EPISTEMOLOGICAL INTROVERSION AND ITS RELATIONSHIP TO SELF-MANAGEMENT AMONG A SAMPLE OF AL-AQSA UNIVERSITY STUDENTS IN THE SOUTHERN GOVERNORATES OF PALESTINE

Authors

  • ديبه موسى الزين كليةالآداب ، جامعة الأقصى ، غزة Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/avnm6191

Keywords:

الذكاء الروحي, التسامح, جامعة الأقصى, الطلاب

Abstract

The study aimed to identify the level of spiritual intelligence and tolerance and to reveal whether there is a correlation between the level of spiritual intelligence and tolerance among students of the Faculty of Education at Al-Aqsa University for the academic year 2021-2022 on a sample of 367 male and female students. To achieve the objectives of the study, the researcher used two scales for the study, the scale of spiritual intelligence prepared by (Al-Subhiya, 2013) and the scale of tolerance prepared by the researcher. Validity, reliability and statistical processing of data were verified using arithmetic means, standard deviations, T test, and one way Anova test. The results of the study revealed a high level of spiritual intelligence and tolerance among Al-Aqsa University students, and the absence of statistically significant differences in spiritual intelligence due to the gender variable (males, females), and the existence of statistically significant differences between the averages of the sample members in spiritual intelligence due to the specialization variable in favor of human  sciences. According to the study, there are differences between the sample members due to the academic level in favor of the first level, and there are no differences between the second, third and fourth levels. The results of the study also revealed that there are statistically significant differences between the sample members in the level of tolerance due to the gender variable in favor of males, and the presence of statistically significant differences between the sample members due to the specialization variable in favor of the humanities as well as the presence of statistically significant differences between the sample members due to the study level variable in favor of Tthe first level. There were no differences in the level of tolerance between the students of the second and fourth levels. The study also showed that there is a statistically significant correlation between the level of spiritual intelligence and the level of tolerance among the students of the Faculty of Education at Al-Aqsa University.

References

1- الربيع، فيصل (2013). الذكاء الروحي وعلاقته بالجنس ومستوى التحصيل لدى طلبة كلية التربية في جامعة اليرموك بالأردن، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد 9، عدد 4، ص 353-364.

2- السحمة، حمود (2018) الذكاء الروحي وعلاقته بالصلابة المهنية لدى معلمي المرحلة الابتدائية، المجلة السعودية للعلوم النفسية، جامعة الملك سعود، ع1، ص 65-92.

3- يمينة، بوبعاية، عتيقة، بابش (2018). الذكاء الروحي وعلاقته بالصمود النفسي لدى عينة من الطالبات الجامعيات المتزوجات وغير المتزوجات، مجلة وحدة البحث في تنمية الموارد البشرية، المجلد 9 العدد 2 خاص (الجزء الأول) جويلية ، ص 317-343.

4- محيسن، عون, الهلول، إسماعيل (2012). التسامح وعلاقته بالصحة النفسية لدى طلبة جامعة الأقصى بغزة، مجلة شبكة العلوم النفسية العربية، العدد 32-33 خريف – شتاء، ص 149-162.

5- الحموري، خالد (2019). مستوى التسامح لدى الطلبة الموهوبين وعلاقته بالوعي الذاتي، مجلة البحوث التربوية والنفسية ، العدد 64، المجلد 17، ص 145-162.

6- بركات، زياد (2012). مستوى ثقافة التسامح لدى الشباب الفلسطيني من وجهة نظر طلبة جامعة القدس المفتوحة في طولكرم، فلسطين ، مجلة جامعة الاستقلال للأبحاث، ص48-76.

7- أحمد, محمد(2020). دور جماعات النشاط في تنمية قيم التسامح لدى أعضائها، مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية – العدد 50 – المجلد 3، ص 681-716.

8- حلمي, عمار (2018). تعزيز قيم التسامح واللاعنف لدى طلاب الجامعات. مجلة التربية – العدد 53، ص 1-18.

9- عثمان سيد (1994). الإثراء النفسي. دراسة في الطفولة ونمو الإنسان – مكتبة الأنجلو المصري – مصر – القاهرة.

10- الدفتار, خديجة (2011). الذكاء الروحي لدى الأطفال. عمان – دار الفكر – ساحة الجامع الحسيني – سوق البتراء – عمارة الحجيري.

11- الضبع, فتحي (2012). الذكاء الروحي وعلاقته بالسعادة النفسية لدى عينة من المراهقين والراشدين، مجلة دارسات عربية في التربية وعلم النفس – العدد 29 – الجزء 1، ص 135-176.

12- الطلاع, محمد (2016). الذكاء الروحي وعلاقته بالصمود النفسي لدى طلبة الجامعة الإسلامية بغزة.

رسالة ماجستير في الصحة النفسية - كلية التربية - الجامعة الإسلامية- غزة.

13- الفقي, إبراهيم (2011). قوة الذكاء الروحي، ثمرات للنشر والتوزيع.

14- عبد الوهاب ، أشرف (2005). التسامح الاجتماعي بين التراث والتغير، مركز البحوث والدراسات الاجتماعية ، كلية الآداب , جامعة القاهرة.

15- عمار, حلمي (2018). تعزيز قيم التسامح واللاعنف لدى طلاب الجامعات، المجلة التربوية لكلية التربية ، جامعة سوهاج العدد 53، ص 1-18.

16- عيدي, جاسم (2015). التسامح الاجتماعي وفقا لمستويات الذكاء الثقافي لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية الآداب ، قسم علم النفس ، الجامعة المستنصرية , بغداد ، العراق.

17- النجار, أبو غالي (2017). دور التعليم العالي في تعزيز قيم التسامح من وجهة نظر الطلبة وأعضاء الهيئة التدريسية جامعة الأقصى نموذجًا، مجلة جامعة الأقصى (سلسلة العلوم الإنسانية) المجلد الحادي والعشرون، العدد الأول، ص 423-443.

18- الشعلان، المقرن (2014). استخدام مواقع التواصل الاجتماعي لدى طالبات جامعة الأميرة نور بنت عبد الرحمن في ضوء الوحدة النفسية والتسامح، مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية المجلد 11 العدد 2، ص 269-315.

19- المعلوف، سمارة، الزبون (2019). دور الجامعات الأردنية في نشر مفاهيم السلام والتسامح لدى طلبتها،

مجلة العربي للدراسات والأبحاث العدد 2، ص 147-171.

20- الصبحية, حنان(2013). الذكاء الروحي وعلاقته بدافعية الإنجاز الأكاديمي لدى طلاب وطالبات معهد العلوم الشرعية بسلطنة عمان، سلطنة عُمان، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة نزوى، كلية العلوم والآداب.

21- محمد، أبو شناه, ذعار(2017). التسامح الاجتماعي لدى طلبة كلية الآداب، جامعة القادسية, كلية الآداب.

22- إبراهيم، الجمَّال(2022). التسامح وعلاقته بمعنى الحياة لدى طلاب كلية التربية جماعة المنوفية، مجلة كلية التربية – جامعة المنوفية – العدد الأول (الجزء الثالث)، ص 259-288.

23- خرنوب، فتون (2021). التسامح وعلاقته بالمرونة النفسية لدى عينة من طلبة جامعة نزوي، المجلة التربوية – العدد 138 ، ص 173-201.

24- عمران، ميرة (2021) التسامح وعلاقته بالذكاء الروحي لدى طلبة الجامعة، مركز البحوث النفسية – المجلد 32 – العدد 3، ص 1095-1136.

25- الكفوري، حسن, عوض (2020). فاعلية برنامج إرشادي بالمعنى لتنمية الذكاء الروحي لدى طلاب الجامعة، مجلة كلية التربية – جامعة كفر الشيخ – العدد رقم (96) (العدد الأول – المجلد الثالث)، ص 615-703.

26- Gupta, G. (2012). Spiritual intelligence and emotional intelligence in relation to self-efficacy and self-regulation among college students. International Journal of Social Sciences & Interdisciplinary. Research, 1(2), 60-69.

27- Freeman, Mark S.; Hayes, B. Grant; Kuch, Tyson H.; Taub, Gordon (2011).Relationship Intelligence Spiritual to the Personal Patterns of College Students ,Counselor Education and Supervision, V.46 N.4 p254-265.

28- Green,KathleenD.Noble,WilliamN(2008).Fostering Spiritual Intelligence: Undergraduates’ Growth in a Course About Consciousness, University of Washington.

-

Downloads

Published

2023-07-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

الزين د. م. (2023). EPISTEMOLOGICAL INTROVERSION AND ITS RELATIONSHIP TO SELF-MANAGEMENT AMONG A SAMPLE OF AL-AQSA UNIVERSITY STUDENTS IN THE SOUTHERN GOVERNORATES OF PALESTINE. Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 13, 618-653. https://doi.org/10.64516/avnm6191