الوصف من فرضيات التراث النقدي الإغريقي إلى نظريّة عمود الشّعر العربي

Authors

  • علي عمارة حمد بوبكر قسم اللغة العربية، جامعة قفصة، تونس Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/4s16z628

Keywords:

Traveling, Greeks, Descriptive theory in the ancient Arab critical heritage, reading horizons

Abstract

This study aims, mainly, to answer a central question, is the migration of descriptive theory from the Greeks to the Arabs and the horizons of reading, a research determined by three main areas, the first of which focuses on description as a pattern of literary discourse originated when the Greeks and traveled through translation to the Arabs / and the second is related to the results of the theoretical migration of the description from its Greek environment to the Arab heritage and the third in saying the Arab descriptive theory. The importance of the study lies in what it may provide the researcher with broad horizons for research into the travel of critical theories in the East and the West, which opens the doors to delve into some studies related to description and the problems it raises. It is a study whose novelty we appreciate because it is linked to more than one origin of human knowledge and to more than one branch of it, which prompts us to consider its structure, as it is in criticism and in the history of criticism, and it is in philosophy, and it has complex and intricate connections with modern linguistic and structural Mystics approaches. The study is linked to a major problem: How did the Arabs receive the Western descriptive theory and what are the prospects of their reading of it? From this central problem other problems arose, including: What is the status of description in Arab creativity and criticism, ancient and modern? How did the concept of description develop and what is its relationship to imitation and simile? What is the relationship of Arab criticism to the Greek theory of imitation in dealing with the descriptive phenomenon, critically and creatively? Did Arab criticism end up establishing a theory of description that has its distinctive characteristics: in the systems of its functions and the dimensions of its meanings?

Author Biography

  • علي عمارة حمد بوبكر, قسم اللغة العربية، جامعة قفصة، تونس

    أستاذ مساعد بقسم اللغة العربية، جامعة قفصة، تونس

References

الآمدي ) الموازنة بين الطائيين (ت : السيد صقر- دار المعارف ، ذخائر العرب ،القاهرة مصر 1895 م،

*القاضي الجرجاني ) الوساطة بين المتنبي و خصومه( تح : محمد أبو الفضل و علي البجاوي دار القلم-بيروت- لبنان، 1899 م

*الجاحظ ، البيان والتبيين ، تحقيق عبد السلام هارون ط1

* الجرجاني (عبد القاهر)،( ت471هـ)، أسرار البلاغة، تحقيق عبد المنعم خفاجي وعبد العزيز شرف، دار الجيل، بيروت، الطبعة الأولى، 1991.

*ابن جعفر (قدامة)،(ت337هـ)، نقد الشعر، تحقيق وتعليق محمّد عبد المنعم خفاجي، مكتبة الكليّات الأزهريّة، الطبعة الأولى القاهرة.

*الجوّة (أحمد) بحوث في الشّعريّات مفاهيم و اتّجاهات، منشورات كليّة الآداب والعلوم الانسانيّة بصفاقس 2004

* ابن طباطبا، عيار الشعر، تحقيق عبد العزيز بن الناصر المانع، مكتبة الخانجي، القاهرة، (د.ت)،

* قدامة بن جعفر، نقد الشّعر، تحقيق محمد عبد المنعم خفاجي، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، (د.ت)

* القرطاجنّي (حازم )،(ت684هـ)، منهاج البلغاء وسراج الأدباء، تحقيق محمّد الحبيب بلخوجة، ط1، دار الكتب الشرقيّة، 1966.

* المرزوقي )شرح ديوان الحماسة (نشره أحمد أمين و عبد السلام هارون-لجنة التأليف والترجمة والنشر، ط 1- )ج 1،1951،القاهرة

* ابن منظور (محمد بن مكرم بن علي أبو الفضل جمال الدين)،( ت711هـ)، لسان العرب، دار صادر، ط3، 2004.

* الرّوبي (الفت كمال)، نظرية الشّعر عند الفلاسفة المسلمين من الكندي حتى ابن رشد، دار التنوير للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، ط1، 2007.

* الشاوش(بسمة نهى)، وصف الحيوان في الشعر الجاهلي، منشورات جامعة تونس كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بتونس، المجلّد 24 السلسلة عربية8، جانفي 2009.

- الايقاع في شعر الأعشى، مركز النشر الجامعي 2003.

- الوصف في الشعر العربي في القرن الثاني للهجرة، مسكيلياني للنشر والتوزيع، ط1، 2010.

*صمّود (حمّادي)، في نظريّة الأدب، دار شوقي للنشر ط 1، 2002.

- التفكير البلاغي عند العرب أسسه وتطوّره إلى القرن السادس منشورات كلية الآداب بمنوبة، سلسلة الآداب مجلّد 21، ط 2 ، 1994.

*العجيمي (محمد الناصر)، النقد العربي الحديث ومدارس النقد الغربيّة، دار محمد علي الحامّي، ط1، ديسمبر 1998.

*ارسطو فن الشعر، ترجمة عبدالرحمان بدوي طبعة دار الثقافة، بيروت لبنان.

*عياد (شكري محمد)، كتاب أرسطوطاليس فنّ الشعر، دار الكتاب العربي، القاهرة 1965.

*بيريس (هنري)، الشعر الأندلسي في عصر الطوائف، ملامحه وموضوعاته الرئيسية وقيمته التوثيقية، ترجمة الطاهر مكي، ط1، دار المعارف القاهرة، 1988.

*مورو (فرانسوا)، الصورة الأدبية، ترجمة علي نجيب إبراهيم دار الينابيع للنشر ـ دمشق ـ الجمهورية العربية السورية 1995.

* هامون (فيليب): في الوصفي، تع/ سعاد التريكي، المجمع التونسي للعلوم والآداب والفنون (بيت الحكمة)، ط1، 2003.

* ماكس هُورْكْهَائْر: النظرية التقليدية والنظرية النقدية، ترجمة وتقديم: ناجي العونلي ، ط، 1، منشورات الجمل بغداد ‏ بيروت 2015

* ريموند وليمز ، الكلمات المفاتيح ،ترجمة نعيمان عثمان ،بيروت والدار البيضاء ،المركز الثقافي العربي ،2007

دوريّــات عربية:

* (مورو) فرنسوا، الصورة الأدبية، طرح المسألة وبعض التعريفات، مجلة الحياة الثقافية، السّنة 22 – العدد82 فيفري 1997، تعريب: البشير بن عمر، ص. ص 26- 35.

*Aphtonii Sophistae Progymnastanata, Edition Jesuite, Paris, 1685, , traduit du Intin par Philippe Hamon.

*Bachelard (Gaston) : - La poétique de l’espace, P.U.F 1958.

- La poétique de la rêverie, P.U.F Paris, 1965.

*Groupe µ ; Rhétorique générale , éd. a été publié par la librairie Larousse Paris, 1970.

*Hamon(Philippe) : -Introduction à l'analyse du descriptif ; Hachette ; Paris ; 1981.

*Quintilien, Institution Oratoire, T3 , Livre 8, texte revu et traduit par H. Bornecque, Garnier, Paris, 1934.

*Jean ;Michel.) Adam) La Description, Paris, P.U.F. coll. « Que sais-je ? », n°2783, 1993. :(

-Genres de récits ; Narrativité et généricité des textes, Louvain-la-Neuve, Ac

-Les textes : types et prototypes, Paris, A. Colin ; 3ème édition entièrement .

*Ecco (Umberto) ; Sémiotique et philosophie du langage ; P.U.F ; Paris ; 1988 .

-La Description littéraire. De l'Antiquité à Roland Barthes: une anthologie ;Macula Litteraire ; Paris ; 1991.

*Ricœur (Paul.), La métaphore vive, Paris, Seuil 1975.

*MARC JIMENEZ ،Qu'est-ce que l'esthétique ? Première éditionـ Collection Folio essais (no303) Gallimardـ1997

2-Les Articles

* Hamon) Philipe(,« Qu ‘est ce qu une description ?», Poétique, n12, 1972

Downloads

Published

2025-07-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

بوبكر ع. ع. ح. (2025). الوصف من فرضيات التراث النقدي الإغريقي إلى نظريّة عمود الشّعر العربي. Delalat Journal of Humanities and Educational Sciences, 14, 243-262. https://doi.org/10.64516/4s16z628