إشكالية الحسن والقبح بين العقل والنقل
DOI:
https://doi.org/10.64516/p9z16h80Keywords:
The good and the ugly, Mind, TransportationAbstract
The issue of improvement and ugliness has occupied many intellectuals, scholars and jurists from the earliest ages to the present day, as it is rarely agreed that a researcher in the humanities without referring to it, because of its relation to the science of speech and ethics, jurisprudence and its origins, and the scholars of speech take good ness and ugliness as the basis for his judiciary The problem is that they are good and ugly, as they improve the good and ugly, and the one who is mentally good and ugly does not impose on God a mandate, but is inferred through his attributes, and the fact that Islamic law is the final and final conclusion and the judgments in it are fixed, Any legitimate rule that derives its rule from sharia is permanent, so hassan is hassan after all and the ugly is ugly.
We cannot deny that the mind is a detector of goodness and ugliness, because man was born broken that Hassan Hassan and ugliness are ugliness, and most jurists say that the mind realizes the good and the ugliness of deeds, and this realization does not necessarily require the consent of Islam, there are many differences and opinions in Hassan. And the ugliness in that they are realistic things that do not differ and do not change by science or ignorance, will and choice and not, or are they from the mind and differ in faces and considerations, so beating the orphan to discipline him is good and beating him unjustly ugliness, or these two The two things are due to the command and prohibition, and what Allah almighty has ordered is good and what he has forbidden is ugly, because they are subjective and it is difficult to understand the mind for them.
The reason may improve or actually, when God is ugly, and he is ugly, and god is good, and the mind realizes that faith is good as well as justice, and recognizes disbelief is ugly as well as injustice, but the realization of this good or ugly is because of the connection of reason to religion.
References
1- إبراهيم بن موسى الشاطبي، الموافقات، تقديم الشيخ بكر بن عبدالله أبوزيد، ضبط نصه: أبوعبيدة مشهور بن حسن، دار عفان، مصر.
2- ابن القيم، مدارج السالكين، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط1، 1983م.
3- ابن القيم، مفتاح دار السعادة، تحقيق: د. وديع زيدان حداد، دار المشرق، بيروت، لبنان.
4- ابن تيمية، الرد على المنطقيين، إدارة ترجمان السنة، لاهور، باكستان، ط3، 1898هـ.
5- ابن تيمية، مجموع الفتاوي، جمع عبدالرحمن بن محمد العاص، ط1، 1398هـ.
6- ابن حزم، الإحكام في أصول الأحكام، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط1، 1985م.
7- ابن منظور، لسان العرب، دار صادر، بيروت، ط1، 1990م، مادة عقل.
8- أبو حامد الغزالي، المستصفي، تحقيق: محمد عبدالسلام عبدالشافي، دار الكتب العلمية، بيروت، 2000م.
9- أبو حامد الغزالي، المنخول من تعليقات الأصول، تحقيق: محمد حسن هنيد، دار الفكر، دمشق، ط2، 1980م.
10- أحمد بن شعيب بن علي بن سنان بن بجر النسائي، سنن النسائي، الناشر: مكتب المطبوعات الإسلامية.
11- أحمد بن علي بن برهان البغدادي، الوصول إلى الأصول، تحقيق: د. عبدالحميد أبو زنيد، مكتبة المعارف، الرياض،سنة 1983م.
12- أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد، مسند الإمام أحمد، الناشر: دار إحياء التراث العربي.
13- سليمان بن الأشعث السجستاني الأزدي، سنن أبي داود، الناشر: المكتبة العصرية.
14- عبدالملك الجويني، البرهان في أصول الفقه، تحقيق: د. عبدالعظيم الديب، دار لأنصار، القاهرة، ط2، 1400هـ.
15- عثمان بن أبي بكر المقري "ابن الحاجب"، منتهى الوصول والأمل في علمي الأصول والجدل، دار الباز، مكة المكرمة، ط1، 1985م.
16- الفيروز، القاموس المحيط، دار الفكر، بيروت، 1978م، مادة العقل.
17- القاضى عبدالجبار، المغني، المؤسسة المصرية للتأليف والنشر، مصر.
18- القاضي عبدالجبار الهمداني، المحيط بالتكليف، تحقيق عمر السيد عزمي، المؤسسة المصرية العامة للتأليف والأنباء والنشر، مصر.
19- محمد الخضر بك، أصول الفقه، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط6، 1389هـ.
20- محمد بن أحمد السرخسي، أصول السرخسي، لجنة إحياء المعارف النعمانية، تحقيق أبي الوفاء محمد بن علي البصري، المعتمد في أصول الفقه، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، 1983م.
21- محمد بن إسماعيل البخاري الجعفي، صحيح البخاري، لناشر: دار ابن كثير.
22- محمد بن علي بن حجر العسقلاني، شرح الباري صحيح البخاري، الناشر: دار الريان للتراث.
23- محمد بن عمر الرازي، المحصول في أصول الفقه، تحقيق د. جابر العلواني، مطبوعات جامعة الإمام، ط1، 1981م.
24- محمد بن عيسى بن سورة الترمذي، سنن الترمذي، دار الكتب العلمية .
25- مسلم بن الحجاج القشيري النيسابوري، صحيح مسلم، الناشر: دار إحياء الكتب العربية.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 د. سليمان أبوبكر صالح محمد الحباس (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.