Smartphones and their role in students' academic achievement
دراسة ميدانية على عينة من طلاب التعليم الثانوي
DOI:
https://doi.org/10.64516/ykz9bs88Keywords:
answers, secondary students, smart phoneAbstract
This study aims to identify the role that smart phones play in the educational achievement of secondary school students.The researcher addressed the questions that will provide clear data on the objectives that were adopted in the methodological framework of the study, in order to find out the extent to which secondary education students invest this modern technology in the process of academic achievement. The researcher also relied on the descriptive approach for a sample of (80) male and female students. from the secondary level; This is due to the ability of students of this stage to understand and comprehend, and their awareness is higher than that of students in the basic stages. The questionnaire was used as a tool for collecting information and data in order to reach the results that will provide useful information on how students use this technology, the extent to which they benefit from it, and the most important implications of it.
References
- أحمد يوسف الشامي، آمال خالد حميد: واقع استخدام تطبيقات الهواتف الذكية في العملية التعليمية التعلمية من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا في الجامعة الإسلامية بغزة، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، الجامعة الإسلامية غزة، المجلد29، العدد4 (يوليو/تموز 2021).
2- أشرف سعد نخلة: أطفالنا والأنترنت، الإسكندرية، دار الفكر الجامعي، 2011م.
3- أمل ناصر الزيدي: إدمان الإنترنت وعلاقته بالتواصل الاجتماعي والتحصيل الدراسي لدى طلبة جامعة نزوى، عمان، جامعة نزوي، كلية العلوم والآداب، رسالة ماجستير، غير منشورة، 2014م.
4- باسم حوامدة، سليمان قزاقزة: وسائل الاعلام والطفولة، عمان، دار جرير للنشر والتوزيع، ط2، 2006م.
5- سامية زكي يوسف أحمد: شبكة الإنترنت وآثارها على الشباب المصري دراسة سوسيولوجية، القاهرة، جامعة عين شمس، كلية الآداب، رسالة ماجستير غير منشورة، 2008م.
6- سندس الشبراوي رزق: الأبعاد الاجتماعية والمدرسية لظاهرة العنف الطلابي في المدارس الحكومية، المنصورة، جامعة المنصورة ، كلية التربية، رسالة ماجستير، غير منشورة، 2006م.
7- شرحبيلي محمد عطية: الفوائد التربوية من استخدام الهواتف الذكية وأجهزة الكومبيوتر في العملية التعليمية، موقع ويب، منشور بتاريخ 5/12/2019م.
8- عبدالرازق محمد الدليمي: الإعلام والعولمة، مكتبة الرائد، عمان، الأردن، 2006م.
9- عبدالله بن أحمد الغامدي: تردد المراهقين على مقاهي الإنترنت وعلاقته ببعض المشكلات النفسية، مكة المكرمة، جامعة أم القرى، كلية التربية، رسالة ماجستير غير منشورة، 2009م.
10- فريال ناجي مصطفى: درجة استخدام الهواتف الذكية في العملية التعليمية "دراسة ميدانية من وجهة نظر طلبة تكنولوجيا التعليم في الجامعات الأردنية الخاصة، رسالة ماجستير، غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، 2017م.
11- محمد فتحي عبد الهادي: مقدمة في علم المعلومات، دار الثقافة العلمية، الاسكندرية، 2008م.
12- ناجية مصطفى صالح عمارة: تأثير استخدام الإنترنت على الشباب الجامعي، المنصورة، جامعة المنصورة، كلية الآداب، رسالة ماجستير، غير منشورة، 2013م.
13- نور محمد الطباخي: درجة توظيف تطبيقات الهواتف الذكية في إدارة العملية التعليمية في المدارس الأردنية، كلية العلوم الإنسانية، جامعة الشرق الاوسط، عمان، الأردن، رسالة ماجستير، منشورة، 2020م.
14- يامن محمد بودهان: الشباب والأنترنت، عمان، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، 2014م.
15- Aren, Karbiniski," Face book and the technology revolution", N,Y Spectrum publications , 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Delalat Journal of Humanities and Educational Sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.