Tolerance / intolerance of ambiguity and its relationship to stiffness / flexibility At Tobruk University students
DOI:
https://doi.org/10.64516/x9j1rr96Keywords:
Stiffness, elasticity, endurance, University of TobrukAbstract
The concept of ambiguity intolerance, as proposed by Frenkel Brunschvik (1948), is that individuals with a high degree of intolerance to ambiguity are characterized by a preference for familiarity, symmetry, regularity, and a tendency toward firm solutions that choose between black and white. In this study, tolerance of ambiguity is the person's ability to perform his functions rationally and calmly in a situation in which the interpretation of all the warnings is not completely clear, as the current study targeted a set of objectives, namely: Detection of the prevalence of tolerance and intolerance of ambiguity in the study sample Detection of the spread of stiffness / flexibility in the study sampl. Identify the differences between males and females and specialize on literary ambiguity tolerance / intolerance. Identify the differences between males and females and specialization in literary science in stiffness / flexibility. The research sample consisted of (125) male and female students distributed according to gender and specialization. The Muhammad Abdel Tawab Moawad 2005 standardized scale on the Egyptian and Saudi environment was used, and the Abdel Ghafour scale in 1986 to measure stiffness / flexibility. The results of the study showed the following: The study sample has a high degree of tolerance of ambiguity. The study sample also has a degree of flexibility and it is a non-rigid sample. There are statistically significant differences according to male / female gender in favor of males in tolerance of ambiguity intolerance. There are statistically significant differences in stiffness according to male / female gender in favor of females, meaning that females are more intransigent than males. There are statistically significant differences in tolerating ambiguity according to specialization in favor of literary major students, meaning that they are more tolerant of ambiguity. There are statistically significant differences in stiffness / flexibility according to the major for the benefit of students with scientific specialization, that is, they are more rigid than students of literary specialization
References
1.مخلوف ، عادل محمد ( 1996 ) ، الأساليب المعرفية بين النظرية والتطبيق ، القاهرة ، مكتبة الأنجلو المصرية.
2.عبدة ، عبد الهادي السيد ( 1995 ) ، تحمل / عدم تحمل الغموض وعلاقته ببعض متغيرات الشخصية لدى طلاب الجامعة ، مجلة كلية التربية بالمنصورة ، العدد 10 ، الجزء 1.
3.محيسن عوض عوض ( 2005 ) ، الأساليب المعرفية وعلاقتها ببعض المتغيرات الوجدانية والمعرفية لدى طلبة جامعة الأقصى بغزة ، رسالة ماجستير ، جامعة الأقصى ، كلية التربية.
4.عبد الغفور ، منصور عبد الاله ( 1986 ) ، المرونة التصلب لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وآبائهم بمحافظة قنا وعلاقتها باتجاهاتهم نحو التعليم المختلط ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، كلية الآداب ، جامعة أسيوط.
5.عبد الحليم محمود السيد وآخرون ( 1989 ) ، علم النفس العام ، ألقاهرة ، دار آتون للنشر ، الطبعة 2.
6.عجوة ، عبد العال حامد ( 1989 ) ، الأساليب المعرفية وعلاقتها ببعض متغيرات الشخصية ، دراسة عاملية ، رسالة دكتوراه ، كلية لتربية ، جامعة المنوفية.
7.نادية شريف ( 1982 ) ، الأساليب المعرفية الإدراكية وعلاقتها بمفهوم التمايز النفسي ، مجلة عالم الفكر ، العدد 2.
8.فؤاد أبو حطب ( 1983 ) ، ألقدرات العقلية ، ألقاهرة ، مكتبة الأنجلو المصرية ، الطبعة 3.
9.البهادلي ، عبد الخالق نجم ( 1994 ) ، تحمل الغموض وعلاقته بالتفوق لدى طلبة الجامعة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بغداد.
10.فراج محمد فرغلي ( 1971 ) ، مرض النفس في تطرفهم واعتدالهم ، القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للتأليف والنشر.
11.الفرماوي ، محمد علي ( 1994 ) ، الأساليب المعرفية بين النظرية والبحث ، القاهرة ، مكتبة الأنجلو المصرية.
12.عبد الله معتز سيد ( 1997 ) التعصب دراسة نفسية اجتماعية ، الطبعة الثانية ، القاهرة ، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع.
13.رجية ، عبد الحميد عبد العظيم ( 1988 ) علاقته الدوجتماعية والتسلطية والتصلب بنوع التعليم والتحصيل الدراسي والجنس ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة طنطا.
14.خفاجي ، فاطمة أحمد ( 1990 ) ، في الصحة النفسية المرونة ـ التصلب للعاملات والغير عاملات ، الإسكندرية ، دار المعرفة الجامعي.
15.بني بكر ، جهاد علي سالم ( 1995 ) ، تحمل الغموض وعلاقته ببعض سمات الشخصية لدى طلبة جامعة اليروموك ، رسالة ماجستير غير منشورة ، عمان ، الأردن.
16.الفتلاوي ، علي شاكر عبد الأئمة ( 2009 ) ، العجز المتعلم وعلاقته بالأسلوب المعرفي تحمل / عدم تحمل الغموض لدى طلبة الجامعة ، جامعة القادسية ، العراق.
17.عبد الرسول أسماء حسن ( 2013 ) ، أثر تفاعل كل من أسلوب تحمل وعدم تحمل الغموض والقلق على التحصيل الدراسي لدى طلاب الجامعة ، مجلة كلية التربية بالسويس ، المجلد السادس ، الدور الأول.
18.خليل ، رانيا محمد توفيق أحمد ، المرونة التصلب المعرفي وعلاقته بتحمل الغموض الأكاديمي لدى طلبة كلية التربية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة حلوان ، مصر.
19.Frenkel-bruswid,E, (1948) tolevance Toward Ambiguity As a personality variable. The American psychologist (vol,3,P.268).
20. Mcdougall, W (1929) the chemical theory of temperament Applied to introversion and extroversion, journal of abnormal anم social psychology (vol. 24,pp, 293-309).
21.Atkinson, RC, & pinel, J.P, (1975) psychology in progress San Francisco: freeman and company.
22.Norton, R.W, (1975) Measurement of Ambiguity tolerance journal of personality assessment (vol, 39, No.6.pp.607-619).
23.Budner, S, (1962) international of Ambiguity as a personality variable, journal of personality (vol,30,pp.29-50).
24.Maccoby, E E., et.al (1966 reading in social psychology London: Methuen).
25.Wallace, J., (1971). Psychology a social science Philadelphia: saunders.
26.Leonard. Goodstein (1953) intellectual rigidity and social attiudes, the journal of abnormal and social psychology. Vol, 48,No.3.PP354-353.
27.Frenkel-bruswid,E, (1948) tolevance Toward Ambiguity As a personality variable. The American psychologist (vol,3,P.268).
28.Mcdougall, W (1929) the chemical theory of temperament Applied to introversion and extroversion, journal of abnormal and social psychology (vol. 24,pp, 293-309).
29.Atkinson, RC, & pinel, J.P, (1975) psychology in progress San Francisco: freeman and company.
30.Norton, R.W, (1975) Measurement of Ambiguity tolerance journal of personality assessment (vol, 39, No.6.pp.607-619).
31.Budner, S, (1962) international of Ambiguity as a personality variable, journal of personality (vol,30,pp.29-50).
32.Maccoby, E E., et.al (1966 reading in social psychology London: Methuen).
33.Wallace, J., (1971). Psychology a social science Philadelphia: saunders.
34.Leonard. Goodstein (1953) intellectual rigidity and social attiudes, the journal of abnormal and social psychology. Vol, 48,No.3.PP354-353.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 د. فتحي امراجع امصادف، د. أبو بكر فضل لأمين، أ. حمدي صالح عبد السلام (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.