Distribution of community services and their impact on traffic on the main streets of Tobruk
دراسة جغرافية
DOI:
https://doi.org/10.64516/pd0nj783Keywords:
direction of distribution, : distribution of community services, nature of distribution, , effect of distribution on trafficAbstract
The study dealt with the impact of the distribution of community services on the traffic in the main streets in the city of Tobruk from a geographical point of view, as these streets suffer from traffic jams due to the concentration of these services on them.
The study sought to achieve a set of objectives, the most important of which are: the nature of the spatial distribution of community services and the extent of its impact on traffic in the main streets.
The study relied on the descriptive approach and the analytical approach, as well as relying on geographic information systems techniques with Arc Gis 10.8, and the use of appropriate operations in statistical analyses.
One of the most important results reached was the variation in the impact of community services on traffic in the main streets on which they are located. The study recommended paving the main streets parallel to the streets on which community services are located in order to reduce pressure on those streets that have been subjected to traffic jams, and to encourage investors to build multi-storey car parks next to the community service buildings
References
سراء خضر بشارات. (2020). الازدحام المروري في الشوارع الرئيسة في مدينة نابلس باستخدام نظم المعلومات الجغرافية (GIS ) دراسة تحليلية. نابلس، فلسطين: جامعة النجاح، كليلية الدراسات العليا، رسالة ماجستير غير منشةرة.
2- أمانة اللجنة الشعبية العامة للمرافق. (بدون تاريخ). دليل معايير التخطيط العمراني. طرابلس: أمانة اللجن الشعبية العامة للمرافق.
3- بشير محمد الطيب، و سالم عبدالرسول المهدي. (2022). التمثيل الخرائطي لشبكة مياه الشرب في مدينة طبرق سنة 2021م . المؤتمر الجغرافي السادس عشر. طبرق: جامعة طبرق.
4- خلف حسين على الدليمي. (2013). تخطيط الخدمات المجتمعية والبنية التحتية أُسس، معايير، تقنيات. عمان: دار الصفاء للنشر والتوزيع.
5- سليم أحمد سليم أسبيته. (2009). التخطيط المكاني للخدمات الصحية في مدينة طولكرم وضواحيها، باستخدام نظم المعلومات الجغرافية. نابلس، فلسطين: جامعة النجاح، كلية الدراسات العليا، رسالة ماجستر غير منشورة.
6- شذى إبراهيم أسعد، و غدير مسعود منصور. (2 مايو, 2018). تحديد مستويات الخدمة على الطرق الشريانية المحيطة بمركز مدينة اللاذقية. جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية ، سلسلة العلوم الهندسية(المجلد 40 العدد 4، 2018).
7- صابر حلمي عبدالمجيد ناصر. (2014). مشكلة الازدحام المروري في مدينتي رام الله والبيرة، كيفية تخفيفهافي الطرق الشريانية في المدينتين. رام الله، فلسطين: جامعة بير الزيت رسالة ماجستير غير منشورة.
8- صفوح خير. (1990). البحث الجغرافي، مناهجه أاساليبه. الرياض: دار المريخ.
9- عوني عبد الهادي عثمان مشافي. (2008). تحليل وتقييم توزيع الخدمات الصحية والتعليمية والثقافية والترفيهية في مدينة نابلس. نابلس، فلسطين: جامعة النجاح ، كلية الدراسات العليا رسالة ماجستير غير منشورة.
10- فاطمة أحمد عبدالعاطي. (2014). تقييم مدى كفاءة التوزيع المكاني للمرافق الصحية في مدينة مصراتة باستخدام نظم المعلومات الجغرافية . مصراتة، ليبيا: الأكاديمية الليبية، فرع مصراتة، مدرسة العلوم الإنسانية، قسم الجغرافيا، رسالة ماجستير غير منشورة.
11- لجنة الأمم المتحدة الاقتصادية والاجتماعية لغرب أسيا. (30، 1، 2، 3. تشرين الثاني، كانون الأول, 2020). دراسة الأثر المروري للمباني والمرافق التجارية في المدن الفلسطنية. فلسطين: الأمم المتحدة ، ورشة عمل.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 د.عبدالعزيز عبدالكريم بوحليقة. (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.