" The glad tidings of the Islamic conquest of Egypt and the position of the Egyptians towards it
DOI:
https://doi.org/10.64516/tzpvqd83Keywords:
افريقيا, الرومان, المسيحيون, القبطية, الفتحAbstract
Egypt during the Byzantine rule was directly subject to the Byzantine Empire, and egypt was one of the economically important countries for the Roman state as it was the source of wheat and grain, but the existence of differences in belief was a major reason for the persecution of the Byzantine rule of the Egyptian people, so the conditions of Egypt were not before the Islamic conquest in The best case, as the Egyptian people were affected at the economic, social, religious and political level, and Christians were persecuted throughout the rule of the Romans. This was reflected in the Islamic conquest of Egypt, where the Egyptian Copts welcomed the Muslims because they found in this religion justice, tolerance and freedom of belief. They speak the Coptic language and practice their religious rites
References
محمد عمارة، عندما دخلت مصر في دين الله، دار نهضة مصر للطباعة والنشر، القاهرة، 1997م، ص3.
القران، البقرة 2: 30.
محمد عمارة، عندما دخلت مصر في دين الله، ص4-6.
محمد أبراهيم السعدني،تاريخ مصر في عصري البطالمة والرومان ، القاهرة ، مكتبة الانجلو ، 2000م، ص176.
ابو اليسر، 201،نبوءة النبى إشعياء عن الفتح الإسلامى لمصر،http://www.albshare.com/ showthread.php[21 فبراير 2012].
جمال عبد الهادي ، فتح مصر، دار الوفاء، القاهرة، 1999م، ص9.
القرآن، ال عمران 3: 52.
جمال عبد الهادي، المصدر السابق، ص9.
القرآن، الصف 61: 6.
ابو اليسر، 2011،نبوءة النبى إشعياء عن الفتح الإسلامى لمصر.
سمير أديب ، موسوعة الحضارة المصرية ، القاهرة ، مكتب العربي، 2000 ، ص318.
محمد عمارة، عندما أصبحت مصر عربية أسلامية، دار الشروق، القاهرة، 1997م، ص12.
المقريزي،تقي الدين المقريزي، تاريخ الاقباط ـ تحقيق عبد الحمبد رباب القاهرة ، دار النهضة، 1995م،ص29.
محمد مرسي الشيخ، تاريخ الامبراطورية البيزنطية، دار المعرفة الجامعية، الاسكندرية، 1994م، ص89.
السيوطي، جلال الدين عبد الرحمٰن بن أبي بكر (1387هـ - 1967م). حُسن المحاضرة في تاريخ مصر والقاهرة. مُحمَّد أبو الفضل إبراهيم. القاهرة: دار إحياء الكُتُب العربيَّة.2022، ج. 1. ص. 99 - 100.
جمال عبد الهادي،المصدر السابق،ص10.
القرآن، آل عمران 3: 64.
ابن عبد الحكم، أبو القاسم عبدُ الرحمٰن بن عبد الله عبدُ الحكم بن أعيُن القُرشيّ المصريّ؛ تحقيق: مُحمَّد الحُجيري (1416هـ - 1996م). فُتُوح مصر وأخبارها . بيروت - لُبنان: دار الفكر. ص. 120-121.
جمال عبد الهادي، المصدر السابق،ص11.
المقريزي، المصدر السابق، ص19.
ناصر الانصاري،المجمل في تاريخ مصر النظم السياسة والادارية ، القاهرة ، دار الشروق،1997م، ص95.
ابو اليسر، 2011،نبوءة النبى إشعياء عن الفتح الإسلامى لمصر.
المقريزي، المصدر السابق،ص30.
بل،آيدرس ، مصر من الاسكندر الاكبر حتى الفتح العربي ، ترجمه ، عبد اللطيف احمد علي ، بيروت ، دار النهضة، 1973م، ص197.
علي بن عبد الله الدفاع، رواد علم الطب في الحضارة الإسلامية، مؤسسة الرسالة، بيروت، 1998م، ص45.
حمود الحاج قاسم، الطب عند العرب والمسلمين تاريخ ومساهمات، الدار السعودية للنشر، جدة، 1987م، ص36.
المقريزي، المصدر السابق ،ص63.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ا.م حسن طوكان عبدالله ، م. م مروه حبيب حسن (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.