السلوك العدواني وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية بمدينة المرج
DOI:
https://doi.org/10.64516/95mgyc96Keywords:
Secondary school students, aggressive behavior, achievement motivationAbstract
The study aims to reveal the relationship between aggressive behavior and motivation for achievement in a sample of secondary school students in the city of Al-Marj, and to identify the gender differences (males} females) in aggressive behavior, and to identify the differences of specialization (scientific - primary) in aggressive behavior, and to identify the type of fruit. (Male, female) in the realism of achievement and identification of the factors of specialization scientifically, the first) in motivation for trafficking. (48) news and in front of each phrase there are five alternatives (always, a lot, sometimes, a little, never) and the achievement motivation scale prepared by Abdul Latif Muhammad Khalifa (2006) and it contains (49) phrases and in front of each phrase there are three alternatives that are softer, not better) and the results were reached The absence of a statistically significant relationship between sprinting behavior and achievement motivation, as well as finding that there are statistically significant differences between the average scores of males and the average scores of females in sprinting behavior in favor of masculinity, and that there are no statistically significant differences between the average scores of primary specialization and the average scores of scientific specialization In aggressive behavior, there are significant differences between the mean scores of males and the mean scores of males. Females in achievement motivation in favor of females, and there were no statistically significant differences between the average degrees of literary specialization and the average degrees of scientific specialization in the achievement.
References
1- الجلال، لمعان مصطفى، (2007)، سيكولوجية القلق، الدار الجامعية للنشر والتوزيع، طرابلس، ليبيا
2- خليفه، عبد اللطيف محمد (2000) الدافعية للإنجاز، دار غريب، القاهرة، مصر
3- زهران، حامد، (1978)، الصحة النفسية والعلاج النفسي، القاهرة، عالم الكتب
4- زيدان، الشناوى عبد المنعم (1989)، العلاقة بين الداعية للإنجاز والاتجاه نحو مادة الرياضيات، رسالة الخليج العربي، العدد 29، السنة 9 مكتب الخليج السعودية
5- العيسوي، عبد الرحمن (ب، ت)، علم النفس الفسيولوجي، دراسة في تفسير السلوك الإنساني، دار المعرفة الجامعية
6- عدس، عبد الرحمن (ب، ت)، المدخل إلى علم النفس، ط2، دار النشر حون وايلى وأولاده.
7- عبد الخالق، أحمد محمد، (1992)، الدافعية للإنجاز وعلاقتها ببعض المتغيرات الشخصية لدى عينة من تلاميذ المدارس الابتدائية تلميذات بدولة قطر، مجلة مركز البحوث التربوية، العدد 2، السنة الأولى
8- العقاد، عصام عبد اللطيف، (2001)، سيكولوجية العدوان، دار غراب للطباعة والنشر.
9- علاونة، ستفيق، (2004) الدافعية في عالم النفس، دار المسيرة، عمان الأردن
10- فطيم، لطفى محمد، (1989)، العلاقة بين عادات الاستذكار والتحصيل الأكاديمي لدى طلاب وطالبات كلية البحرين الجامعية المجلة العربية للعلوم الانسانية، المجلد 9والعدد 36، الكويت.
11- فاید، حسين، 2004)، العدوات والاكتئاب في العصر الحديث ،مؤسسة دار نشار طباعه
12- الفسغوسى، عدنان أحمد (2006)، الدليل الإرشادي المواجه السلوك العدواني لدى طلبة المدارس
13- كميراكي، فريد أحمد (1992)، دراسة استطلاعية لبعض السلوك العدواني لدى عينة من أطفال الرياض في مدينة بنغازي، المحلة العالمية، العدد2، السنة الأولى، كلية التربية جامعة قاريونس
14- موسی رشادعبد العزيز، (ب، ت)، سيكولوجية الفروق بين الجنسين.
15- مرجان، قبلة رشدى، (1990)، مراتب العدوان ودوافعه لدى شرائح - من الشباب المصري، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة عين شمس
16- الهاشمى، عبد الحميد محمد (2008)، المرشد في علم النفس الاجتماعي دار الشروق ومكتبة الهلال للنشر، جدة
17- يحي ، خوله أحمد (2003)، الاضطرابات السلوكية والانفعالية ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، ط2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 د.عبدالحكيم عبدالحميد بوشنيف، أ. فوزية حسين إهليل (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.