Semantic Interconnectedness (Semantic Unity) in the Holy Quran Surat An-Nas as a Model (A Fundamental Study Based on the Interpretation of Al-Tabari (d. 310 AH)
DOI:
https://doi.org/10.64516/xbemme90Keywords:
interdependence, moral, unity, peopleAbstract
Praise be to God, Lord of the Worlds, and may blessings and peace be upon our Master Muhammad, his family, and all his companions. In this study, the researcher addressed a topic considered novel in the field of Islamic studies, employing both inductive and analytical approaches according to a methodological plan consisting of an introduction and three sections. The study concluded, with praise and thanks to God, that the difference in Surat al-Nas regarding whether it was revealed in Mecca or Medina is due to the following? It came from the confusion in the incident of the attempt to bewitch the Prophet - may God bless him and grant him peace - so whoever linked the revelation of Surat An-Nas to it said that it was revealed in Medina, and the study dealt with an important issue, which is the duality of word and meaning, and proved the separation between the unity of subject and the unity of meaning, which in turn - meaning - exceeds the limits of that apparent duality between word and meaning in Surat An-Nas From its special meaning of duality to entering into a close semantic bond, through which deep connotations with the rest of the chapters of the Holy Quran become clear; through which a great miraculous secret is revealed that is linked to the source of the Holy Quran. God Almighty said: “And you did not recite before it any scripture, nor did you inscribe it with your right hand. Then the falsifiers would have had doubts.” (Al-Ankabut: 48), and the researcher claims that this study will open a new, broad horizon for studying the Holy Qur’an in light of the existence of - so to speak - the theory of moral unity
References
- مقاتل، أبو الحسن مقاتل بن سليمان بن بشير الأزدي البلخى (المتوفى: 150هـ)، تفسير مقاتل بن سليمان، تح: عبد الله محمود شحاته، دار إحياء التراث – بيروت، الطبعة الأولى: 1423 هـ.
- الطبري، محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر الطبري (المتوفى: 310هـ)، جامع البيان عن تأويل آي القرآن، تح: الدكتور عبد الله بن عبد المحسن التركي، دار هجر، الطبعة الأولى: 1422- 2001م.
- ابن كثير، أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي (المتوفى: 774هـ)، تفسير القرآن العظيم، تح: محمد حسين شمس الدين، دار الكتب العلمية، منشورات محمد علي بيضون – بيروت الطبعة الأولى: 1419 هـ.
- الواحدي، أبو الحسن علي بن أحمد بن محمد بن علي الواحدي، النيسابوري، الشافعي (المتوفى: 468هـ)، الوسيط في تفسير القرآن المجيد، تحقيق وتعليق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود، الشيخ علي محمد معوض، الدكتور أحمد محمد صيرة، الدكتور أحمد عبد الغني الجمل، الدكتور عبد الرحمن عويس، قدمه وقرظه: الأستاذ الدكتور عبد الحي الفرماوي، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، الطبعة: الأولى، 1415 هـ - 1994 م.
- السيوطي، عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي (المتوفى: 911هـ)، الدر المنثور في التفسير بالمأثور، دار الفكر – بيروت.
- الزجاج، إبراهيم بن السري بن سهل، أبو إسحاق الزجاج (المتوفى: 311هـ)، معاني القرآن وإعرابه، عبد الجليل عبده شلبي، عالم الكتب – بيروت،الطبعة: الأولى 1408 هـ - 1988 م.
- السمرقندي، أبو الليث نصر بن محمد بن أحمد بن إبراهيم السمرقندي (المتوفى: 373هـ) بحر العلوم ، لاط.
- ابن جزي، أبو القاسم، محمد بن أحمد بن محمد بن عبد الله، ابن جزي الكلبي الغرناطي (المتوفى: 741هـ) التسهيل لعلوم التنزيل ،المحقق: الدكتور عبد الله الخالدي، شركة دار الأرقم بن أبي الأرقم – بيروت، الطبعة: الأولى - 1416 هـ.
- المراغي، أحمد بن مصطفى المراغي (المتوفى: 1371هـ)، تفسير المراغي شركة مكتبة ومطبعة مصطفى البابى الحلبي وأولاده بمصر، الطبعة: الأولى، 1365 هـ - 1946 م.
- ابن عاشور، ، محمد الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر بن عاشور التونسي (المتوفى: 1393هـ) التحرير والتنوير تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد ، الدار التونسية للنشر - تونس
سنة النشر: 1984 هـ.
- الماتريدي، محمد بن محمد بن محمود، أبو منصور الماتريدي (المتوفى: 333هـ)، (تأويلات أهل السنة)، تح: د. مجدي باسلوم، ط1، 1426 هـ - 2005 م.
- الثعلبي، أحمد بن محمد بن إبراهيم الثعلبي، أبو إسحاق (المتوفى: 427هـ) الكشف والبيان عن تفسير القرآن، تحقيق: الإمام أبي محمد بن عاشور، مراجعة وتدقيق: الأستاذ نظير الساعدي، دار إحياء التراث العربي، بيروت – لبنان، الطبعة: الأولى 1422، هـ - 2002 م.
- الرازي، أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري (المتوفى: 606هـ)، مفاتيح الغيب( التفسير الكبير)، دار إحياء التراث العربي – بيروت، الطبعة: الثالثة - 1420 هـ.
- الخفاجي، شهاب الدين أحمد بن محمد بن عمر الخفاجي المصري الحنفي (المتوفى: 1069هـ)، حاشية الشِهَاب على تفسير البيضاوي، المسَماة: عنَاية القاضي وكفَاية الراضي على تفسير البيضاوي، دار صادر – بيروت، د. ط.
- البغوي، أبو محمد الحسين بن مسعود بن محمد بن الفراء البغوي الشافعي (المتوفى : 510هـ) معالم التنزيل في تفسير القرآن، تح: عبد الرزاق المهدي، دار إحياء التراث العربي –بيروت، الطبعة : الأولى ، 1420 هـ.
- الزمخشري، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد، الزمخشري جار الله (المتوفى: 538هـ)، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، تح: دار الكتاب العربي – بيروت، الطبعة: الثالثة - 1407 هـ.
- ابن عطية، أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عبد الرحمن بن تمام بن عطية الأندلسي المحاربي (المتوفى: 542هـ)، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، تح: عبد السلام عبد الشافي محمد، دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى - 1422 هـ.
- ابن الجوزي، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي (المتوفى: 597هـ) زاد المسير في علم التفسير ، تح: عبد الرزاق المهدي، دار الكتاب العربي – بيروت، الطبعة: الأولى - 1422 هـ.
- البيضاوي، ناصر الدين أبو سعيد عبد الله بن عمر بن محمد الشيرازي البيضاوي (المتوفى: 685هـ) أنوار التنزيل وأسرار التأويل، تح: محمد عبد الرحمن المرعشلي، دار إحياء التراث العربي – بيروت، الطبعة: الأولى - 1418 هـ.
- النسفي، أبو البركات عبد الله بن أحمد بن محمود حافظ الدين النسفي (المتوفى: 710هـ)، (مدارك التنزيل وحقائق التأويل، تح: يوسف علي بديوي، دار الكلم الطيب، بيروت، الطبعة: الأولى، 1419 هـ - 1998 م.
- الطيبي، شرف الدين الحسين بن عبد الله الطيبي (المتوفى: 743 هـ) فتوح الغيب في الكشف عن قناع الريب (حاشية الطيبي على الكشاف)، تح: إياد محمد الغوج، دراسة: د. جميل بني عطا، جائزة دبي الدولية للقرآن الكريم، الطبعة: الأولى، 1434 هـ - 2013 م.
- النيسابوري، نظام الدين الحسن بن محمد بن حسين القمي النيسابوري (المتوفى: 850هـ) غرائب القرآن ورغائب الفرقان، تح: الشيخ زكريا عميرات، دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى - 1416 هـ.
- الثعالبي، أبو زيد عبد الرحمن بن محمد بن مخلوف الثعالبي (المتوفى: 875هـ) الجواهر الحسان في تفسير القرآن، ، تح: الشيخ محمد علي معوض والشيخ عادل أحمد عبد الموجود، دار إحياء التراث العربي - بيروت
الطبعة: الأولى - 1418 هـ.
- أبو السعود، أبو السعود العمادي محمد بن محمد بن مصطفى (المتوفى: 982هـ)، إرشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم، دار إحياء التراث العربي – بيروت، د. ت.
- الأيجي، محمد بن عبد الرحمن بن محمد بن عبد الله الحسني الحسيني الإِيجي الشافعيّ (المتوفى: 905هـ)، جامع البيان في تفسير القرآن، دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى، 1424 هـ - 2004 م.
- فتح القدير، الشوكاني، محمد بن علي بن محمد بن عبد الله الشوكاني اليمني (المتوفى: 1250هـ)، دار ابن كثير، دار الكلم الطيب - دمشق، بيروت، الطبعة: الأولى - 1414 هـ.
- القرطبي، أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (المتوفى: 671هـ) الجامع لأحكام القرآن ،تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش، دار الكتب المصرية – القاهرة،الطبعة: الثانية، 1384هـ - 1964 م.
- الفراء، أبو زكريا يحيى بن زياد بن عبد الله بن منظور الديلمي الفراء (المتوفى: 207هـ)، معاني القرآن، تح: أحمد يوسف النجاتي، محمد علي النجار،عبد الفتاح إسماعيل الشلبي، دار المصرية للتأليف والترجمة – مصر،الطبعة: الأولى، د. ت.
- البخاري، أبو عبدالله محمد بن إسماعيل البخاري الجعفي، تح: محمد زهير بن ناصر الناص ،الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله صلى الله عليه وسلم وسننه وأيامه ( صحيح البخاري)
، دار طوق النجاة، الطبعة: الأولى، 1422هـ.
- مسلم، مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري (المتوفى: 261هـ)، المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم،(صحيح مسلم) ،المحقق: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء التراث العربي – بيروت، د. ت.
- الزحيلي، وهبة بن مصطفى الزحيلي، التفسير المنير في العقيدة والشريعة والمنهج، دار الفكر المعاصر – دمشق، الطبعة : الثانية ، 1418 هـ.
- ابن حبان، محمد بن حبان بن أحمد بن حبان بن معاذ بن مَعْبدَ، التميمي، أبو حاتم، الدارمي، البُستي (المتوفى: 354هـ) الإحسان في تقريب صحيح ابن حبان، تح: شعيب الأرنؤوط مؤسسة الرسالة، بيروت، الطبعة: الأولى، 1408 هـ - 1988 م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Delalat Journal of Humanities and Educational Sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.