THE RELATIONSHIP BETWEEN SOCIAL ANXIETY AND JOB SATISFACTION AMONG PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN TOBRUK CITY
DOI:
https://doi.org/10.64516/vrrwe870Keywords:
Social anxiety, job satisfaction, physical education teachers, Tobruk, LibyaAbstract
The aim of this study is to investigate the relationship between social anxiety and job satisfaction, to determine the contribution of social anxiety dimensions to job satisfaction, and to predict job satisfaction dimensions based on social anxiety levels among physical education teachers in Tobruk City. The study sample included 48 teachers, representing 71.64% of the total population of 67 physical education teachers in Tobruk City, selected through purposive sampling. The survey was conducted on 13 teachers, while the primary study was conducted on 35 teachers. The researcher used the Social Anxiety Scale for Physical Education Teachers (developed by the researcher) and the Job Satisfaction Scale for Physical Education Teachers (developed by the researcher). All research procedures were carried out from January 8, 2023, to February 9, 2023, in schools in Tobruk City, Libya.
The results showed that all correlation coefficients between social anxiety and job satisfaction were negative, indicating an inverse relationship. No significant correlation was found between social anxiety in social situations and satisfaction with the nature and responsibilities of the physical education teaching profession, between professional behaviors and both social performance anxiety and fear of negative evaluation, or between satisfaction with the financial returns of the profession and both social situation confrontation anxiety and accompanying symptoms of social anxiety. The contribution of social anxiety dimensions to job satisfaction among physical education teachers in Tobruk was determined, and predictive equations for job satisfaction based on social anxiety dimensions were developed. The researcher recommended considering social aspects and working to reduce social anxiety among physical education teachers, allowing them to perform their roles effectively and prepare physically active students to serve the Libyan community, enhance the school working environment, and support its resources.
References
1- ابراهيم الشافعى إبراهيم : القلق الاجتماعي وعلاقته ببعض المتغيرات الاجتماعية " دراسة عامليه" ، بحث منشور ، المجلة المصرية للدراسات النفسية ، جامعة طنطا ، 2010.
2- السيدة إبراهيم مصطفي : اقتصاديات الموارد والبيئة، الناشر قسم الاقتصاد، كلية التجارة، جامعة الإسكندرية، 2006 م.
3- حمد هلال الحجري : بعض سمات الشخصية وعلاقتها بالرهاب الاجتماعي لدى طلبة جامعة نزوي في سلطنة عُمَان. رسالة ماجستير، كلية العلوم والآداب، جامعة نزوي بعُمَان،2014.
4- دعاء محمد مبارك : فاعلية العلاج بالتعريض في التخفيف من الفوبيا الاجتماعية لدى عينة من طلاب الجامعة. رسالة دكتوراه، كلية التربية، جامعة بنها،2012.
5- رانيا جمال عبد الوهاب : البناء العاملي لمقياس القلق الاجتماعي لدى الطلاب المعلمين، بحث منشور ، مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية ، كلية التربية ، العدد العاشر، 2018.
6- سامر جميل رضوان : القلق الاجتماعي: دراسة ميدانية لتقنين مقياس القلق الاجتماعي على عينات سورية ، مجلة مركز البحوث التربوية جامعة قطر،2001.
7- سهام العتري : الرضا الوظيفي لدى عينة من معلمات رياض الأطفال في المملكة العربية السعودية ، رسالة ماجستير ، جامعة اليرموك ، اربد، الأردن ، 2009.
8- سهلة حسين قلندر : القلق الاجتماعي وعلاقته بالتكيف الدراسي لدى طلبة جامعة الموصل، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية، جامعة الموصل،2003.
9- عبد اللطيف عبد الكريم : الرضا الوظيفي لدى معلمي التربية الرياضية في محافظتي عجلون و جرش في ضوء بعض المتغيرات ، بحث منشور ، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس ، 2011.
10- على طوقان : النمط القيادي لمديري المدارس الثانوية في الضفة الغربية وتأثيره في الرضا الوظيفي للمعلمين باستخدام الشبكة الإدارية، رسالة ماجستير ، جامعة النجاح الوطنية ، نابلس ، فلسطين ، 1997.
11- علي محمد إبراهيم ناجي : الرضا الوظيفي لدى معلمي التربية الرياضية بالمعاهد الأزهرية بمحافظة القليوبية ، بحث منشور ، المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة ، 2022.
12- فوزية بنت سعيد الصبحي : الرضا الوظيفي وعلاقته بالإنتاجية العلمية لدى عضوات ھيئة التدريس بجامعة طيبة ، بحث منشور ، مجلة دراسات تربوية ونفسية : كلية التربية بالزقازيق. مج. 28، ع. 79، أبريل 2013.
13- كاشف نايف زايد : الرضا الوظيفي لمعلمي ومعلمات التربية الرياضية في سلطنة عمان وعلاقته ببعض المتغيرات ، بحث منشور ، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، مركز النشر العلمي ، جامعة البحرين ، 2008.
14- لمياء حسن عبد القادر، دعاء اياد سعدو : القلق الاجتماعي وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى طالبات الصف الخامس في معهدي إعداد المعلمات (نينوى / الموصل) في مركز محافظة نينوى ، بحث منشور ، مجلة دراسات تربوية ، كلية التربية ، جامعه حلوان ، العدد التاسع ، كانون الثاني، 2010.
15- محمد الذهبى : بناء مقياس لتقويم الأنشطة الطلابية بجامعة المنصورة ، من منظور ترويحي ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية الرياضية ، جامعة المنصورة ، 2005 .
16- محمد أشرف عوض : الرضا الوظيفي وتأثيره على مستوى الاداء التدريسي لمعلمي التربية الرياضية بمنطقة المدينة المنورة ، بحث منشور ، مجلة کلية التربية الرياضية ، جامعة طنطا ، المجلد 9 العدد 9 ، 2006.
17- محمد عبد الله الصباح : الرضا الوظيفي لدى معلمي التربية الرياضية في محافظات غزة وعلاقته بمستوى أدائهم ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ، الجامعة الإسلامية بغزة ،2018.
18- مصطفي متولي : مشكلات التوجيه الفني للتربية الرياضية للمرحلة الثانوية بنين ، بمحافظة القاهرة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية الرياضية بنين ، القاهرة ، جامعة حلوان ، 1994
19- ميماس كمور ، خالد الجندى : الخصائص المهنية والاجتماعية والشخصية لدى المعلمين في مدارس الموهوبين والمعلمين في المدارس العادية للمرحلة الأساسية في الأردن (دراسة مقارنة ) ، بحث منشور ، مجلة الموهبة والابداع - منعطفات هامة في حياة الشعوب ، الجامعة العربية المفتوحة ، الأردن ، 2011
20- نصراء مسلم الغافري : الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها بالخوف الاجتماعي لدى طلبة كليات العلوم التطبيقية بسلطنة عمان. رسالة ماجستير، كلية العلوم والآداب، جامعة نزوي بعُمَان ، 2013.
The degree of satisfaction of (P. E) teachers on services that (P.E) supervisors provide in Atafila directorates .Studies higher Education in Science Journal –Isyoot University ninth edition. : 21- Al Qawaba .T. (2015)
The effect of anxiety and trust on the focusing attention and the speed of the optional reaction for the soudi volleyball referees. Master theses (unpublished) King Soud University. In Soudi Arabia Kingdom : 22- Al-Zahrani. A(2003)
Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). Washington, DC: American Psychiatric Pub. : 23- American Psychiatric Association (2013)
Task concentration training versus applied relaxation in combination with cognitive therapy for social phobia patients with fear for blushing trembling and sweating. Behavior research and therapy, 44 (8): 1199-1210. : 24- Bogels, S. (2006)
Leadership Behavior of Elementary Principals that Lead to Improve Learning Situation. Dissertation Abstracts international, (7)1305 -A. : 25- Calhoun. E.(2009)
Social anxiety and social avoidance: a developmental model of negative cascade in first semester university students. Ph. D. Dissertation, the Pennsylvania state university, the graduate school, college of the liberal arts. : 26- Campbell, c. (2010)
Using generic and content-specific teaching practices in teacher evaluation: An exploratory study of teachers' perceptions, Teaching and Teacher Education, Volume 41, July 2014, Pages 22-33 : 27- Charalambos et al) 2014)
Psychology: Human Relation and Work Adjustment. Seventh edition New York: McGraw - Hill book Company. : 28- Dawis, R.(2001)
Social anxiety disorder / social phobia: Epidemiology. Diagnosis, neurobiology, and treatment. Comprehensive psychiatry, 4 (6): 405-415. : 29- Den Boer, J. (2019)
Understanding social anxiety in early adolescence: the role of peer relations. Ph. D. Dissertation, the Pennsylvania state university, the graduate school. : 30- Flanagan, k. (2005)
Social Phobia- from Epidemiology to Brain Function. Acta Universitatis Upsaliensis, Comprehensive Dissertations from The Faculty of Social Sciences97 : 31- Furmark, T. (2000)
Organizational Behavior, the Management of Individual and Organizational Performance. Boston: Allyn & Bacon. : 32- Gherrington,D:(2019)
Social anxiety among adolescents: linkages with peer relations and friendships. Journal of abnormal child psychology, 26, (2), 83- 94. : 33- Greca, a., & lopez, n. (2011)
The relationship between the sports satisfaction and the self-confidence resources for the football players in west bank Master thesis (unpublished) Higher Studies College. Annajah National University –Palestine. : 34- Hamarshi. A. (2012)
The Motivation to work. New York: John willey & Sone. : 35- Harzberg, F. (2009)
The resources of the professional stresses for the teachers of (P.E) in the governorate of Al-Zarka and their desire to leave teaching. The sixth sports and scientific conference (P.E) college. Jordan University –Amman : 36- Hatamleh .M. (2012)
Educational Administration and Organization Behavior. Boston: Allyn & Bacon. : 37- Hoy, W & Miskel, G (2004)
The Influencing and Effective Model of Early Childhood: Teachers. Job satisfaction in China, US- China Educational Review, 2 (11) 65-74 : 38- Jiang, y. (2005)
Social anxiety spectrum and diminished. positive experiences: Theoretical synthesis and meta- analysis. Clinical psychology review, 27(3), 348-365. : 39- Kashdan, T. B. (2007)
Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of abnormal child psychology, 26 (2). : 40- La Greca, A. M., & Lopez, N. (2019)
The relationship between relational health and depression and social anxiety in college students. Ph. D. Dissertation, the college of education, university of denver. : 41- Maley, m. (2006)
Escape from Anxiety & Stress. London. : 42- Mcklellan, T. (2003)
Social anxiety scale for adolescents (sas –a): psychometric properties in a spanish –speaking population. Journal of clinical and health psychology, 5, (1), 85 – 97. : 43- Olivares, j., ruiz, j., hidalgo, d., lopez, l., rosa, a., & piqueras, j.(2004).
the relation between the anxiety level and focusing attention level for the referee of the Palestinian union for football in West-Bank. Master thesis (not published) Higher Studies College. Anajah University –Palestine. : 44- OofI, M. (2016)
Age and gender differences in social anxiety symptoms during adolescence: the social phobia inventory (SPIN) as a measure. Psychiatry Research 153, (3), December , : 261 – 270. : 45- Ranta , K. , Heino , R. , Koivisto , A. , Tuomisto , M. , Pelkonen , M., & Marttunen , M..( 2007)
The applications and the concepts of the sports psychology. (3). Cairo Arabic Nation house –Egypt. : 46- Ratib .O. (2000)
Self-Esteem and Social Appearance Anxiety: An Investigation of Secondary School Students. Online Submission, 4(3), 152-159. : 47- Sahin, E., Barut, Y., Ersanli, E., & Kumcagiz, H. (2014)
Social Anxiety and Inter portion biases for facial displays of Emotion: Emotion detection and ratings of social cost. Behavior Research and Therapy, 45(12),2950 – 2963. : 48- Schofield , C. , Coles , M., and Gibb , B.( 2007)
The Speech Anxiety Thought Inventory: Scale development and Preliminary Psychometric, Data. Behavior Research and Therapy, 421, 13-25. : 49- Smith, Y. & Telach, M. (2004)
Social Anxiety disorder. THE LANCET, 371 (9618): 29 March- 4 April. 1115-1125. : 50- Stein, M. Stein, D. (2008)
Job Satisfaction and stress Coping Skills of Primary School Teaches. : 51- Sudheeshkumer, B. (2006)
Apprisal of Occuptional Stress and Strain in Primary and Secondary School Teachers. Imchira Personal and Guidance Journal. 86(3). 150-196. : 52- Wang, Z, Lan, Y & Lig, M. (2001)
A diary study of self-esteem, social anxiety, interpersonal interactions, and health risk behavior in college students. Ph. D. Dissertation, Colorado state university, fort Collins, Colorado. : 53- wilson, k. (2010)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 د. فتح الله لا مين عبد العزيز (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.