ضمائر السرد وتعدّد الأصوات الشعرية ... ديوان :خطوات أنثى للشاعرة ردينة الفيلالي أنموذجًا.

Authors

  • هاشم موسى أرحومة عوض كلية الآداب ، جامعة طبرق Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/hjxhq942

Keywords:

narration pronouns, poetic voices, female steps, Rudayna al-Filali, the speaker, - the absent, the addressee

Abstract

This research, tagged with [Narrative Pronouns, The Beginnings of Poetry ... Diwan: Female Steps by the Poet Rudeina Filali as a Model] deals with the forms of narration and its multiple levels through the multiplicity of pronouns that derive from its narrative gap, constructively dimensionally in the poems of the Diwan of a character The subjectivity of a female cry, trying to reveal the hidden secrets of the self and its desire to break the taboo of unspoken and forbidden love and passion.

This research aims to highlight the role of pronouns in the narrative infrastructure of the Diwan, and witness the establishment of the poetic text with its presence, which led to obtaining large schemes for connection and knowledge of the narrator / poetess and sticking to it, according to a methodology that takes advantage of all modernist narration approaches

.The importance of this research comes from the fact that it seeks to read the data of pronouns and their levels, and the resulting phonetic pluralism that contradicts what was commonly known as monosyllables, which indicates the important narrative approach to poetic discourse, in a subtraction that includes: introducing the poet (Rudaina Al-Filani) and her collection, What is meant by polyphony or polyphony, is the explanation of the relationship between narration and poetry.

he introduction was followed by three dimensions or main axes, the first of which concerned the study of narration through the first person, the second concerned the study of narration through the third person, while the third concerned the study of narration through the second person.

These dimensions were followed by a conclusion with the most important results, the most important of which are: that the poetic discourse in the Diwan is closely related to the narration of contemporary poetic discourse, and it was found that the Diwan is a model for the undulating pronouns of narration, their identity and their intense presence.

Author Biography

  • هاشم موسى أرحومة عوض , كلية الآداب ، جامعة طبرق

    رئيس قسم اللغة العربية ،  جامعة طبرق ،  كلية الآداب

References

1. ديوان خطوات أنثى، ردينة الفيلالي، شركة المطبوعات للتوزيع والنشر بيروت، 2004 م.

2. أبحاث في النحو والدلالة، السيد خضر، مكتبة الآداب ، القاهرة، 2009

3. استراتيجيات الخطاب، عبد الهادي الشهري دار الكتاب الجديد، ليبيا، 2004

4. أطياف محمود درويش، هيثم سرحان، مجلة الأثر، الجزائر، ع 26، سبتمبر، 2016

5. تداخل الأنواع الأدبية، عبد الناصر هلال، النادي الأدبي الثقافي، جدة 2012.

6. التشكيل البصري في الشعر العربي الحديث (1950 – 2004 )، محمد الصفراني، النادي الثقافي الأدبي – الرياض، والمركز الثقافي العربي، الدار البيضاء – بيروت، 2008

7. التعريف بالأدب الليبي الحديث، الطاهر بن عريفة، دار الحكمة، طرابلس، 1997

8. تقنيات السرد الروائي في ضوء المنهج البنيوي، يمنى العبد، دار الفارابي، بيروت، 2010

9. جماليات الصمت في أصل المخفي والمكبوت، إبراهيم محمود، مركز الإنماء الحضاري، دمشق، 2002

10. جماليات القصيدة المعاصرة، طه وادي، دار المعارف، القاهرة، 1989.

11. جمالية السرد النسائي، رشيدة بن مسعود، شركة النشر والتوزيع المدارس، المغرب، 2006

12. حداثة الكتابة في الشعر العربي المعاصر، صلاح بوسريف، إفريقيا الشرق، الدار البيضاء، 2012

13. خطاب الأنساق، الشعر العربي في مطلع الألفية الثالثة، آمنه بلعلي، دار الانتشار العربي، بيروت، 2014

14. خطاب الحكاية، جيرارجنيت، ترجمة: محمد معتصم وآخرون، المجلس الأعلى للثقافة، القاهرة، 1997

15. الخطاب الشعري عند محمود درويش، محمد فكري الجزار، إيتراك للنشر والتوزيع، القاهرة، 2001

16. الخيال الأدبي، نور ثروب فراي، ترجمة: حنا عبود، منشورات وزارة الثقافة السورية، دمشق، 1995

17. دراسات في الأدب، بشير الهاشمي، الدار العربية للكتاب، ليبيا – تونس، 1979

18. دلالات التراكيب، محمد أبو موسى، مكتبة وهبة، القاهرة، 2008

19. ردينا والقصيدة الجسد أو الجسد القصيدة، بدر الدين الأمير، موقع sudaneseonline، 25/10/2021

20. ردينة الفيلالي، قصيدة في دواوين الأمة العربية، مازن نوري، موقع نور ميديا، 16/6/2021

21. زمن الشعر، علي أحمد سعيد (أدونيس)، دار العودة، بيروت، 1979

22. السرد الشعري المعاصر، محمد زيدان، الهيئة العامة لقصور الثقافة، القاهرة، 2009

23. السرد النسوي، عبد الله إبراهيم، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، 2011

24. السرديات والتحليل السردي، سعيد يقطين، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء – بيروت، 2012

25. الشعر العربي الحديث، دراسة في المنجز النصي، رشيد يحياوي، أفريقيا الشرق، الدار البيضاء، 1998

26. شعرية دوستويفسكي، ميخائيل باختين، ترجمة: جميل نصيف، دار توبقال، المغرب، 1986.

27. عتبات النص، البنية والدلالة، عبد الفتاح الجحمري، منشورات شركة الرابطة، الدار البيضاء، 1996

28. علي صدقي عبد القادر شاعر الشباب، نجم الدين غالب، المنشأة العامة للنشر والتوزيع طرابلس، 1985

29. عن بناء القصيدة العربية الحديثة، علي عشري زايد، مكتبة الآداب، القاهرة، 2002

30. غواية الراوية، شوقي بدر، مؤسسة حورس للنشر والتوزيع، الإسكندرية، 2008

31. في نظرية الرواية، عبد الملك مرتاض، عالم المعرفة (240)، الكويت، ديسمبر، 1998

32. قراءات في الشعر العربي المعاصر، علي عشري زايد، دار الفكر العربي، القاهرة، 1998.

33. القصيدة الرومانسية في ليبيا، تهاني مفتاح راشد، مجلس تنمية الإبداع الثقافي، طرابلس، 2004

34. قصيدة النثربين سلطة الذاكرة وشعرية المساءلة، عبد الناصر هلال، مؤسسة الانتشار العربي، بيروت، 2012

35. قضايا الشعر المعاصر، نازك الملائكة، دار العلم للملايين، بيروت، 1992

36. كتابات ليبية، سليمان كشلاف، المنشأة العامة للنشر والتوزيع، طرابلس، 1977

37. اللغة الثانية، فاضل ثامر، المركز الثقافي العربي، بيروت، 1994

38. المرأة والسرد، محمد معتصم، دار الثقافة للنشر والتوزيع، الدار البيضاء، 2004

39. معجم السرديات، محمد القاضي وآخرون، د/ محمد علي للنشر، تونس، 2010

40. معجم تحليل الخطاب، دومينيك مانغونو، وباتريك شارودو، ترجمة: عبد القادر المهيري، وحمادي صمود، دار سيناترا، تونس، 2008.

41. معجم علم النفس والتحليل النفسي، فرج عبد القادر وآخرون، دار النهضة العربية، بيروت، د .ت

42. مفاهيم نقدية، رينية ويلك، ترجمة: محمد عصفور، عالم المعرفة(110)، الكويت، فبراير، 1987

43. مناهج النقد العربي الحديث، إبراهيم عوض، مكتبة زهراء الشرق، القاهرة، 2004

44. نظرية الأدب وقراءة الشعر، ديفيد بثبندر، ترجمة: عبد المقصود عبد الكريم، الهيئة المصرية للكتاب، القاهرة، 2005.

45. نقد الخطاب المفارق، هويدا صالح، رؤية للنشر والتوزيع، القاهرة، 2014

46. هوية العلامات في العتبات وبناء التأويل، شعيب حليفي، دار الثقافة ،المغرب، 2005.

47. الوجود والزمان والسرد، فلسفة بول ريكو، ترجمة: سعيد الغانمي، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، 1999.

Downloads

Published

2023-07-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

عوض ه. م. أ. (2023). ضمائر السرد وتعدّد الأصوات الشعرية ... ديوان :خطوات أنثى للشاعرة ردينة الفيلالي أنموذجًا. Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 13, 31-53. https://doi.org/10.64516/hjxhq942