The role of the media in promoting the culture of dialogue towards national reconciliation: a descriptive study from the point of view of students of the Libyan Academy, Tobruk branch.

Authors

  • أحمد خالد محمد بوسميحة محاضر بقسم الإعلام كلية الآداب-جامعة طبرق Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/678yaq80

Keywords:

دور وسائل الإعلام, ثقافة الحوار, المصالحة الوطنية

Abstract

The study aimed to identify the role of the Libyan media and the reality it plays in promoting the culture of dialogue among university youth about national reconciliation. The researcher identified the research elements, namely importance and objectives, and touched on some previous studies related to the subject of the study. The researcher addressed the questions that will provide clear data about the objectives that were adopted in the methodological chapter of the study, in order to know the role of the media in promoting the culture of dialogue towards national reconciliation from the point of view of the students of the Libyan Academy. To obtain information, the researcher relied on the descriptive approach for a sample of (69) individuals. Through a comprehensive survey of Libyan Academy students, using the questionnaire form as a tool for collecting information and data to arrive at results that will provide useful information about the role that the Libyan media will play regarding the culture of dialogue and national reconciliation and what standards it seeks to achieve.

 

References

1.ابراهيم حسنين، أخلاقيات الإعلام و قوانينه، القاهرة: مؤسسة طيبة،2015. صـ 112.

2. يوسف محمد صالح؛ زهرة علي ابوغالية، دور الشباب الجامعي في تحقيق المصالحة الوطنية، مجلة جامعة سرت، مج2،ع1يونيو2022،جامعة سرت. صـ232.

3.عبلة جبار، دور الفيس بوك في تعزيز ثقافة الحوار بين الشباب الجزائري، الجزائر: كلية العلوم الاجتماعية؛ قسم العلوم الانسانية،2017. صـ صـ 2-3

4 .ايمان الحياري، تعريف الاعلام لغة و اصطلاحاً، موقع موضوع للمعلومات، mawdoo3.com www.تاريخ الوصول 22يناير2024 الساعة4.30م.

5. سلوى حيدر، تعريف وسائل الاعلام، موقع اراجيك الالكتروني، www. arageek.com تاريخ الوصول 22يناير2024 الساعة7.00م.

6 . قديرة سليم،معنى الرحمة و الثقافة، اسلام اباد: الجامعة الاسلامية، د.ت . صـ 02.

7 . يحي بن محمد زمزمي، الحوار وادابه و ضوابطه في ضوء الكتاب و السنة، عمان: دار المعاني، 1422هـ . صـ 32.

8. هالة حسين الجزار, انماط الحوار على شبكات التواصل الاجتماعي، كلية التربية، جامعة حلوان،2017 ، موقع Drawdat.edutech-portal.net تاريخ الوصول 23 يناير 2024 الساعة 9.00 م.

9. المصدر، المنجد في اللغة و الاعلام، بيروت: منشورات دار المشرق،1991 . صـ 432.

10. yaa cor bar, from conflict resolution to reconciliation” new york: oxford university press New York”2004 P12.

11. يوسف محمد صالح ، مرجع سابق.

12 . Alhammad, D., Al Olaimat, F.,; & Al Hadeed, A B; The Reliance of the Jordanian Youth on the Social Media Networks in Promoting the Culture of Dialogue” Oman: international jurnal of psycosociel rehabilitation”2018 p 24.

13. مبروكة فراوي، المصالحة الوطنية و دورها في تحقيق الإستقرار السياسي في ليبيا، طرابلس: المؤتمر الدولي الثاني (كلفة الصراع في ليبيا) التداعيات و التأثيرات، 2017.

14 LIM.M; Freedom to hate: social media, algorithmic enclaves, and the rise of tribal nationalism in Indonesia” Indonesia: Critical Asian Studies

15. فهد بن مطر الشمري، دور وسائل الإعلام السعودي في تعزيز ثقافة الحوار لدى طلاب الجامعات، القاهرة: المجلة المصرية لبحوث الإعلام. مج2016،ع54 ، ص صـ 695-745

16. ابراهيم عبدالله العبيد، تعزيز ثقافة الحوار و مهارته لدى طلاب المرحلة الثانوية الدواعي و المبررات – دراسة وصفية، الرياض: مركز الملك عبدالعزيز للحوار الوطني، 2009 .

17 . فاطمة علي جمعة، ثقافة الحوار لدى طلاب كلية التربية في مصر – دراسة ميدانية، مصر: مركز التعليم الجامعي، 2008.

18. علياء عمر كامل فرج، ثقافة الحوار لدى الجامعات السعودية - رؤية أعضاء هيأة التدريس في جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز، الدليم - المملكة العربية السعودية: المجلة التربوية - كلية التربية ، ع70، فبراير 2020.

19 . فاطمة العيساوي، ،الإعلام الانتقالي في ليبيا هل تحرّر أخيراً، مؤسسة كارنيغي للسلام الدولي، عن موقع: https://carnegie-mec.org تاريخ الوصول 27 يناير 2024 الساعة 11.25 م.

20. نفس المرجع السابق.

21 . اسعد السمحراني، الاعلام ألاً، بيرو: دار النفائس،1991. صـ 21

22 . مفرح القوسي، ظوابط الحوار في الفكر الاسلامي، الرياض: مركز الملك عبدالعزيز للحوار الوطني،2008.

23 . مجدي محمد داغر، دور وسائل الإعلام فينشر ثقافة الحوار و تعزيز ثقافة الحوار مع الأخرلدى الشباب الجامعي- دراسة ميدانية، مجلة كلية الآداب، جامعة المنصورة. ع 51، 2013 صـ65 .

24. عابد الجابري، الفكر العربي المعاصر، بيروت: د. ن ، 2005.

25. ناصر العبودي، الحوار منهج و سلوك، الرياض: دار اطلس للنشر، 2005. صـ 23.

26. اسماعيل علي، الحوار منهجاً و ثقافة، القاهرة: دار السلام للطباعة والنشر،2008. صـ 65.

27. بسيوني حمادة، الاتجاهات الحديثة في بحوث وضع الاجندة، القاهرة : د. ن ، 2008 . صـ صـ 326-329.

28. حامد عمار، همومنا التربوية و الثقافية، القاهرة: مكتبة دار العربية للكتاب، 1995. صـ 32.

29. مجدي محمد داغر، مرجع سابق.

30 . نفس المرجع السابق.

31.احمد محمد الطبيب. 1999. الاحصاء في التربية و علم النفس. الاسكندرية : المكتب الجامعي الحديث، 1999، ص 204.

32 . سبع محمد ابولبدة. 1985. مبادئ لقياس النفس و التقييم التربوي. عمان : جمعية عمال المطابع التعاونية، 1985، ص 322

Downloads

Published

2024-07-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

بوسميحة أ. خ. م. (2024). The role of the media in promoting the culture of dialogue towards national reconciliation: a descriptive study from the point of view of students of the Libyan Academy, Tobruk branch. Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 15, 669-698. https://doi.org/10.64516/678yaq80