Strategies for digital repositories and open educational resources in higher education institutions
DOI:
https://doi.org/10.64516/j51ajc84Keywords:
Quality, self-archiving, the Internet, free access to information, intellectual property, informaticsAbstract
The international scientific institutions have started to establish digital institutional repositories as a generation after digital libraries, and digital institutional repositories are the latest digital information institutions on the Internet. These repositories aim to make scientific production available to members of scientific institutions on the Internet without restrictions or restrictions while preserving the intellectual property rights of depositors. The establishment of an institutional digital repository for any university is one of the criteria for evaluating these universities in the international arrangements for the best universities, and even the existence of global arrangements for these repositories on the Internet.
Digital repositories contain the full text of many forms and types of digital entities such as master's and doctorate dissertations, educational lectures, conference proceedings, periodicals, digital photographs, digital video and digital audio, enterprise guides, thesis plans and student projects.
References
1. ابوزقية، خديجة (2014)، تكنولوجيا المعلومات والاتصالات استراتيجية لضمان جودة التعليم العالي المؤتمر الدولي العلوم الانسانية الواقع والمأمول جامعة الاسراء الاردن 7- 8 / مايو 2014
2. حافظ. سرفينار(2010)، المستودعات الرقمية للرسائل الجامعية العربية: دراسة تقييمية: المؤتمر الحادي والعشرين لا لتحاد العربي للمكتبات بالتعاون مع وزارة الثقافة وجمعية المكتبات اللبنانية 6 -8 أكتوبر 2010
3. الحوات، علي (2007)، العلاقة بين مخرجات التعليم وسوق العمل: دراسة في المجتمع الليبي، الهيئة الوطنية للمعلومات، طرابلس24/12/2007.
4. خميس أسامة محمد 2013 الكيانات الرقمية في المستودعات الرقمية على شيكة الأنترنت ج1 .ج2، مصر: الشركة العربية المتحدة.
5. عبد الجواد، سامح زينهم (2015)، المستودعات الرقمية: استراتيجيات البناء والإدارة والتسويق والحفظ. ط1.القاهرة: المكتبة الأكاديمية، 2015
6. قباني ،(2013) نظم بناء المستودعات الرقمية نظام - Dspace نموذج اً." Cybrarians Journal العدد،32 ،
7. محمد، مرتضى (2016) مدى فاعلية المكتبات الإلكترونية في التعليم الجامعي " تصميم نموذج لمكتبة إلكترونية "2016 رسالة مقدمة لنيل درجة الدكتوراه في علوم العلوم الحاسوب.
8. Bhat, Mohammad Hanief (2009) . open access repositories in computer science and information technology: an evaluation. IFLA journal. V3. N35.243-258pp.
9. Martie van Deventer ,Heila Pienaar(2008). South African Repositories: Bridging Knowledge Divides.(on line) Available at: http://www.repository.up.ac.za/bitstream/handle/2263/8615/VanDeventer_South(20 08).pdf(visited 15/05/2016).
10. Pfister, J., & Zimmermann, H.-D. (2008). Towards the Introduction of an Institutional Repository : Basic Principles and Concepts. 286. Retrieved from http://edoc.hu-berlin.de/conferences/bobcatsss2008/pfister-joachim-285/PDF/pfister.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 د. خديجة منصور أبورقية (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.