A Pragmatic Study in Light of the Theory of Conversational Implicature
DOI:
https://doi.org/10.64516/ns29bv03Abstract
This research aims to link the ancient rhetoricians’ study of the meanings required for constructional methods with Paul Grice’s theory of dialogic implication, by highlighting the methods that rhetoricians followed in dealing with these methods. Their studies and opinions were close to what modern linguistic studies have come up with, especially the theory of dialogical implicature. Which was developed by Grice and defined rules for it under the name (the principle of cooperation). This research dealt with the methods: command, prohibition, interrogative, wishful thinking, and call, to reveal their obligatory connotations according to the theory of dialogic obligation, using the conditions set by rhetoricians for these methods. The research produced results, the most important of which are: that rhetoricians, through their study of structural methods, concluded that these methods It has original meanings, and it may deviate from this original to perform other meanings according to what the context requires, and its departure from the original is due to the loss of one of the conditions set for performing its original meaning. They also showed that necessary meanings can only be understood through the context in which they are contained, and this is consistent with the principle of cooperation that Grice developed for the theory of dialogic entailment. It also became clear through this study that the theory of dialogic obligation is very consistent with the proposal that rhetoricians addressed in their study of rhetorical meanings.
References
- انظر: علي محمد حجي الصراف، في البراغماتية الأفعال الإنجازية في العربية المعاصرة، دراسة دلالية ومعجم سياقي، مكتبة الآداب القاهرة،،ط1،2010، ص9.
-أحمد المتوكل، دراسات في نحو اللغة العربية الوظيفي، ص93.
- نعيمة الزهري، الأمر والنهي في اللغة العربية،مطبعة المعارف، ط1،1997، ص159، 160.
- العياشي أدراوي، الاستلزام الحواري في التداول اللساني، منشورات الاختلاف الرباط، ط1،2011،ص96.
- عبدالله بريعي، بين تداولية سيرل وتفكيكية دريدا. ضمن كتاب: التداوليات : إعداد :حا فظ إسماعيلي علوي،عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع الأردن،ط1، 2011. ص266 .
- العياشي أدراوي، الاستلزام الحواري، ص99، 100.
- بناني، محمد الصغير، النظريات اللسانية والبلاغية والأدبية عند الجاحظ من خلال البيان والتبيين، ديوان
المطبوعات الجامعية، بن عكنون الجزائر، ط1994، ص217.
- عبد القاهر الجرجاني، دلائل الإعجاز، تح محمود شاكر،القاهرة، ط3، 1992، ص263.
- عبد القاهر الجرجاني، دلائل الإعجاز، ، ص262.
- السكاكي، مفتاح العلوم ، نعيم زرزور، دار الكتب العلمية ببيروت،ط2،، ص411.
- المرجع السابق، ص329-330.
- المرجع السابق، ص 330.
- المرجع السابق،ص164
- انظر: العياشي أدراوي، الاستلزام الحواري، ص25- 26
- السكاكي، مفتاح العلوم، ص161
- التهانوي، كشاف اصطلاحات الفنون والعلوم، تح علي دحروج، مكتبة لبنان بيروت، ط1، 1996 ، ج2،ص1600
-انظر: ابن يعقوب المغربي، مواهب الفتاح في شرح تلخيص المفتاح، تح خليل إبراهيم، دار الغلوم بيروت، ج1، ص459.
- انظر: سعدالدين التفتازاني، المطول في شرح تلخيص المفتاح، تح عبدالحميد هنداوي، دار الكتب العلمية بيروت، ط3،2013م ، ص406.
- السكاكي، مفتاح العلوم،ص304
- أحمد مطلوب، معجم المصطلحات البلاغية ، مكتبة لبنان بيروت، ط2007،ج1،ص184
- انظر: العياشي أدراوي، الاستلزام الحواري في التداول اللساني، ص127.
- السكاكي، مفتاح العلوم، ص318، 319
- الدسوقي، حاشية على مختصر المعاني لسعدالدين التفتازاني، تح عبدالحميد هنداوي، المكتبة العصرية بيروت،ج2،ص407
- المرجع السابق، ج2، ص407
- انظر: المرجع السابق، ج2، ص418
عبدالعزيز عتيق، علم المعاني،دار النهضة العربية بيروت،ط1، 2009م، ص78
- ابن عاشور، التحرير والتنوير،الدار التونسية للنشر،1984،ج18- ص41
- حاشية الدسوقي،ج2،ص415
ـ ابن عاشور،التحرير والتنوير،ج29،ص30
- بهاء الدين السبكي،عروس الأفراح في شرح تلخيص المفتاح، تح عبدالحميد هنداوي، المكتبة العصرية بيروت،ط1، 2003،ج1،ص470.
- شهاب الدين الألوسي، روح المعاني، تح علي عبدالباري عطية، دار الكتب العلمية بيروت،ط1،1415ه، ج4،ص401
- ابن عاشور، التحرير والتنوير، ج19، ص242، وإعراب القرآن وبيانه، ج7، ص186.
- المرجع السابق، ج18، ص129
- التفسير الوسيط، مجمع البحوث الأزهر، الهية العامة لشئون الطباعة القاهرة، ط1، 1992م، ج7، ص1622
-المرزوقي، شرح ديوان الحماسة، تح غريد شيخ، دارالكتب العلمية بيروت، ط1، 2003، ص15012
- الشوكاني، دار ابن كثير بيروت،ط1،1414ه، فتح القدير،ج4، ص215
- انظر: حاشية الدسوقي على مختصر المعاني،ج2،ص322، ابن يعقوب المغربي، مواهب الفتاح، ج1، ص466
- انظر: ابن يعقوب المغربي، مواهب الفتاح،ج1،ص490-491
- ابن عاشور، التحرير والتنوير، ج18، ص109.
- محمد محمد أبوموسى، دلالات التراكيب، مكتبة وهبة القاهرة، ط2، 1987م، ص223
- التفسير الوسيط، ج7،ص1586
- محيي الدين درويش، إعراب القرآن وبيانه، دار اليمامة بيروت، ط4، 1415ه، ج5، ص447
- حاشية الدسوقي ،ج2،ص388.
- ابن عاشور، التحرير والتنوير، ج18، ص327.
- ابن الإفليلي، شرح شعر المتنبي، تح مصطفى عليان، مؤسسة الرسالة بيروت،ط1، 1998م، ج3،ص357، 358
- محيي الدين درويش، إعراب القرآن وبيانه، ج9، ص237
- أبوحيان الأندلسي، البحر المحيط في التفسير،تح صدقي محمد جميل، دارالفكر بيروت،ط1420ه،ج9،ص488
- الألوسي،روح المعاني:ج3، ص173
-أبوحيان، البحر المحيط،ج4،ص114
-أحمد الهاشمي، جواهر البلاغة، المكتبة العصرية بيرت، ص84.
- الفخر الرازي، مفاتيح الغيب، دار إحياء التراث العربي بيروت، ج24، ص573
- التفسير الوسيط،ج1،ص532.
- انظر: التفتازاني، المطول، ص407
- ابن يعقوب المغربي، مواهب الفتاح،ج1، ص460
-حاشية الدسوقي، ج2، ص313
- ابن يعقوب المغربي،مواهب الفتاح،ج1،ص462، وينظر: دلالات التراكيب،201.
-محمد أبوموسى، دلالات التراكيب، ص202.
- المرادي، الجنى الداني في حروف المعاني، تح فخر الدين قباوة، دار الكتب العلمية بيروت، ،ط1، 1992م،ص288-289
- انظر: حاشية الدسوقي،ج2ص435، ابن يعقوب المغربي، مواهب الفتاح، ج1،ص517
- انظر:أبو القاسم ابن الإِفلِيلي، شَرْح شِعْر المُتَنبي، تح مُصْطفى عليَّان ، مؤسسة الرسالة، بيروت ،ط1،1992 م، ج2،ص46.
- مواهب الفتاح، ج1،ص519
- حاشية الدسوقي، ج2، ص441
- دلالات التراكيب، ص266.
- دلالات التراكيب، ص264. وانظر: شرح ديوان الحماسة، المرزوقي،ص624، 625
- أحمد الهاشمي، جواهر البلاغة، ص90
-الزوزني، شرح المعلقات التسع،دار احياء التراث العربي،ط1، 2002م، ص157
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 الدكتور عبد الرحمن النعاس الطاهر (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.