Educational institutions in Al-Aqsa Morocco during the Almohad era
DOI:
https://doi.org/10.64516/jksvam88Keywords:
الموحدية, التعليمAbstract
Far Maghreb, the most prominent of which were: political stability, as well as the political links between Morocco and Andalusia, and the encouragement of some caliphs to science and scholars, materially and morally, and attracting them to hold debates inside their palaces. In the Almoravid era, there were numerous intellectual centers teeming with students of science and scholars, with Marrakesh and Fez at the forefront of these cities. On the other hand, the rulers of the Almohads spared no effort in building educational institutions in addition to their diversity. The schools, mosques, and ribat, while others enjoyed some privacy, such as the palaces of the controversial libraries and the homes of scholars.
In addition to these institutions, the establishment of schools, which was associated with the establishment of the Caliph Abdul-Momen bin Ali, was the Royal School for the Education of the Almohad Princes and the Naval School for Teaching the Art of Navigation next to the Kasbah of Marrakesh to graduate trained technicians to command the fleet.
As for the stages of learning in these institutions, the Almohad state, like other countries of the Islamic Maghreb, did not have a clearly defined educational system, nor did it have specific stages or exact curricula that the student could adhere to and progress through in its frameworks until he reached the degree of a scholar or sheikh who is the focus of the educational and teaching process. His method and his knowledge, which he teaches, and the students move from one scholar to another, and from one book to another.
As for the methods of education, they varied according to the diversity of institutions and according to the different age of the students. The method of indoctrination, memorization and questioning was known in the schools, mosques and the palaces of the Caliphs to suit these methods with the students’ mental abilities. To the degree of mental maturity that allows him to follow this method A. As for the journey in seeking knowledge, the students who completed the first stages of education in the schools and mosques and wanted to increase their knowledge by traveling to meet famous scholars and receive more knowledge from them depended on it.
The spread of educational institutions in all parts of the Far Maghreb had a social impact, especially on the children of the poor and orphans. Some teachers taught them without paying attention to the material return, and some of them took care of their educational expenses, as the caliphs were concerned with the corners of the sheikhs and the righteous, imprisoning them, reconstructing them and looking into their interests, which allowed classes to be learned. lower part of society.
References
1. ابن الأبار : التكملة لكتاب الصلة ، تحقيق :عبدالسلام الهراس ، دار الفكر ، بيروت ، 1995م .
2. ........ : المعجم في أصحاب القاضي الصدفي ،تحقيق : إبراهيم الإبياري ، دار الكتاب المصري ، دار الكتاب اللبناني القاهرة ، بيروت ، 1989م .
3. البيدق : أخبار المهدي بن تومرت وبداية دولة الموحدين ، دار المنصورللطباعة والوراقة ، الرباط ، 1971م .
4. التادلي : التشوف إلى رجال التصوف وأخبار أبي العباس السبتي ، ت : أحمد التوفيق ، منشورات كلية الآداب والعلوم الإنسانية ، الرباط ، 1984م .
5. التليدي : المطرب بمشاهير أولياء المغرب ، دار الأمان ، الرباط ، ط3 ، 2000م .
6. الجزنائي : جني زهرة الآس في بناء مدينة فاس ، تحقيق : عبد الوهاب بن منصور ، المطبعة الملكية ، الرباط ، ط2 ، 1991م .
7. ابن خلدون: المقدمة ، تحقيق : عبد السلام الشدادي ، خزانة ابن خلدون ، بيت الفنون والعلوم والآداب ، 2005م
8. الدرجيني : طبقات المشايخ بالغرب ، تحقيق : إبراهيم طلاى،مطبعة البعث ، الجزائر ،(د.ت) .
9. ابن أبي زرع : الأنيس المطرب بروض القرطاس في أخبار ملوك المغرب وتاريخ مدينة فاس ، دار المنصور للطباعة والنشر، الرباط ، 1972م.
10. الزبيدي :من جواهر القاموس تاج العروس ، منشورات دار الحياة ، بيرون ، (د.ت) .
11. السيوطي: بغية الوعاة في طبقات اللغويين والنحاة ، تحقيق : محمد أبو الفضل إبراهيم ، دار الفكر ، القاهرة ،ط2 ، 1979م .
12. ابن عبد الملك : الذيل والتكملة لكتابي الموصول والصلة ، تحقيق : محمد بن شريفة ، أكاديمية المملكة المغربية ، الرباط 1984م .
13. ابن العريف: مفتاح السعادة وتحقيق طريق السعادة ، تحقيق : عصمت عبد اللطيف دندش ، ، دار الغرب الإسلامي ، بيروت ، 1993م .
14. العمري مسالك الأبصار في ممالك الأمصار ، تحقيق : حمزة أحمد عباس ، المجمع الثقافي ، أبو ظبي ، 2002م .
15. الغبريني : عنوان الدراية فيمن عرف من العلماء في المائة السابعة ببجاية ، ت : عباس نويهض ، دار الأفاق الجديدة ، بيروت ، ط2 ، 1979م .
16. ابن القاضي : جذوة الاقتباس فيذكر من حل من الأعلام بمدينة فاس ، دار المنصور للطباعة والوراقة ، الرباط 1973م .
17. ابن القطان : نظم الجمان ، تحقيق : محمود مكي ، دار الغرب الإسلامي ، بيروت ، 1990م .
18. الكتاني : سلوة الأنفاس ومحادثة الأكياس بمن أقبر من العلماء بفاس ، تحقيق : عبد الله الكامل الكتاني ، وآخرون ، دار الثقافة ، الدار البيضاء 2004م .
19. ابن المؤقت: السعادة الأبدية ، في التعريف بمشاهير الحضرة المراكشية ، المطبعة والوراقة الوطنية ،مراكش ، ط3 ، 2011م .
20. مجهول : الاستبصار في عجائب الأمصار ، تحقيق : سعد زغلول عبد الحميد ، مطبعة جامعة الإسكندرية ، 1958م .
21. مجهول : الحلل الموشية في ذكر الأخبار المراكشية ، تحقيق :سهيل زكار ، عبد القادر زمانة ، دار الرشاد الحديثة ، الدار البيضاء 1979م .
22. محمد بن سحنون: آداب المعلمين ، تحقيق : محمود عبد المولى ، الشركة الوطنية للنشر والتوزيع ، الجزائر ، 1969.
23. المراكشي : المعجب في تلخيص أخبار المغرب ، تحقيق : محمد سعيد العريان ، محمد العربي العلمي ، مطبعة الاستقامة ، القاهرة ، 1949م.
24. ........... : وثائق المرابطين والموحدين ، تحقيق :حسين مؤنس ، مكتبة الثقافة الدينية ، القاهرة ، 1977م.
25. المغرواي : جامع جوامع الاختصار والتبيان فيم يعرض للمعلمين وآباء الصبيان ، تحقيق : أحمد بن جلول البدوي ، رابح بونار ، الشركة الوطنية للنشر والتوزيع ، الجزائر ، (د.ت) .
26. الناصري : الاستقصاء لأخبار المغرب الأقصى ، تحقيق: جعفر ومحمد الناصري ، دار الكتاب ، الدار البيضاء ، المغرب 1954م.
27. الوزان :وصف إفريقيا ، تحقيق : محمد حجي ، محمد الأحمر ، دار الغرب الإسلامي ، بيروت ، ط2 ، 1983م .
28. ابن أبي أصبيعة : عيون الأنباء في طبقات الأطباء ، ت : نزار رضا ، منشورات دار الحياة ، بيروت ،(د.ت) .
29. إبراهيم حركات : المغرب عبر التاريخ ، دار الرشاد الحديثة ، الدار البيضاء ، 2000م .
30. أحمد شوقي بنين : تاريخ خزائن الكتب بالمغرب ، الخزانة الحسينية ، مراكش ، 2003م .
31. جمال أحمد طه : مدينة فاس في عصري المرابطين والموحدين ، دار الوفاء ، الإسكندرية ، 2001م .
32. حسن علي حسن : الحضارة الإسلامية في المغرب عهد المرابطين والموحدين ، مكتبة الخانجي ، القاهرة ، 1980م
33. حسين سيد عبد الله مراد : المتصوفة في المغرب الأقصى في عصري المرابطين والموحدين(454 ـ 668هـ/ 1062 ـ 1269م) ، المطبعة الإسلامية الحديثة ، القاهرة ، 1994م .
34. الحسن السائح : الحضارة الإسلامية في المغرب ، دار الثقافة ، الدار البيضاء ، ط2 ، 1986م .
35. الحسين إسكان : تاريخ التعليم بالمغرب خلال العصر الويبيط ، منشورات المعهد الملكي ، الرباط ، 2004م .
36. روجيه لاتورنو : فاس في عصر بني مرين ، ترجمة : نقولا زيادة ، مكتبة لبنان ، 1967م .
37. سحر السيد عبد العزيز سالم : مدينة الرباط في التاريخ الإسلامي (منذ إنشائها حتى عصر بني مرين) ، مؤسسة شباب الجامعة ، الإسكندرية ، 1996م .
38. صالح السباني : ليبيا أثناء العهد الموحدي والدولة الحفصية ق 6 ـ 10هـ/ 12 ـ16م ، منشورات مركز جهاد الليبيين للدراسات التاريخية ، ليبيا ، 2006م
39. الطاهر محمد توات : أدب الرسائل في المغرب العربي ، ديوان المطبوعات الجامعية ، الرسائل ، 1993م .
40. عبد العزيز بنعبد الله : مظاهر الحضارة المغربية ، الدار البيضاء ، 1958م .
41. العباس بن إبراهيم : الإعلام بمن حل مراكش وأغمات من الأعلام ، المطبعة الملكية ، الرباط ، ط2 ، 1993م.
42. عبد الهادي التازي : جامع القرويين ، دار نشر المعرفة ، الرباط ، ج1، 2000م .
43. كمال أبو مصطفى : جوانب من الحياة الاجتماعية والاقتصادية والدينية والعلمية في المغرب الإسلامي من نوازل وفتاوى المعيار المعرب للونشريسي ، مركز الكتاب ، الإسكندرية ، 1996م.
44. محمد بن تاوت : الآدب المغربي ، دار الكتاب اللبناني ، بيروت ، ط2 ، 1969م .
45. محمد عادل عبد العزيز: التربية في المغرب ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، مصر ، 1989م .
46. محمد عبد الحميد عيسى : تاريخ التعليم في الأندلس ، مطبوعات الغرب الإسلامي ، ( د.ت) ،
47. محمد الشريف : المستفاد في مناقب العباد بمدينة فاس وما يليها من البلاد ، منشورات كلية الآداب والعلوم الإنسانية بتطوان ، الرباط ، 2002م .
48. محمد المنوني :حضارة الموحدين ، دار توبقال ، الدار البيضاء ، المغرب ، 1989م .
49. محمد ماهر حمادة : المكتبات في الإسلام (نشأتها تطورها ومصائرها) ، مؤسسة الرسالة ، بيروت ، 1970م .
50. نقولا زيادة : إفريقيات دراسات في المغرب والسودان الغربي ، رياض الرايس للكتب والنشر ، 1991م.
51. سامية أمحمد قريميدة: الحياة الفكرية بالمغرب الأقصى عصر الموحدين (524 ـ 668هـ/ 1130 ـ 1269م) ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة السابع من إبريل ، الزاوية ، 2007 ـ 2008م .
52. محمد فارس الجميل : المصطلحات التعليمية في الأندلس خلال خمسة قرون ، مجلة كلية الآداب والعلوم الإنسانية ، جامعة محمد الخامس ، عدد مزدوج ، 21 ، 22 ، الرباط ، 1996 ـ 1997م .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 د. نادية عبدالرحمن ميلود معاطي (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.