اللسانيات التطبيقية وتعليمية اللغات الأجنبية

دراسة في كتاب اللغة الإنجليزية للصف الأول من التعليم الأساسي في ليبيا

Authors

  • يوسف عبد الرزاق العربي كلية الآداب, جامعة إجدابيا Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/fv67th31

Keywords:

linguistics, applied, language education, curricula

Abstract

Applied linguistics is an applied science in the first place, as it is a science that applies theoretical statements to a number of linguistic and non-linguistic sciences, and subjects them to testing through practical reality, and therefore the evelopment of curricula for teaching foreign languages ​​depends heavily on the data of applied linguistics. This study comes to one of the foreign language teaching curricula in our country, Libya, which is the English language book for the first grade of basic ducation, with the aim of standing on the impact of applied linguistics in it, and showing the extent to which its data and results are employed in achieving the goals in order to develop the curriculum for it, which can be shortened in acquiring a second language.  The research came in two sections: the first: a theoretical one that deals with theoretical general applied linguistics issues, and the second topic: a practical and applied one on the English language book prescribed for the first grade of basic education, an analytical study of its knowledge content from the point of view of applied linguistics, and the research reached a set of results, including Applied linguistics is a multidisciplinary one that starts from language to invest the results of other sciences in developing and analyzing language and addressing its applied problems. The research has reached a set of results, including: Applied linguistics is multidisciplinary, stemming from the language to invest the results of other sciences in developing and analyzing language and addressing its applied problems. The impact is evident in the English language textbook to be taught to the first grade of basic education in Libya. The cognitive content in the book is consistent with the data of applied linguistics, so that this approach is an example of an educational approach that leads to achieving the desired goals and objectives of teaching the English language if its methodology is applied correctly.

Author Biography

  • يوسف عبد الرزاق العربي, كلية الآداب, جامعة إجدابيا

    أستاذ مساعد

    كلية الآداب, جامعة إجدابيا

References

- بصيصل عفاف، (اللسانيات التطبيقية وأثرها في تعليمية اللغة العربية)، رسالة ماجستير، جامعة محمد الصديق، كلية الآداب، 205.

- بوشتة، عمر، (إسهامات اللسانيات في التطبيقية في تعليم اللغات الأجنبية)، مجلة قراءات للبحوث والدراسات الأدبية والنقدية واللغوية، 6جوان، 2016.

- جلايلي سمية، اللسانيات التطبيقية مفهومها ومجالاتها، مجلة الأثر، عدد (29) لسنة 207.

- الحربي؛ عائض طريفان، (تقويم مقرر اللغة الإنجليزية بالصف السادس الابتدائي في ضوء معايير الجودة والاعتماد الأكاديمي من وجهة نظر المعلمين والمشرفين التربويين بالمملكة العربية السعودية)، مجلة البحث العلمي في التربية، 222، 2021.

- حسن حسين محمد، (في اللسانيات التطبيقية نحو مقاربة معرفية لتعليم اللغات وتعلمها)، مجلة جامعة الزيتونة الأردنية، مجلد (3) 2022.

- خلدي؛ أحمد، (اللسانيات التطبيقية وتدريسية اللغات)، مجلة مداد الآداب، كلية الآداب، الجامعة العراقية، عدد خاص، 2019.

- زكرياء إبراهيم، طرق تدريس اللغة العربية، دار المعرفة الجامعية، السويس، 1999.

- سامي عياد، معجم اللسانيات الحديثة، مكتبة ناشرون، لبنان،1997.

- صالح بلعيد، دروس في اللسانيات التطبيقية، دار هممه للنشر والتوزيع، الجزائر،2000،

- عبده الراجحي، علم اللغة التطبيقي وتعليم اللغة العربية، دار المعرفة الجامعية، السويس، 2000.

- العربي؛ يوسف عبد الرزاق، (اللسانيات التطبيقية وكتب المناهج المدرسية كتاب اللغة العربية للصف الأول من التعليم الأساسي نموذجا)، مجلة جامعة سبها للعلوم الإنسانية، ليبيا، أبريل2023.

- ناصر الشويرخ، قضايا معاصرة في اللسانيات التطبيقية، منشورات مركز الملك عبد الله لخدمة اللغة العربية، الرياض، 2017.

- هشام، سعيداوي، (أثر اللسانيات التطبيقية في تعليم اللغات)، مجلة العمدة في اللسانيات وتحليل الخطاب، 71، 2023.

- مازن الوعر، دراسات في اللسانيات التطبيقية، دار طلاس، دمشق، 1989.

English for Libya Primary 1-

Downloads

Published

2025-07-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

العربي ي. ع. ا. (2025). اللسانيات التطبيقية وتعليمية اللغات الأجنبية: دراسة في كتاب اللغة الإنجليزية للصف الأول من التعليم الأساسي في ليبيا. Delalat Journal of Humanities and Educational Sciences, 14. https://doi.org/10.64516/fv67th31