Social Media sites as a space for societal conflicts in Libya" Facebook as a model "

Authors

  • ميلود فرحات علي فرحات كلية الآداب، جامعة سبها Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/ekbqvj76

Keywords:

الصراعات المجتمعية, مواقع التواصل الاجتماعي, الفيس بوك

Abstract

This study aimed to identify the most important areas of Libyan societal conflict through social media networks (Facebook) in the light of the media means richness. This study belongs to the survey studies that use the descriptive approach, and to achieve the objectives of the study, the data was collected by means of a questionnaire that was applied to a sample of (380) individuals from the respondents, in (Tripoli – Sebha – Benghazi) of Facebook users during the period from (14 March to 7 August 2020), and the study concluded to a number of results the most important of which are : The societal conflicts on Facebook appeared as a reflection of an unstable reality fraught with conflicts and polarization and as an extension of the existing conflict in the Libyan society, and that's because of the pressing political and economic climate and the need of Libyan societies to vent anger and frustration, with the Libyans not accustomed to dialogue and respecting the other's opinion, was the most important societal reason that turned Facebook into a battlefield, which made the expression of opinion and the disclosure of problems the most important goals of these conflicts, and the formation of views or reducing ambiguity and blurry about the issues and topics of the conflict came in the absence of a societal dialogue in which it is not allowed to express all opinions in the traditional media and the difficulty of access to it, this made the ease of access to Facebook and its presentation of all opinions the most important features that contributed to the spread of conflicts over it.

Author Biography

  • ميلود فرحات علي فرحات, كلية الآداب، جامعة سبها

    قسم الاعلام، كلية الآداب، جامعة سبها، ليبيا

References

1-ألاء ماهر خفاجة ، التفاعلية بالمواقع الاخبارية الاجتماعية والشبكات الاجتماعية وعلافتها بمستوى المشاركة الاجتماعية والسياسية والثقافية ،رسالة دكتوراه غير منشورة ، جامعة المنيا ، كلية الآداب ،فسم الاعلام ، 2018،ص53 .

2- أحمد على الاطرش ،المشهد السياسي والامني في ليبيا ،المنظمة الليبية للسياسات والاستراتيجيات ،طرابلس ،2015،ص17.

3- محمد صفي خربوش ،العنف السياسي في ليبيا ،دار الكتاب الوطنية ،بنغازى،2018،ص37.

4- دعاء عادل محمود، اتجاهات الجمهور نحو معالجة المواقع الإلكترونية وشبكات التواصل الاجتماعي للقضايا الاقتصادية والاجتماعية ،المجلة المصرية للبحوث والاعلام ،العدد الخامس يناير / مارس 2016،ص264.

5- مصطفي جمال ، الاثار الثقافية للفيس بوك على الطلبة الجامعين : دراسة ميدانية ، مجلة بحوث الا تصال ، العدد الثامن ، ( جامعة الزيتونة – كلية الفنون والاعلام ، 2020 )

6- دعاء حامد الغوبي ، مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقتها بالعنف السياسي لدى الشباب ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، جامعة القاهرة ، كلية الاعلام 2017.

7- مصعب حسام الدين لطفي ،دور مواقع التواصل الاجتماعي " الفيس بوك" في عملية التغير السياسي ، رسالة دكتوراه منشورة ، جامعة النجاح، 2019.

8- مها السيد ،علاقة التعرض للمحتوى السياسي في الشبكات الاجتماعية ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، جامعة المنصورة قسم الاعلام ، 2018.

9- Jangwan Yun and Kihong Eom ,Social Network Service and political Attitude : An Experiment Using facebook ,paper presented at the annual meeting of the southern political science Association ,New Orleans,LA,January15-17,2018.

10-Homero Gil De Zunina ,Logan Molynenux & pel Zheng :Social media political Ex pressin and political participation ,panel Analysis 0f Lagged and Concurrent Relationships ,Journal of communicatin ,August 2018,vol,64,Issue 4,pp612-634.

1- 11- Qin,Bir,Stromberg,Wu, Yanhuui,Why Does China Allow Freer Social Media,Protests versus Surveillance and Propaganda , The journal of Economic Perspectives 2017 Vol ,31.No 1.pp117-140 .

12- كامل خورشيد مراد ،الاتصال الجماهيري والاعلام ،دار المسيرة للنشر ،الاردن ،2011،ص 143

13- حسن عماد مكاوى،عاطف ،عدلي ،نظريات الاعلام ،دار الكتاب ، القاهرة ،2015،ص68 .

14- المرجع نفسه،ص91.

15- محمد علي العقاري ، نظريات الاتصال، دار الارقم للنشر والتوزيع ، الرياض ، 2018،ص115.

16- لیث عبدالستار اللهیبي، التعددية السياسية والإعلامية وأثرها في بناء القصة الخبرية في الصحافة الإلكترونية، رسالة ماجستير غير منشورة جامعة القاهرة ، كلية الاعلام ،2014 ،ص 12.

17- سامي طايع، بحوث الاعلام، دار النهضة العربية ،القاهرة ،2013،ص 72 .

18- عبد العزيز بركات ،مناهج البحث الاعلامي ،دار الكتاب الحديث ،القاهرة ، 2012، ص103.

19- ﻋﺒﺎس ﻤﺼطﻔﻰ ﺼﺎدق ،الاعلام الجديد :المفاهيم والتطبيقات ، دار الشروق ، الاردن ،2016،ص 98.

20- مروة سيد سلام ، "إدارة الحملات الانتخابية الرئاسية على مواقع التواصل الاجتماعي في ظل نظرية ثراء الوسيلة الاعلامية" ، رسالة ماجستير منشورة ، المجلة العربية لبحوث الاعلام والاتصال ، العدد17،2017 ،ص230 .

21- المرجع نفسه ،ص241 .

Downloads

Published

2021-04-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

فرحات م. ف. ع. (2021). Social Media sites as a space for societal conflicts in Libya" Facebook as a model ". Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 6, 25-53. https://doi.org/10.64516/ekbqvj76