Psychological alienation and its relationship to bullying among a sample of secondary school students in Al-Bayda city
DOI:
https://doi.org/10.64516/6w4r5y44Keywords:
الاغتراب, الطلاب, التنمرAbstract
This study aimed to examine the relationship between psychological alienation and bullying as well as to find out whether there are statistically significant differences in the variables of the study according to the gender. Besides, it is to show the level of psychological alienation and bullying among secondary school students. The study sample consisted of (300) secondary school students: (150) females and (150) males.
The researcher used the correlational comparative approach to fulfill the research objectives. The instruments of the study were: an adopted scale for psychological alienation of Alaqili (2004), and the bullying scale of Alqatami (2010). Pearson Correlation and percentage as well as the significant of variables in correlation coefficient were used for the statistical analysis, this study indicated the following results:
1 - The research sample has a high degree of psychological alienation.
2 - The research sample has a high degree of psychological bullying.
3- There are statistically significant differences between the average degrees of psychological alienation due to the gender variable (male – female), the average of males is the higher.
4- There are statistically significant differences between the average degrees of bullying due to the gender variable (male – female), the average of males is the higher.
5- There is a statistically significant relationship between psychological alienation and bullying among the sample of secondary school students
References
1- أبو الديار ، مسعد الرفاعي (2012) : سيكولوجية التنمر بين النظرية والعلاج ، الكويت ، مركز تقويم وتعليم الطفل .
2- أبو سلامة ، خليل (2013) : فاعلية برنامج تدريبي في خفض الاغتراب النفسي ، مصر . القاهرة .
3- أبو علام ، رجاء محمود (2011) : مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية . القاهرة : دار الكتب العلمية للنشر والتوزيع ، ط2
4- أبو غزالة ، معاوية محمود (2009) :التنمر وعلاقته بالشعور بالوحدة والدعم الإجتماعي ، المجلة الأردنية في العلوم التربوية مجلج (5) عدد (2) ص 89-115.
5- أحمد ، عاصم و عبده إبراهيم (2016) : التنمر المدرسي وعلاقته بالذكاء الأخلاقي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ، كلية الدراسات العليا للتربية ، جامعة القاهرة .
6- إسماعيل ، أحمد السيد محمد (2001) : التفاؤل والتشاؤم وبعض المتغيرات النفسية لدى عينة من طلبة جامعة أم القرى ، المجلة التربوية ، مجلد 15 ، العدد 60 ، القاهرة ، مصر .
7- بكري ، محمد مصطفى (2009): الفروق بين الذكاء الإنفعالي وسلوك التنمر لدى طلبة المرحلة الإبتدائية ، كلية الدراسات التربوية العليا .
8- بني يونس ، محمد (2016): الحالات الانفعالية المميزة للتلاميذ المتنمرين مقارنة بالتلاميذ غير المتنمرين ، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس ، 14(1) ، 111- 140.
9- جرادات ،عبد الكريم (2008) : الاستقراء لدى طلبة المدارس الأساسية انتشاره والعوامل المرتبطة به ، المجلة الأردنية في العلوم التربوية ، 4(2) ، 109-124.
10- الخطيب ، جمال (2003): المدخل إلى التربية الخاصة ، عمان ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع .
11- خليفة ، عبد اللطيف محمد (2003): دراسات في سيكولوجية الاغتراب ، دار غريب ، القاهرة .
12- خليق ، فتح الله (1979) : الاغتراب في الإسلام ، عالم الفكر ، المجلد اعاشر ، العدد الأول ص 83.
13- زهران ، سناء ( 2004): إرشاد الصحة النفسية لتصحيح مشاعر ومفتقدات الاغتراب ، القاهرة : مكتبة علاء للكتب.
14- سري ، إجلال (1993): دراسة الاغتراب العام والنفسي والاغتراب الثقافي واللغوي لدى شباب الجامعات المصرية ، مجلة كلية التربية ، جامعة عين شمس ، العدد(17) الجزء(1) القاهرة ، مصر .
15- سهيل ، حسن أحمد و باهض ، جبار وادي (2018) : أسباب سلوك التنمر المدرسي لدى طلاب الصف الأول المتوسط من وجهة نظر المدرسين والمدرسات وأساليب تعديله ، مجلة كلية التربية للبنات ، جامعة بغداد مج (29) ع (3) .
16- السيد ، حسن سعد (1996): ا؟لإغتراب في الدراما المصرية المعاصرة بين النظرية والتطبيق ، الهيئة المصرية للكتاب العامة للكتاب ، القاهرة .
17- الشعراوي ، علاء محمد جاد (1988) : الشعور بالاغتراب وعلاقته ببعض المتغيرات العقلية وغير العقلية لدى طلبة الجامعة ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ، جامعة المنصورة.
18- الصبحين ، علي (2007): أثر برنامج إرشادي جمعي عقلاني إنفعالي سلوكي لتخفيض سلوك الإستقواء لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا ، اطروحة دكتوراة غير منشورة ، جامعة اليرموك أربد ، الأردن .
19- عبد العظيم ، حسين طه (2005 ) : سيكولوجية العنف المفهوم – النظرية والعلاج ، الرياض ، الدار للنشر والتوزيع .
20- عبد العظيم ، حسين طه (2007): سلوك المشاغبة في المدارس الثانوية ، ماهيته وكيفية إدارته ( مترجم ) ، عمان : دار الفكر.
21- عبد الله، عبد الله (2008) : الاغتراب النفسي وعلاقته بالصحة النفسية لدى طلاب الجامعة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، الجزائر .
22- عبد المختار ، محمد خضر (1998): الاغتراب والنظر نحو العنف ، دراسة نفسية إجتماعية ، دار الغريب ، القاهرة .
23- قطامي ، نايفة وصرايرة ، منى (2010) : الطالب المتنمر ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان.
24- لويس كوهين ولورانس مانيون (1990): مناهج البحث في العلوم الإجتماعية والتربوية . ترجمة كوثر كوجك ووليم تاوضروس ، القاهرة : الدار العربية للنشر والتوزيع .
25- المجالي ، غدير (2003) : مرحلة المراهقة ومشكلاتها في المجتمع الأردني ، رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة الأردنية ، عمان ، الأردن .
26- النعيمي ، لطيفة ماجد (2005) : بعض أنماط الاغتراب وعلاقته بالحاجات لد أعضاء الهيئات التدريسية ، رسالة ماجستيرغيرمنشورة ، كلية التربية ، جامعة المستنصرية .
27- وطفة ، علي (1998): المظاهر الاغترابية في الشخصية العربية ، بحث في إاشكالية القمع التربوي ، عالم الفكر ، الكويت ، مجلد 27 ص 241-242.
28 - Huebner,a , (2002) . Adolescent Bullying Development Posted april .
29 -Kristensen,s &, Smith .p (2003), The use of coping strateg les by Danish children classed as abullies victim and not involved,in response to different types of bullying Scandinavian Journal of psychology .44.479 – 488.
30 -Yang,s,kim, J. kim,s.shin.l. &yoon, j.(2006). Bullying and victimization behaviors. In boys and girls at south Korean primary schools – 45(1) . 69-77, Journal of child &Adolescent psychiatry.
1- Quiroz, B, Greenfield, P.M., &Altchech,M.(2006). Bridging cultures with apparent teacher 31 conference. Eductional leader ship (56): 68-70
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 د. هيام بشير العروسي (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.