The reality of environmental education in kindergartens in Tripoli from the teachers' point of view
DOI:
https://doi.org/10.64516/tpnvc122Keywords:
Environmental education, kindergarten teachersAbstract
The current study seeks to identify the reality of environmental education in kindergartens from the teachers’ point of view and to identify the significance of the differences in the level of their points of view according to the variables of the type of kindergarten (public/private), academic qualification, and number of years of experience.The epared a questionnaire consisting of (25) items distributed over six areas: the first area is personal hygiene and safety of the senses, the second is food, the third is security and safety in the kindergarten environment, the fourth is cleanliness and order of the kindergarten environment, the fifth is water and air, and finally the sixth area is caring for plants and animals.The results showed that the teachers agreed to a high degree on the availability of environmental education in the kindergartens included in the study. The results also showed that there were significant differences in the degree of agreement attributed to the variable of the type of kindergarten, and the differences were in favor of private kindergartens. The results also showed that there were significant differences in the degree of agreement attributed to the variable of the type of kindergarten, and the differences were in favor of private kindergartens. The results also showed that there were significant differences in the degree of agreement attributed to the variable of educational qualification. These results were discussed in light of the theoretical framework and previous studies, and a number of recommendations and suggestions were presented to complete the benefitdescriptive analytical approach was used, and the sample consisted of (100) female teachers from public and private kindergartens in the city of Tripoli. The researcher pr.
References
1- البيار ، أماني عبد المنعم زكي .(2019). برنامج لتنمية المفاهيم البيئية لدى طفل الروضة، مجلة الطفولة ، مايو العدد الثاني والثلاثون، ص 1077- 1096.
2- ترك ، صلاح عبد العزيز، أبو سليمان، ناريمان على .(2009). التربية البيئية للطفل، دار الفكر ، الأردن: عمان
3- الحميدى ، ساجدة إبراهيم .(2013).المفاهيم البيئية المتضمنة والواجب تضمنيها في المنهاج الوطني التفاعلي لمرحلة رياض الأطفال في المملكة الأردنية الهاشمية من وجهة نظر المعلمات، رسالة ماجستير، جامعة مؤتة، الأردن.
4- الخفاف ، إيمان عباس .(2013).التعليم البيئي في رياض الأطفال ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، الأردن :عمان.
5- خنفر ، أسماء راضي ، خنفر ، عايد راضي.(2016).التربية البيئية والوعي البيئي، دار الحامد للنشر والتوزيع، الأردن :عمان.
6- الجندى ، اكرام حمودة أحمد .(2023).فاعلية برنامج قائم على التعلم النشط في تنمية بعض القيم البيئية لدى طفل الروضة ،مجلة الطفولة والتربية ،يناير العدد الثالث والخمسون – الجزء الأول – السنة الخامسة عشرة ، ص ص 75-114.
7- جاد ، مني محمد علي .(2013). التربية البيئية في الطفولة المبكرة وتطبيقاتها، دار المسيرة للطباعة والنشر ، الأردن : عمان /ط 5.
8- جاد، مني محمد على .(2016). التربية البيئية في الطفولة المبكرة، دار المسيرة للطباعة والنشر، الأردن: عمان / ط7.
9-عبد العال، سميرة السيد .(2007). منهج رياض الأطفال بالوطن العربي "وحدة بيئتي" ، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم ، إدارة التربية ، تونس.
10 -عيسى ، نور الدين مصطفي.(2007). تقوبم السلوك البيئى لأطفال الروضة بشعبية طرابلس، رسالة ماجستير، -جامعة الفاتح كلية الآداب –ليبيا.
11 -عطية، محسن على .(2009). تنظيم بيئة التعلم، دار صفاء للنشر والتوزيع، الأردن : عمان.
12 -علبية ، رانيا فؤاد طه.(2016). تنمية ممارسات المسئولية الإجتماعية نحو حماية البيئة لدى طفل الروضة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة طنطا.
13 -العياصرة ، وليد رفيق .(2012). التربية البيئية وإستراتيجيات تدريسها، دار أسامة للنشر والتوزيع ، الأردن :عمان
14 -الفاعورى، وائل إبراهيم .( 2015). التربية البيئية للطفل ، مركز الكتاب الأكاديمي ، الأدرن :عمان.
15 -زهران ، حامد عبد السلام.(2007) المفاهيم اللغوية عند الأطفال، دار المسيرة ، الأردن : عمان.
16 -القطان، أمل منصور.(2021). واقع التربية البيئية في رياض الأطفال في دولة الكويت من منظور المعلمات، رسالة ماجستير، جامعة الكويت.
17 -سلامة ، روان قسيم محمد.(2021). دور الروضة رياض الأطفال في نشر الوعي البيئي لدى أطفال ماقبل المدرسة من وجهة نظر المعلمات في منطقة المفرق، رسالة ماجستير ، جامعة آل البيت، الأردن.
18 -شربيه،بشرى، وطريفي، ريم.(2018). مستوى الوعي البيئي لدى أطفال الروضة في ضوء بعض المتغيرات (دراسة ميدانية في مدينة اللاذقية)، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية – سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية، المجلد (40) العدد (6) ، ص 475 – 490 .
19 -الشجراوي ، صباح صالح.(2016). دور رياض الأطفال في تنمية الوعي البيئى لدى أطفال الروضة في منطقة حائل من وجهة نظر المعلمات ، المجلة الدولية التربوية المتخصصة ، المجلد (5)، العدد (4)، ص145-159
20 -الحربي، منال محمد عواض العمري، والشايجي،عهود عبد اللطيف.(2017). دور الأنشطة الفنية في تنمية الوعي البيئى لدى طفل ماقبل المدرسة من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال بمدينة الرياض، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية ، المجلد (26)، العدد (6)، ص510- 536.
21 -محامدة، ندى عبد الرحيم .(2005). التربية البيئية لطفل الروضة، دار صفاء للنشر والتوزيع: عمان.
22- محمد ، هيأ ، حمادة ، وليد ، المنشف ، ناديا .(2021 ).مادرجة توفر مفاهيم التربية البيئية في مناهج رياض الأطفال،مجلة جامعة البعث ، المجلد (44)، العدد 13، ص 53- 80.
23 - يتيم ، عزيزة خضير .(2017).مدى الوعي البيئي لأطفال الروضة بدولة الكويت، مجلة العلوم التربوية ، العدد الأول ، يناير،
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 د. نادية سعد خليفة غشير (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.