التفسير اللغوي عند الإمام السهيلي –رحمه الله- (ت581ه) من خلال كتابه نتائج الفكر في النحو
DOI:
https://doi.org/10.64516/nw66qj11Abstract
This is a systematic study that sheds light on a type of interpretation, linguistic interpretation.It is limited to the linguistic interpretation of Imam Al-Suhaily through his book The Results of Thought in Grammar.
The nature of the research necessitated talking about the biography of Imam Suhaily.And about his book the results of thought and the statement of what is meant by linguistic interpretation.It also dealt with talking about the significance of the letters of meanings in the Qur'anic verses of Imam Al-Suhaily in the book under study, and it also addressed rhetorical, morphological, and some grammatical topics, and has used the inductive and analytical approach in the study For its suitability the nature of the subject.The study reached a set of results, the most important of which is that linguistic interpretation is no less important than other types of interpretation.To understand the Qur'anic verses and derive their rulings, it was also found that Al-Suhaily made the Holy Qur'an a source and a source.It derives its linguistic rulings from it, and relies on it to invoke Arabic grammar. Al-Suhayli was not biased towards a particular school, but he sometimes agreed with the Basrans and sometimes with the Kufians, depending on what he saw as preferable in his opinion and agrees with the truth and correct, and sometimes he has his own opinions, and that he relied on the linguistic guidance in the Qur'anic verses to defend the Sunnah and its people from the deviations of the people of deviation and misguidance from the Qadariyyah and others.
References
القرآن الكريم برواية حفص عن عاصم.
- أبو القاسم السهيلي ومذهبه النحوي، محمد إبراهيم البنا، دار البيان العربي-جدة، 1405ه-1985م.
- الإحاطة في أخبار غرناطة، لسان الدين ابن الخطيب، دار الكتب العلمية، بيروت، ط 1، 1424 هـ.
- إسفار الفصيح، محمد بن علي الهروي، ت: أحمد بن سعيد بن محمد قشاش، عمادة البحث العلمي بالجامعة الإسلامية، المدينة المنورة - السعودية، ط 1، 1420هـ.
- إعراب القرآن وبيانه، محيي الدين درويش، دار الإرشاد للشئون الجامعية - حمص - سورية، ودار اليمامة - دمشق - بيروت، ودار ابن كثير - دمشق - بيروت، ط 4 ، 1415 هـ.
- الأعلام، خير الدين الزركلي، دار العلم للملايين، ط 15، 2002 م.
- إملاء ما من به الرحمن من وجوه الإعراب والقراءات، أبو البقاء العكبري، ت: إبراهيم عطوه عوض، المكتبة العلمية- لاهور، باكستان، د ت.
- إنباه الرواة على أنباه النحاة، جمال الدين القفطي، ت: محمد أبو الفضل إبراهيم، دار الفكر العربي - القاهرة، ومؤسسة الكتب الثقافية – بيروت، ط 1، 1406 هـ - 1982م.
- أوضح المسالك إلى ألفية ابن مالك، لابن هشام الأنصاري، ت: يوسف الشيخ محمد البقاعي، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، د ت.
- ارتشاف الضرب من لسان العرب، لأبي حيان الأندلسي، ت: رجب عثمان محمد، مكتبة الخانجي بالقاهرة، ط 1، 1418 هـ - 1998م.
- البحر المحيط في التفسير، أبو حيان الأندلسي، ت: صدقي محمد جميل، دار الفكر – بيروت، 1420 هـ.
- بدائع الفوائد، المؤلف: ابن قيم الجوزية، دار الكتاب العربي، بيروت، لبنان، د ت.
- البرهان في علوم القرآن، بدر الدين الزركشي، ت: محمد أبو الفضل إبراهيم، دار إحياء الكتب العربية عيسى البابى الحلبي وشركائه، ط 1، 1376 هـ - 1957م.
- بغية الملتمس في تاريخ رجال أهل الأندلس، أبو جعفر الضبي، دار الكاتب العربي – القاهرة،1967م.
- البلاغة العربية، عبد الرحمن بن حسن حَبَنَّكَة الميداني، دار القلم، دمشق، الدار الشامية، بيروت، ط 1، 1416 هـ - 1996م.
- تأويل مشكل القرآن، عبد الله بن مسلم بن قتيبة الدينوري، ت: إبراهيم شمس الدين، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، د ت.
- تذكرة الحفاظ، شمس الدين الذهبي، دار الكتب العلمية بيروت-لبنان، ط 1، 1419هـ- 1998م.
- تفسير الألوسي: (روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني)، المؤلف: شهاب الدين الألوسي، ت: علي عبد الباري عطية، دار الكتب العلمية – بيروت، ط 1، 1415 هـ.
- تفسير الرازي: (مفاتيح الغيب أو التفسير الكبير)، فخر الدين الرازي، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط 3، - 1420 هـ.
- تفسير الزمخشري: (الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل)، أبو القاسم جار الله الزمخشري، دار الكتاب العربي – بيروت، ط 3، 1407 هـ.
- تفسير الشوكاني: (فتح القدير)،محمد بن علي الشوكاني، دار ابن كثير، دار الكلم الطيب- دمشق، بيروت، ط 1، - 1414 هـ.
- تفسير ابن عاشور: التحرير والتنوير (تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد)، محمد الطاهر ابن عاشور التونسي، الدار التونسية للنشر – تونس، 1984م.
- تفسير ابن عطية: (المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز)، ابن عطية الأندلسي، ت: عبد السلام عبد الشافي محمد، دار الكتب العلمية – بيروت، ط 1، - 1422ه.
- تفسير القرطبي: (الجامع لأحكام القرآن)، أبو عبد الله محمد بن أحمد شمس الدين القرطبي، ت: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش، دار الكتب المصرية – القاهرة، ط 2، 1384هـ - 1964م.
- التفسير اللغوي للقرآن الكريم، مساعد الطيار، دار ابن الجوزي، ط 1، 1432هـ.
- الجامع الكبير في صناعة المنظوم من الكلام والمنثور، أبو الفتح ضياء الدين نصر الله بن محمد ابن الأثير، ت: مصطفى جواد، مطبعة المجمع العلمي، 1375هـ.
- الجنى الداني في حروف المعاني، بدر الدين حسن بن قاسم المرادي، ت: فخر الدين قباوة ومحمد نديم فاضل، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط 1، 1413 هـ - 1992م.
- الدر المصون في علوم الكتاب المكنون، للسمين الحلبي، ت: أحمد محمد الخراط، دار القلم، دمشق، د ت.
- الديباج المذهب في معرفة أعيان علماء المذهب، ابن فرحون اليعمري، ت: محمد الأحمدي أبو النور، دار التراث للطبع والنشر، القاهرة، د ت.
- شذرات الذهب في أخبار من ذهب، ابن العماد العَكري، ت: محمود الأرناؤوط، دار ابن كثير، دمشق – بيروت، ط 1، 1406 هـ - 1986م.
- اللامات، عبد الرحمن بن إسحاق الزجاجي، ت: مازن المبارك، دار الفكر – دمشق، ط 2، 1405هـ 1985م.
- اللباب في علوم الكتاب، سراج الدين النعماني، ت: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، ط 1، 1419 هـ -1998م.
- المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر، أبو الفتح ضياء الدين نصر الله بن محمد ابن الأثير، ت: محمد محي الدين عبد الحميد، المكتبة العصرية، بيروت، 1995م.
- المزهر في علوم اللغة وأنواعها، جلال الدين السيوطي، ت: فؤاد علي منصور، دار الكتب العلمية – بيروت، ط 1، 1418هـ 1998م.
- معاني النحو، فاضل صالح السامرائي، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع – الأردن، ط 1، 1420 هـ - 2000م.
- مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، لابن هشام الأنصاري، ت: مازن المبارك ومحمد علي حمد الله، دار الفكر – دمشق، ط 6، 1985م.
- نتائج الفكر في النَّحو، أبو القاسم السُّهَيلي، ت: عادل أحمد عبدالموجود وعلي محمد معوض، دار الكتب العلمية – بيروت، ط 1، 1412 – 1992م.
- النكت في إعجاز القرآن، علي بن عيسى أبو الحسن الرماني المعتزلي، ت: محمد خلف الله، ومحمد زغلول سلام، ىدار المعارف بمصر، ط 3، 1976م.
- الهداية إلى بلوغ النهاية في علم معاني القرآن وتفسيره، وأحكامه، وجمل من فنون علومه، مكي بن أبي طالب القيسي المالكي، ت: مجموعة رسائل جامعية بكلية الدراسات العليا والبحث العلمي، جامعة الشارقة، بإشراف أ. د: الشاهد البوشيخي، الناشر: مجموعة بحوث الكتاب والسنة - كلية الشريعة والدراسات الإسلامية - جامعة الشارقة، ط 1، 1429 هـ - 2008 م.
- همع الهوامع في شرح جمع الجوامع، للسيوطي، ت: عبد الحميد هنداوي، المكتبة التوفيقية – مصر، د ت.
- وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، ابن خلكان البرمكي، ت: إحسان عباس، دار صادر – بيروت، ط1، 1971م.
الهوامش
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 أ.عبد الله عوض علي عبد العاطي (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.