The Reality of Education through the Books of "Nawazil"
Teacher and Student Issues as a Model
DOI:
https://doi.org/10.64516/shj7be40Keywords:
Education, teaching, Nawazil, school, teacher, studentAbstract
This paper discusses the reality of education through the lens of "Nawazil" books. The paper consists of an introduction, a section on terminology, and two sections on the qualifications of teachers and the rights of students according to "Nawazil" jurisprudence.In the introduction, the paper highlights the importance of "Nawazil" books and their potential use in various fields, including education. The terminology section defines the key terms of the study, including education, teaching, and "Nawazil."The first section focuses on the qualifications of teachers as outlined in "Nawazil" books, including their scientific, ethical, and methodological qualifications, and the necessary qualities they should possess.The second section discusses the rights of students and their conditions according to "Nawazil" jurisprudence.
References
• القرآن الكريم.
• آداب المعلمين، محمد بن سحنون، مراجعة وتعليق محمد العروسي المطوي، مكتبة الفقه الإسلامي تونس، دون طبعة، 1972م.
• تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها: مناهجه وأساليبه، رشدي أحمد طعيمة، منشورات المنظمة الإسلامية للتربية والعلوم والثقافة، مصر، ط/1، 1989م.
• ديوان المبتدأ والخبر في تاريخ العرب والبربر ومن عاصرهم من ذوي الشأن الأكبر، عبد الرحمن بن محمد بن خلدون، تحقيق: خليل شحادة، دار الفكر، بيروت، ط/2 1988م.
• الرسالة المفصلة لأحوال المتعلمين وأحكام المعلمين والمتعلمين، أبو الحسن علي القابسي، تحقيق: أحمد خالد، الشركة التونسية للتوزيع، ط/1، 1986م.
• صحيح البخاري، أبو عبد الله محمد بن إسماعيل البخاري، تحقيق: محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة، بيروت ـ لبنان، ط/1، الطبعة: الأولى، 1422هـ
• فتاوى الإمام الشاطبي، تحقيق محمد أبو الأجفان، مكتبة العبيكان ـ الرياض ـ ط/4، 2001م.
• فقه النوازل في سوس قضايا وأعلام، الحسن العبادي، منشورات كلية الشريعة بأكادير، مطبعة النجاح الجديدة، البيضاء، ط/1، 1999م.
• القاموس المحيط، أبو طاهر مجد الدين الفيروز آبادي، مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت – لبنان ط/8، 1426هـ .
• لسان العرب، أبو الفضل محمد بن مكرم بن منظور، مادة (ربا) دار صادر – بيروت، ط/ الثالثة - 1414 هـ.
• مدخل إلى علم التدريس، محمد الدريج، قصر الكتاب، المغرب ط/1، 2000م.
• المدخل لابن الحاج، أبو عبد الله محمد (ابن الحاج)، دار التراث ـ القاهرة ـ دون طبعة ولا تاريخ.
• المعيار المعرب والجامع المغرب، أبو العباس أحمد الونشريسي، خرجه جماعة من الفقهاء بإشراف الدكتور محمد حجي، منشورات وزارة الوقاف والشؤون الإسلامية ـ المغرب ـ . دار الغرب الإسلامي ـ بيروت / لبنان ـ دون طبعة، 1981م.
• الموافقات، أبو إسحاق إبراهيم بن موسى الشاطبي، تحقيق أبو عبيدة مشهور بن حسن آل سلمان، دار ابن عفان ـ الجيزة/ مصر، ط/1، :1417هـ/ 1997م.
• نظرات في النوازل الفقهية، محمد حجـي، منشورات الجمعية المغربية للتأليف والترجمة والنشر، ط/ 1، 1999م.
• النوازل، أبو الحسن علي بن عيسى العلمي، تحقيق المجلس العلمي/ فاس، منشورات وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية/ المغرب، 1986م.
• النوازل الجديدة الكبرى، أبو عيسى سيدي المهدي الوزاني، صححه الأستاذ عمر بن عباد، منشورات وزارة الوقاف والشؤون الإسلامية ـ المغرب ـ 1996م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Delalat Journal of Humanities and Educational Sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.