متطلبات توظيف تقنيات المعلومات والاتصالات في التعليم الجامعي بتخصص المكتبات والمعلومات بالجامعات والأكاديميات الليبية
DOI:
https://doi.org/10.64516/q3svfz87Keywords:
المتطلبات الإدارية والمالية, المتطلبات العلمية, لمتطلبات القانونية, تقنيات المعلومات, الجامعات والأكاديميات الليبيةAbstract
This study aims to identify the requirements for employing information and communication technologies in university education in the field of libraries and information in Libyan universities and academies. In its electronic form as a main tool for collecting its data and including its main axes and distributing it to its sample through Google Forms, and using the descriptive approach to analyze its results, Among its most important results: There are no statistically significant differences between most of the requirements for employing information technologies (administrative and financial requirements, scientific requirements, legal requirements), and there is a significant correlation between each study requirement and the total sum of these requirements at a significant level = 0.01. It recommends that the university allocate from its budgets a financial value that it employs for modern educational technologies and grants it to the departments of its faculties according to the characteristics of its courses whose teaching requires the use of these technologies, and that it encourages and supports the scientific affairs and quality departments in the faculties in their reports regarding the scientific departments regarding equipping them with their required technologies, and ensures the development of a plan for their recruitment process, and policies that ensure investment and continuous development.
References
1. إلهام يحياوي و ليلى بوحديد. أهمية استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في تحسين جودة التعليم العالي بالجامعة الجزائرية. مجلة تاريخ العلوم. ع6 (يوليو, 2017)، الصفحات 321، 323، 331-332: https://lib.manaraa.com/books.
2. بودالي بن عون. "استخدام مصادر المعلومات الإلكترونية في مذكرات الماستر: دراسة ميدانية لطلبة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الاغواط". مجلة العلوم الاجتماعية. -مج4، ع24 (مايو, 2017)، الصفحات 313-316، 324-325: https://search.emarefa.net/ar/detail/BIM.
3. حسنه بنت محمد بن يزيد. "متطلبات توظيف المنصات التعليمية الإلكترونية بمدارس التعليم العام بسلطنة عمان من وجهة نظر مدرير المدارس ومساعديهم وفني الحاسب الآلي". المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية. - مج11، ع2, (نيسان 2022)، الصفحات 377: https://www.refaad.com/Files/EPS/EPS-11-2-8.pdf.
4. عودة سليمان عودة. "واقع استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات وعوائق استخدامها في التدريس لدى معلمين ومعلمات مدارس تربية لواء الشويك الاردن". البلقاء للبحوث والدراسات. - مج17، ع1, (2014)، الصفحات 107-108:http://search.shamaa.org/PDF/Articles/JOAbrs/AbrsVol17No1Y2014/abrs_2014-v17-n1_107-138.pdf.
5. منيرة عبدالكريم الشديفات و محمد سليم الزيون. "واقع توظيف تكنولوجيا التعليم في العملية التعليمية في مدارس قصبةالمفرق من وجهة نظر المعلمين فيها". - دراسات العلوم التربوية. - مج47، ع1, (2020)، الصفحات 242:http://search.shamaa.org/PDF/Articles/JODes/DesVol47No1Y2020/des_2020-v47-n1_242-253_authsub.pdf.
6. حاتم لبان و محمد وحيد صيام. "واقع استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات(ICT) في نظام التعليم المفتوح في جامعة حماه من وجهة نظر الطلبة". مجلة جامعة حماه. - مج1، ع9, (2018)، صفحة 88: file:///C:/Users/Seven/Downloads/.
7. إيمان مرعي حسن. "واقع استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التعليم الجامعي- جامعة نوروزانموذجاً. المجلة الأكاديمية لجامعة نوروز. - مج7، ع1, (2018)، الصفحات 195-196: https://journals.nawroz.edu.krd/index.php/ajnu/search/search?query.
8. وليد رفيق العياصرة. تكنولوجيا التعليم والتعلم الإلكتروني. - عمان : دار أسامة للنشر والتوزيع، 2017. الصفحات 199-200.
9. ماجد مصطفى شامان. حوسبة المكتبات ومراكز المعلومات واستخدام برمجة CDS/WInISIS كنظام عملي تطبيقي. - الأغوار : جمعية المكتبات ، 2007. الصفحات 22-23.
10. فداء محمد بركات. "مميزات استخدام السبورة التفاعلية في العملية التعليمية". المجلة العربية للنشر العلمي. .- ع11 (2 سبتمبر, 2019)، الصفحات 408-411 :https://www.ajsp.net/research/.
11. أحمد محمد المباريدي. تطبيقات وأدوات للتعلم عن بعد في ظل جائحة كورونا Covid-19. file:///C:/Users/Seven/Downloads/. [متصل] 3 2, 2021. [تاريخ الاقتباس: 3 3, 2023.]
12. وليد رفيق العياصرة. تكنولوجيا التعليم والتعلم والتعلم الإلكتروني. - عمان : دار أسامة للنشر والتوزيع، 2017. الصفحات 38-39.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ. خالد شحاته رزق الله مفتــــــــاح (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.