Difficulties facing disabled students at Tobruk University From the point of view of university faculty members
DOI:
https://doi.org/10.64516/pxjhka49Keywords:
Difficulties, Disabled, Faculty Members, TobrukAbstract
This study aims to identify the level of challenges facing students with special needs from the point of view of faculty members at Tobruk University, including some variables related to the university professor, represented by gender, academic specialization, scientific qualification, and years of experience, as their number reached (86) of both sexes during the academic year 2023-2024. To that end, the questionnaire prepared by Ibrahim Al-Awda (2015) was used. After the application and data collection, a statistical analysis was conducted using the statistical analysis program (Spss), where the results showed an average level of challenges in general. The study also showed that the most important academic challenges the students faced were attending laboratory materials, and in last place came the difficulty of not understanding the educational material. As for the physical challenges, the most important of them was the difficulty of unsuitability of buildings, and in last place came the difficulty of moving between lectures. In the field of social difficulties, the difficulty of the negative view by ordinary students ranked first.
References
1- أحمد، أحمد (2020) التحديات التي تواجه الطلاب الجامعيين من ذوي الاحتياجات الخاصة في الجامعات المصرية وتصور مقترح لدور الخدمة الاجتماعية. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة.
2-الاسود، نومة حمد محمد (2022). المشكلات الاجتماعية والنفسية والصحية للمعاقين حركياً دراسة ميدانية على عينة من المعاقين حركياً بصندوق التضامن الاجتماعي بمدينة سرت. مجلة جامعة سرت للعلوم الإنسانية11(1)293-310https://doi.org/10.37375/sujh.v11i1.286
3-اللوزي، ص. والفايز، ع. (2008)، أثر وجود طفل معاق على الوالدين: دراسة ميدانية، المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية، .(1)1
4--بدري، رياض(2005) صعوبات التعلم، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان: الاردن.
5--جلاب، مصباح، خطوط ،رمضان (2019) الصعوبات الاجتماعية والنفسية التي تواجه الشباب ذوي الاعاقة في مؤسسات عملهم مجلة حقائق للدراسات النفسية والاجتماعية
Volume 4, Numéro 16, Pages 43-56
www.asjp.cerist.dz/en/article 3-6-2024 3:50
6-الخطيب، جمال (2011)، استراتيجيات تعليم الطلبة ذوي الحاجات الخاصة، عمان: دار الفكر.
7-دويكات، فخري (2016) واقع الخدمات المقدمة للطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في الجامعات الفلسطينية من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية والإدارية، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية – المجلد الرابع -ع (16) -تشرين الأول
8-الرفاعي، عالية (2019) مشكلات الطلبة ذوي الإعاقة في جامعة دمشق من وجه نظرهم، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، مج (17) ع(2)
9-الزارع، ن. (2011)، تأهيل ذوي الاحتياجات الخاصة، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع: عمان.
10-الصمادي، ج. (1999)، الإرشاد الأسري لأسر ذوي الاحتياجات الخاصة، مؤتمر الإرشاد التربوي الثاني "الإرشاد حق لكل طفل وواجب على كل مربي" 1999/4/27-25 مديرية التربية والتعليم، محافظة مادبا.
11-العاني، مھا عبد المجيد جواد (2014) التحديات التي تواجه الشباب ذوي الإعاقة في مؤسسات القطاع الخاص بسلطنة عمان (دراسة ميدانية) دراسة مقدمة إلى الملتقى الرابع عشر للجمعية الخليجية للإعاقة، المنعقد خلال الفترة من 17-14 أبريل 2014م في مدينة دبي – الأمارات العربية المتحدة
12-العايد، و. وعبد الله، ج. وعصفور، ن، والثبتي( ع. (2010)، المشكلات التي تواجه الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في جامعة الطائف، السعودية.
13-العمري، عبد الرحمن؛ الشهواني، عائض (2012) الرعاية الاجتماعية لذوي الاحتياجات الخاصة في مؤسسات التعليم العالي: دراسة ميدانية لواقع الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة واحتياجاتهم بجامعة الملك عبد العزيز بجدة. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية 33(3)،1001-1018.
14-العدرة، إبراهيم أحمد (2016) التحديات التي تواجه الطلبة ذوي الإعاقة في الجامعة الأردنية مجلة دراسات، العلوم الإنسانية والاجتماعية المجلد 3 ملحق ،5file:///C:/Users/Hp/Downloads/Documents
15-غنيم، خولة عبدالرحيم، المكاحلة، احمد، عبيدات، عمر (2016) مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية والعلوم كلية التربية جامعة دمشق، المجلد 14 العدد2 ،139-163 ، 6:16 3-6-2024 https://search.mandumah.com
16-القـصاص، مهـدي محمـد (2004). التمكـين الاجتمـاعي لـذوي الاحتياجـات الخاصـة –دراسـة ميدانيـة (المـؤتمر العربي الثاني عن الاعاقة الذهنية بين التجنب والرعاية)، جامعة اسيوط، مصر
17 -Erten, O. (2011). Facing Challenges: Experiences of Young Women with Disabilities Attending a Canadian University. Journal of Postsecondary Education and Disability, 24(2), 101 – 114.
18-Mock, Martha and Love, Kristen, 2012, One State’s Initiative to Increase Access to Higher Education for People with Intellectual Disabilities, Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 9(4): 289–297.
19-Barnes, R., Kelly, A. F., & Mulrooney, H. M. (2021). Student belonging: the impact of disability status within and between academic institutions. New Directions in the Teaching of Physical Sciences, 16(1), n1
Downloads
Published
Versions
- 2025-08-11 (2)
- 2025-08-11 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 د. إبراهيم أبوبكر محمد أبساط ، د. أبوبكر فضل لامين الحبوني (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.