التغطية الصحفية للكأس العربية لكرة القدم FIFA ARAB CUP QATAR 2021 في الصحافة القطرية
DOI:
https://doi.org/10.64516/6pq46w60Keywords:
Press coverage, Arab Cup, Qatari Press, Al Arab NewspaperAbstract
This study aims to identify the press coverage of the FIFA ARAB CUP QATAR 2021 in the Qatari press in terms of form and content, where this study belongs to the descriptive studies that depend on the descriptive analytical approach using the content analysis tool, and it defines the research community in the Qatari press, an intentional sample was selected represented in the "Al Arab" newspaper. This study came out with several results, the most important of which is that The press coverage of the Qatari newspaper Al-Arab was characterized by focusing on the news of the Arab teams participating in the competition, in the manner of displaying sports information, focusing on the organizational, then economic, cultural, commercial and technical aspects, with a diversity in the approved press sources and the mental and emotional appeals used in this coverage, and in the use of journalistic arts such as news, reports and press articles that are usually suitable for such press coverage, the results of the study also showed the weakness of The area and volume of press coverage in terms of quantity and quality.
References
1. نزهت محمود نفل ومحمود مهدي، التغطية الصحفية لقضايا حقوق الإنسان في العراق –جريدتا الزمان والصباح أنموذجا، مجلة الباحث الإعلامي، المجلد 3، العدد 14، جامعة بغداد، العراق، 2011، ص31.
2. الموسوعة الحرة ويكيبيديا، كأس العرب، تم الاسترداد في 15/12/2021، على الرابط https://ar.wikipedia.org/wiki/كأس_العرب
3. عبد الملك بن عبد العزيز الشلهوب، معالجة الصحف السعودية للأخبار الرياضية: دراسة تحليلية، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد 35، 2014/2015.
4. قاسم حنون قاسم، تغطية الصحف الرياضية العراقية للأحداث الكبرى: دراسة تحليلية لجريدة "مونديال" لنهائيات كأس العالم في جنوب إفريقيا 2010، مجلة الباحث الإعلامي. المجلد 7، العدد 30، جامعة بغداد، 2015.
5. هانم بلال جمعة، المعالجة الإخبارية للأحداث الرياضية في لبنان دراسة لصحيفتي السفير والنهار، رسالة ماجستير، جامعة بيروت العربية، كلية العلوم الإنسانية، 2017.
6. Tina Lavrinc & Mojca Doupona Topič. Analysis of Newspaper Reports on Sporting Events From The Aspect Of Gender Inequality. Acta Univ. Palacki. Olomuc. Gymn. 36 (3). 2006.
7. Hossein Nassaji. Qualitative and descriptive research: Data type versus data analysis. Language Teaching Research. 19 (2). 2015.p 129.
8. عبد القادر عوينان، محاضرات في المنهجية. جامعة أكلي محند أولحاج البويرة، الجزائر، 2017/2018، ص67.
9. السعدي الغول السعدي، مناهج البحث: العينات وأنواعها. جامعة العر بي بن مهيدي أم البواقي، الجزائر، 2019، ص2.
10. محمد عبد الحميد، البحث العلمي في الدراسات الإعلامية، عالم الكتب، الطبعة الثانية، القاهرة، 2004، ص424-425.
11. حاتم سليم علاونة وطارق زياد الناصر، الصحافة الإلكترونية المتخصصة ودورها في تشكيل معارف الشباب الجامعي الأردني، مجلة دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد 43، العدد 2، الأردن، 2016، ص820.
12. Daniel Beck & Louis Bosshart. Sports and Media. Communication Research Trends Journal. Centre for the Study of Communication and Culture. 22 (4): 2003. p6-7.
13. Nam-Ik Kim & Sun-Mun Park. The Relationship between Media Sports Involvement Experiences and Sports Values and Sports Participation. International Journal of Applied Engineering Research. 12 (20): 2017. p 9768.
14. Fouzia Akrifed. Sport et Medias. Rapport de recherché bibliographique. Ecole Nationale Supérieure des Sciences de l’Information et des Bibliothèques. Université Claude Bernard. Lyon 1. France. 1997-1998. P22.
15. Puertas-Molero Pilar & Marfil-Carmona Rafael & Zurita-Ortega Félix & González-Valero Gabriel. Impact of Sports Mass Media on the Behavior and Health of Society. A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 16 (486): 2019. P1.
16. Cosida website. Introduction to Media Relations in Sport. 2010. On https://cosida.com/media/documents/2010/7/excerpt_mediarelations3rd.pdf
17. Arthur A Raney & Jennings Bryant. Handbook of Sports and Media. Lawrence Erlbaum Associates Publishers. United States. 2006. P43.
18. Saeed Khanmoradi & Shirin Zardoshtian & Shahram Fatahi & Geoff Dickson. Media and Sport Participation With Emphasis on Socio-Economic Factors: An Econometric Model With Simultaneous Equations Approach. Iranian Journal of Management Studies. 14 (3): 2021. P566.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 د. مــنـيـــر طــبــي (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.