معالم تجديد الدرس الأصولي عند مالكية الغرب الإسلامي
DOI:
https://doi.org/10.64516/7c0a3538Keywords:
التجديد, أصول الفقه, الدرس الأصولي, الباجي, ابن رشد, الشاطبيAbstract
Functionalismisconsidered a principal deeplyrooted in oureducationalpatrimony.Our scholarsshowed a greatpersistence to adoptthis principal in theirscientific books. and in their practice of education. The Islamic Western scholarshad a contribution to establishit and to fixits frame in the fundamentalistlesson. This lies in theirscientific production whichprovestheirdeepfundamentalism of the functionalism and its right implementation.To show its aspects, wetried to go along the thepath of ourscholars and to studytheirwritings, having the desire to draw the frames of theirfunctionalism to hopefullybenefitfrom the fundametalistlesson.
References
إحكام الفصول، للباجي، تحقيق عمران علي أحمد العربي، منشورات جامعة المرقب، بنغازي– ليبيا، ط الأولى، سنة 2005م.
أساسيات وتطبيقات في علم المناهج، نجوى عبد الرحمان شاهين، دار القاهرة، مصر، ط الأولى، سنة 2006م.
أصول الفقه الذي لا يسع الفقيه جهله، عياض بن نامي السلمي، دار التدمرية، الرياض-السعودية، ط الأولى، 1426 هـ- 2005م
الإفادات والإنشادات، الشاطبي، تحقيق: محمد أبو الأجفان، مؤسسة الرسالة، بيروت- لبنان، ط الأولى، 1403هـ- 1983م.
الإكمال في رفع الارتياب عن المؤتلف والمختلف في الأسماء والكنى والأنساب، ابن ماكولا، دار الكتب العلمية، بيروت، ط الأولى، 1411هـ-1990م.
البرهان في أصول الفقه، للجويني. تحقيق سمير مصطفى دباب، دار إحياء التراث العربي بيروت، ط الأولى، سنة 2002م.
ترتيب المدارك وتقريب المسالك، القاضي عياض، تحقيق محمد بن تاويت الطنجي مع الغير، وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية-المغرب، ط الثانية، سنة 1983م.
الرؤية الاستراتيجية للإصلاح 2015-2030، المجلس الأعلى للتربية والتكوين والبحث العلمي-الرباط.
الضروري في أصول الفقه، ابن رشد، تحقيق جمال الدين العلوي، دار الغرب الإسلامي، تونس، ط الثانية، سنة 2012م
طبقات الشافعية، تاج الدين السبكي، تحقيق محمود محمد الطناحي وعبد الفتاح محمد الحلو، هجر للطباعة والنشر والتوزيع، السعودية، ط الثانية، سنة 1413هـ.
العطاء الفكري لأبي الوليد بن رشد، أعمال ندوة علمية بجامعة آل البيت- الأردن، سنة 1998م. المعهد العالمي للفكر الإسلامي، مكتب الأردن، ط الأولى، 1420هـ- 1999م.
العواصم من القواصم، أبو بكر ابن العربي، تحقيق عمار طالبي، مكتبة دار التراث، القاهرة، (بدون ط، وسنة النشر).
الفتح المبين في طبقات الأصوليين، المراغي، وزارة الأوقاف، مصر، ط الأولى، 1366هـ- 1947م.
الفهرست، ابن النديم، تعليق: أيمن فؤاد سيد، مؤسسة الفرقان للتراث الإسلامي، لندن، 1430هـ- 2009م. (دون ذكر ط).
قواطع الأدلة في الأصول، أبو المظفر السمعاني، تحقيق: محمد حسن إسماعيل الشافعي، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط الأولى، 1418هـ- 1999م
كشاف اصطلاحات الفنون والعلوم، محمد التهانوي. تحقيق: علي دحروج، مكتبة لبنان ناشرون، بيروت-لبنان، ط الأولى، سنة 1996م.
المستصفى من علم الأصول، أبو حامد الغزالي، تحقيق محمد سليمان الأشقر، الرسالة العالمية، دمشق، ط الثانية، سنة 2013م.
المصطلح الأصولي عند الشاطبي، فريد الأنصاري، دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة، ط الثانية، 1435هـ- 2014م.
المنثور في القواعد للزركشي، تحقيق: محمد حسن إسماعيل، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط الأولى، 1421هـ- 2000م.
المنهاج في ترتيب الحجاج، أبو الوليد الباجي، تحقيق عبد المجيد تركي، دار الغرب الإسلامي، تونس، (دون ذكر ط وتاريخ النشر).
المنهل التربوي، عبد الكريم غريب، منشورات عالم التربية، مطبعة النجاح الجديدة، الدار البيضاء، ط الأولى، سنة 2006م.
المــــــوافقـــــــــــــــــــات، أبو إسحاق الشاطبي، تحقيق وتعليق الحسين أيت سعيد، منشورات البشير بنعطية، فاس، المغرب، ط الأولى، سنة 2017م.
نظريات التعلم وتطبيقاتها التربوية، كفاح يحيى صالح العسكري ومن معه، تموز للنشر والتوزيع، دمشق- سوريا، ط الأولى، سنة 2012م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Delalat Journal of Humanities and Educational Sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.