The origins of credit consideration and its ethical philosophy according to Taha Abderrahman In the horizon of establishing an integrated knowledge system between ethics and the sciences of revelation

Authors

  • يوسـف المتوكـل جامعة سيدي محمد بن عبد الله, المغرب Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/nvfg8z05

Keywords:

Credit, Integrative, Jurisprudence, Purposes, Ethics

Abstract

In this study, we look forward to revealing the joints of the thesis of credit consideration of the philosopher Taha Abdel Rahman, and research in his ethical philosophy derived from the sciences of revelation and the purposes of Islamic law, and then highlight the manifestations of integration and interaction between credit consideration in ethics, behavior and the sciences of revelation, and monitor the aspects of supply and derivation between them, in an attempt to extract the mechanisms and methodological means that called for the existence of this overlap and integration between consideration and action. These are the manifestations on which the philosopher Taha Abdel Rahman relied in rooting his integrative theory in the sciences and knowledge of the Arab Islamic heritage, and his view of the comprehensive vision of heritage science academies, and his belief in the possibility of achieving systematic and cognitive integration between authentic Islamic sciences and humanities migrating to the space of Arab Islamic culture and knowledge, which invites us to research the cognitive effects of this integration, and its role in building a new integrative knowledge system.

Author Biography

  • يوسـف المتوكـل, جامعة سيدي محمد بن عبد الله, المغرب

    دكتوراه في الفكر الإسلامي والفلسفة, جامعة سيدي محمد بن عبد الله, المغرب

References

1) ابن الخوجة، محمد الحبيب، 1425ه-2004م، بين علمي أصول الفقه والمقاصد، قطر، وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية.

2) ابن حنبل، أحمد،2008، مسند الإمام أحمد بن حنبل، تحقيق، محمد عبد القادر عطا، ط1، بيروت، دار الكتب العلمية.

3) ابن خلدون، عبد الرحمن، 1425ه-2004م، مقدمة ابن خلدون، تحقيق، عبد الله محمد درويش، ط1، دمشق، دار البلخي.

4) ابن عاشور، الطاهر، 1435ه-2005م، مقاصد الشريعة الإسلامية، تحقيق ومراجعة، محمد الحبيب بن الخوجة، قطر، وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية.

5) ابن مسعود اليوبي، أحمد، 1418ه-1998م، مقاصد الشريعة الإسلامية وعلاقتها بالأدلة الشرعية، ط1، الرياض، دار الهجرة للنشر والتوزيع.

6) ابن منظور، محمد بن مكرم، 1414ه، لسان العرب، تحقيق، عبد الله الكبير وهاشم محمد الشادلي، ط3، القاهرة، دار المعارف.

7) الأندلسي، أبو محمد علي ابن حزم، 1980، رسالة مراتب العلوم في ضوء ما سبقها من تصنيف للعلوم عند العرب، تحقيق، إحسان عباس، ط1، بيروت، المؤسسة العربية للدراسات والنشر.

8) بابكر حسن، خليفة، 2007، التجديد في أصول الفقه، مشروعيته وتاريخه وإرهاصاته المعاصرة، مجلة المسلم المعاصر، السنة الثانية والثلاثون، عدد 125-126، لبنان.

9) البخاري، محمد بن إسماعيل، 1423ه-2003م، صحيح البخاري، ط1، دمشق، دار ابن كثير للطباعة والنشر والتوزيع.

10) بدوي، عبد الرحمن، 1977، مناهج البحث العلمي، ط3، الكويت، وكالة المطبوعات.

11) الدريج، محمد، وآخرون، 2011، معجم مصطلحات المناهج وطرق التدريس، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، مكتب تنسيق التعريب في الوطن العربي، الرباط.

12) الزحيلي، مصطفى، 1427هـ-2006م، القواعد الفقهية وتطبيقاتها في المذاهب الأربعة، ط1، دمشق، دار الفكر.

13) الزرقاء، مصطفى أحمد، 1425هـ-2004م، المدخل الفقهي العام، ط2، دمشق، دار القلم.

14) سيف، أحمد نور، 1421هـ-2000م، عمل أهل المدينة بين مصطلحات مالك وآراء الأصوليين، ط2، دبي، دار البحوث للدراسات الإسلامية وإحياء التراث.

15) الشاطبي، أبو إسحاق، 1406هـ-1985م، فتاوى الإمام الشاطبي، تحقيق، محمد أبو الأجفان، ط1، تونس، مطبعة الكواكب.

16) الشاطبي، أبو إسحاق، 1425ه-2004م، الموافقات في أصول الشريعة، شرح وتخريج، عبد الله دراز وعبد السلام بن عبد الشافي، ط1، بيروت، دار الكتب العلمية.

17) شلبي، مصطفى محمد، 1382-1962، المدخل في التعريف بالفقه الإسلامي، الإسكندرية، مطبعة دار التآليف.

18) عباس عسكر، علاء، 1431هـ-2010م، نحو رؤية فلسفية للقيم في ضوء القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة، ط1، عمان، دار غيداء للنشر.

19) عبد الرحمن، طه، 2012، تجديد المنهج في تقويم التراث، ط4، الدار البيضاء، المركز الثقافي العربي.

20) عبد الرحمن، طه، 2012، روح الدين من ضيق العلمانية إلى سعة الائتمانية، ط2، الدار البيضاء، المركز الثقافي العربي.

21) عبد الرحمن، طه، 2013، الحوار أفقا للفكر، ط1، بيروت، الشبكة العربية للأبحاث والنشر.

22) عبد الرحمن، طه، 2016، دين الحياء، من الفقه الائتماري إلى الفقه الائتماني: -1-أصول النظر الائتماني، ط1، بيروت، المؤسسة العربية للفكر والإبداع.

23) العثماني، سعد الدين، 2012، جهود المالكية في تصنيف التصرفات النبوية، ط1، القاهرة، دار الكلمة للنشر والتوزيع.

24) الغزالي، أبو حامد، 1964، ميزان العمل، تحقيق، سليمان دنيا، ط1، مصر، دار المعارف.

25) الفاسي، علال، 1993، مقاصد الشريعة ومكارمها، ط5، الرباط، دار الغرب الإسلامي.

26) القاضي عياض، أبو الفضل، 1403هـ-1983م، ترتيب المدارك وتقريب المسالك لمعرفة أعلام مذهب مالك، ط2، المملكة المغربية، وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية.

27) القنوجي، صديق بن الحسن، وعبد الجبار، 1978، أبجد العلوم، دمشق، منشورات وزارة الثقافة والإرشاد القومي.

28) الميلاد، زكي، 2012، أصول الفقه ومسألة المنهج، مجلة المسلم المعاصر، عدد 145-146، لبنان.

29) يفوت، سالم، 1988، درس الإبستمولوجيا، ط2، الدار البيضاء، دار توبقال.

30) La rousse dictionnaire encyclopédique, 1979, librairie la rousse, paris volume 13.

Downloads

Published

2023-03-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

المتوكـل ي. (2023). The origins of credit consideration and its ethical philosophy according to Taha Abderrahman In the horizon of establishing an integrated knowledge system between ethics and the sciences of revelation. Delalat Journal of Humanities and Educational Sciences, 7, 144-170. https://doi.org/10.64516/nvfg8z05