سمات الخطاب الشعري عند الشاعر إبراهيم مسعود المسماري

Authors

  • بسمة محمد عوض الخفيفي كلية العلوم الإنسانية والتطبيقية -جامعة بنغازي Author
  • يوسف إبراهيم محمد قطريب كلية العلوم الإنسانية والتطبيقية -جامعة بنغازي Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/chx6yd61

Keywords:

Libyan, Modernity, Semantics, Stylistics, Contemporary

Abstract

Poet Ibrahim Masoud AlــMismari is consideredoneofthe prominentvoicesin modern Libyan poetry.
His poetic discourse combines authenticity and modernity.drawing from Libyan and Arab heritage toexpresshumanand Social concerns in a refined artistic style.
This study aims to explore the Key stylistic and artistic features. Of his poetry by analyzing its themes.
Symbols, and expressive techniques His work is marked by rich language, rhythmic flow, and vivid imagery that reflect deep emotional and Intellectual experiences.
The study also examines how AlــMismari uses language and symbolism to portray realitywithareflective and humanistic Perspective, givinghispoetry a unique placein the Libyan and Arab Literary landscape.

c

Poet Ibrahim Masoud AlــMismari is consideredoneofthe prominentvoicesin modern Libyan poetry.
His poetic discourse combines authenticity and modernity.drawing from Libyan and Arab heritage toexpresshumanand Social concerns in a refined artistic style.
This study aims to explore the Key stylistic and artistic features. Of his poetry by analyzing its themes.
Symbols, and expressive techniques His work is marked by rich language, rhythmic flow, and vivid imagery that reflect deep emotional and Intellectual experiences.
The study also examines how AlــMismari uses language and symbolism to portray realitywithareflective and humanistic Perspective, givinghispoetry a unique placein the Libyan and Arab Literary landscape.

 

Author Biography

  • يوسف إبراهيم محمد قطريب, كلية العلوم الإنسانية والتطبيقية -جامعة بنغازي

    أستاذ مشارك

References

1 ــ القرآن الكريم.

2 ــ إبراهيم مسعود المسماري، أناشيد للعشق، مجلس الثقافة العام، د.ط، 2006م.

3 ــ إحسان عباس، فن الشعر، دار الثقافة، مكتبة بغداد، د.ط، د.ت.

4ــ الحسن بن رشيق القيرواني، العمدة في محاسن الشعر وآدابه ونقده، تحقيق محمد محيي الدين عبد الحميد، مطبعة السعادة، مصر، د.ط، 1955م.

5 ــ الحسن بن عبد الله بن سهل أبو هلال العسكري، كتاب الصناعتين (الكتابة والشعر)، تحقيق علي محمد البجاوي ومحمد أبو الفضل إبراهيم، دار الفكر العربي، ط 2، د.ت.

6 ــ الطاهر بومزير، التواصل اللساني والشعرية (مقاربة تحليلية لنظرية رومان جاكبسوت) منشورات الاختلاف، الجزائر العاصمة، ط 1، 2007م.

7 ــ جابر عصفور، آفاق العصر، مهرجان القراءة للجميع، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، د.ط، 1997م.

8ــ شوقي ضيف، في النقد الأدبي، دار المعارف، القاهرة، ط 9، د.ت.

9 ــ صورية جغبوب ومريم بوقرة، الخطاب مفهومه ووظيفته من وجهة نظر الوظيفية (أحمد المتوكل أنموذجاً)، مجلة تاريخ العلوم، العدد العاشر، ديسمبر، 2017م.

10 ــ عبد العزيز عتيق، علم البديع، دار النهضة الحديثة، بيروت، لبنان، د.ط، د.ت.

11 ــ عبد الله بن مسلم بن قتيبة، الشعر والشعراء، تحقيق أحمد محمد شاكر، دار المعارف، القاهرة، د.ط، د.ت.

12ــ علي بن محمد بن عبد الكريم الجزري ابن الأثير، المثل السائر، تحقيق محمد محيي الدين عبد الحميد، المكتبة العصرية للطباعة والنشر، بيروت، لبنان، د.ط، 1420هـ.

13ــ فطومة بن مكي، محاضرات في تحليل الخطاب، د. ط، د.ت.

14ــ محمد بن مكرم بن علي بن أحمد الأنصاري الأفريقي، لسان العرب، دار صادر، بيروت، د.ط، د.ت.

15ــ محمد زكي عشماوي، قضايا النقد الأدبي بين القديم والحديث، دار النهضة العربية، بيروت، لبنان، د.ط، 1979م.

16ــ RoselyneRingoot. Analyser le discours de presse. Armand Colin.

Downloads

Published

2025-07-24

Issue

Section

Articles

How to Cite

الخفيفي ب. م. ع., & قطريب ي. إ. م. (2025). سمات الخطاب الشعري عند الشاعر إبراهيم مسعود المسماري. Delalat Journal of Humanities and Educational Sciences, 14, 100-114. https://doi.org/10.64516/chx6yd61