Mindfulness and its relationship to emotional creativity among students of the Faculty of Physical Education at the University of Tobruk

Authors

  • Dr. Fathahlla Lamine Abdulaziz كلية التربية البدنية ، جامعة طبرق Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/rryc3s93

Keywords:

Mindfulness, emotional creativity

Abstract

 

This research aims to study the levels of mindfulness and emotional creativity among students of the Faculty of Physical Education and Sports Sciences at Tobruk University, as well as to analyze the relationship between mindfulness and emotional creativity among these students. Additionally, the research seeks to determine the contribution ratio of mindfulness dimensions to the dimensions of emotional creativity and to develop predictive equations for emotional creativity based on mindfulness. The researcher employed the descriptive method, suitable for the nature and objectives of the research. The research sample included 96 students from the Faculty of Physical Education and Sports Sciences at Tobruk University, selected deliberately from second, third, and fourth-year students for the academic year 2024. An exploratory study was conducted on 17 students from the college for the academic year 2024, while the main study included 79 students. The emotional creativity and mindfulness scales were applied to the sample according to the research objectives, hypotheses, and procedures.

The researcher concluded that there is a significant positive correlation between the level of mindfulness and emotional creativity. As the level of mindfulness increases, the level of emotional creativity also increases. Additionally, there was a variance in the percentage of mindfulness dimensions possessed by the students of the Faculty of Physical Education and Sports Sciences at Tobruk University. "Awareness of multiple perspectives" was the highest, while "openness to new experiences" was the lowest. Similarly, there was a variance in the percentage of emotional creativity dimensions possessed by the students, with "originality" being the highest and "effectiveness" being the lowest.

The researcher also found significant positive correlations between the dimensions of mindfulness and the dimensions of emotional creativity, with all correlation coefficients being significant and positive. Finally, the researcher developed predictive equations for the dimensions of emotional creativity based on some dimensions of mindfulness.

This is the professional English translation of the provided Arabic research summary. I will now export this translation to a Word document and share it with you.

 

 

References

1. احلام مهدى عبد الله: اليقظة الذهنية لدى طلبه الجامعة، بحث منشور، مجلة الاستاذ، العدد 205، المجلد الثاني، 2013.

2. بشرى خطاب عمر، ربيعه مانع زيدان: الإبداع الانفعالي وعلاقته ببعض المتغيرات لدى طلبه الجامعة، بحث منشور، مجله الدراسات التاريخية والحضارية، المجلد 6، العدد 18، كلية التربية، جامعه تكريت، العراق ،2014.

3. خضر عادل سعد يوسف: البناء العاملي للإبداع الوجداني والذكاء الوجداني والسلوك الصفي العام لدى طلاب الصف الأول الثانوي، المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد (20)، العدد (67)، 2004.

4. ريهام زغلول عبد السميع، أشرف عبد القادر، إسماعيل بدر، هشام عبد الرحمن: الإبداع الانفعالي وعلاقته بأساليب المواجهة لدى عينة من طلاب الجامعة، مجلة كلية التربية، جامعة بنها، المجلد (29)، العدد (116)، 2018.

5. سعيد عبد الغني سرور، عادل محمود المنشاوي: نموذج بنائي للإبداع الانفعالي والكفاءة الانفعالية والتفكير الإبداعي وأساليب مواجهة الضغوط الدراسية لدى الطالب المعلم، مجلة كلية التربية بدمنهور، جامعة الإسكندرية، المجلد (2)، 2010. 103 – 187

6. شیرین محمد أحمد دسوقي: البناء العاملي للإبداع الانفعالي وعلاقته بكل من قوة السيطرة المعرفية والقيم لدى عينة من طلاب الصف الثالث الإعدادي، مجلـة كليـة التربية، جامعة بنها، العدد (21)، الجزء (2) ،2010.

7. على محمد السلوى: اليقظة الذهنية وعلاقتها بالكفاءة الذاتية لدى عينة من طلاب كليه التربية بالدوادمي، بحث منشور، مجلة البحث العلمي في التربية، كلية التربية، جامعه شقراء، المملكة العربية السعودية، العدد 19، 2018.

8. علياء جاسم محمد: اليقظة الذهنية وعلاقتها بالوعي بالإبداع لدى طلبة الجامعة، بحث منشور، مجلة العلوم التربوية والنفسية، العدد (133)، 2017.

9. مروة شهيد صادق: الاستقرار النفسي وعلاقته باليقظة الذهنية لدى طلبة المرحلة الاعدادية، رسالة ماجستير، كلية التربية الأساسية، جامعه ديالى، 2012.

10. ناصر عبد العزيز، محمد عباس المغربي: المحددات الانفعالية لبعض العمليات المعرفية لطلاب كلية التربية الأساسية بدولة الكويت المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد التاسع عشر، العدد (63).

11. هاني محمود أبو بكر: الإبداع الانفعالي وعلاقته بالكفاءة التدريسية والتفاؤل للطالب المعلم بكلية التربية الرياضية للبنين -جامعة الإسكندرية، بحث منشور، المجلة العلمية لعلوم وفنون الرياضة، كلية التربية الرياضية للبنات بالجزيرة، جامعة حلوان، المجلد 40، العدد 40، 2020.

12. هاني محمود أبو بكر: تأثير تدريبات الادراك الحس حرکى وتركيز الانتباه على اليقظة الذهنية ومهارات التصويب لناشئي کرة السلة، بحث منشور، المجلة العلمية لعلوم وفنون الرياضة، كلية التربية الرياضية للبنات بالجزيرة، جامعة حلوان، المجلد 26، العدد 26، أكتوبر 2020.

13. هويدة اسماعيل ابراهيم: دراسة مقارنة لمستوى اليقظة الذهنية بين الممارسين وغير الممارسين للنشاط الرياضي لطلبة بعض الكليات العلمية والإنسانية في جامعة بغداد، بحث منشور، مجلة كلية التربية الرياضية، جامعة بغداد، العراق، المجلـد 28، العـدد 4، 2016.

14. هاله اسماعيل ابراهيم : المرونة النفسية وعلاقتها باليقظة العقلية لدى طلاب كلية التربية ، مجلة الارشاد النفسي ، العدد 50 ، جامعه عين شمس ، 2017.

15. Abdo, N.:Academic Performance and Social/Emotional Competence in Adolescence. Unpublished Ph D dissertation, Yashiva University, Now York.2011

16. Averill, J. R.: Intelligence, emotion, and creativity: From trichotomy to trinity. In R. Bar-On & D. A. Parker Eds: Handbook of emotional intelligence. San Francisco, CA: Jossey-Bass.2005.

17. Averill, J. R., & Thomas-Knowles, C: Emotional creativity. In K. T. Strongman (Ed.), International review of studies on emotion. London: Wiley .2011.

18. Bishop, S.R.; Lau, M.; Shapiro, S.; Carlson, L.; Anderson, N.D.; Carmody, J.; Segal, Z.V.; Abbey, S.; Speca, M.; Velting, D.; and Devins, G.: Mindfulness: A Proposed Operational Definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11 (3), 2004

19. Davis, Daphne M. & Hayes, Jeffrey A. : What Are the Benefits of Mindfulness? A Practice Review of Psychotherapy-Related Research, Psychotherapy, American Psychological Association, 48(2), 198-208.2011

20. Ivcevit, Z, Brackett,M& Mayer,J: Emotional Intelligence and Emotional Creativity. Journal of personality, vo.75(2) .199-236.200

Downloads

Published

2025-01-02

Issue

Section

Articles

How to Cite

Abdulaziz, F. L. (2025). Mindfulness and its relationship to emotional creativity among students of the Faculty of Physical Education at the University of Tobruk. Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 16, 471-495. https://doi.org/10.64516/rryc3s93