Evaluating the Role of the Social Worker in School from Teachers’ Perspective
DOI:
https://doi.org/10.64516/5hsrtp57Keywords:
social worker, school field, teachers' perspectivesAbstract
The current research aims to identify the actual role of the social worker in school from teachers' point of view, and to identify the extent of teachers' satisfaction with the role of the social worker in school field. Moreover, it is to identify the difficulties that hinder the role of the social worker in school from the teachers' perspective, also to present teachers’ proposals to improve the professional performance of the social worker in school field.
The descriptive analytical method was used in this study, a questionnaire was used to collect data from a random sample of (secondary) schoolteachers of both genders. The sample consisted of (50) teachers in total, (12) males and (38) females from (5) schools in Tobruk. the research indicated the following results: the actual role of the social worker in school field from the teachers’ point of view, as the responses of the participants is the highest in statement (17) which is about (A study the student’s current attitude of the problem and the efforts made to overcome). This paper recommended that the social worker should not be assigned to any additional work except their main task in school. As well as holding educational seminars, conferences, and lectures to introduce the profession of social worker in the school field, through various media.
References
1- قصي عبد الله إبراهيم: (2011)، تحديد مستوي جودة الأداء المهني للأخصائيين الاجتماعيين، مجلة أم القري للعلوم الاجتماعية، مجلد (3)، العدد (1)، جامعة أم القري، السعودية، ص 2246 .
2- علي فلاح الضلاعين: (2018)، العوامل التنظيمية المؤثرة علي مستوي الالتزام الوظيفي لدي مؤسسة التدريب المهني، مجلة البحوث التجارية، جامعة الزقازيق، كلية التجارة، ص 124 .
3- عصام توفيق قمر: (2004)، الخدمة الاجتماعية المدرسة التنموية، مصر، المركز القومي للبحوث التربوية، ص 224 .
4- Farley et . al , O.William ( 2003 ) . Introduction to social work , Newyork : Library of congress . 193
5- قصي عبد الله إبراهيم: (2011)، تحديد مستوى جودة الأداء المهني للأخصائيين الاجتماعيين، مجلة أم القري للعلوم الاجتماعية، المجلد (3)، العدد (1) جامعة أم القري، الأردن، 2246.
6- زياد أمين سعيد بركات غانم: (2014)، الالتزام الوظيفي لدى معلمي المدارس الحكومية من وجهة نظر مدراء المدارس والمعلمين أنفسهم، المجلة العربية للدراسات التربوية والاجتماعية، جامعة المجمعة، معهد الملك سلمان للدراسات والخدمات الاستشارية، العدد (5)، ص 31.
7- محمد عابدين: (2010)، درجة الالتزام المهني لدي مديري المدارس الثانوية الحكومية الفلسطينية ومعلميها من وجهات نظر المعلمين والمديرين، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد (6)، العدد (3)، ص 203.
8- Webster's (1999): World Dictionary of American Language, (N.Y., the World Company).
9- ماهر أبو المعاطي علي: (1992)، مقياس اتجاهات الفريق العلاجي بالمستشفى نحو الأخصائي الاجتماعي كعضو في الفريق، مجلة الخدمة الاجتماعية، الجمعية المصرية للأخصائيين الاجتماعيين، العدد (34 – 35)، السنة (11)، القاهرة، ص 86.
10- أحمد زكي بدوي: (1977)، معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية، بيروت، مكتب لبنان، ص 387
) مجمع اللغة العربية: (2005)، المعجم الوسيط، ط 4، القاهرة، مكتبة الشروق الدولية، ص 82.
11- مدحت محمد أبو النصر: (2017)، الخدمة الاجتماعية في المجال المدرسي، ط1، المجموعة العربية للتدريب والنشر، القاهرة، ص 100.
12- عبد المطلب أمين القريطي: (2005)، المعلم الجامعي أدواره وأخلاقياته المهنية، مجلة دراسات تربوية واجتماعية، المجلد (11)، العدد (2)، كلية التربية، ص 9.
13- محمد عوده: (2006)، إعداد معلم المرحلة الأساسية، دار الكتاب الجامعي، العين، ص 22 .
14- ) مصطفي محمد أحمد الفقي، ومحمد أبو الحمد سيد أحمد: (2021)، استراتيجية مقترحة لتحسين جودة الحياة الوظيفية للأخصائي الاجتماعي بالمجال المدرسي، في ضوء رؤية مصر 2030م، جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل، المملكة العربية السعودية، وكلية التربية، جامعة الأزهر، القاهرة، بحث منشور، مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، العدد (189)، الجزء الخامس، يناير، ص 4.
15- زهرة عبد الله بن معتيق عبد الله: (2021)، معوقات أداء الدور المهني للمارس العام في المجال المدرسي، دراسة ميدانية مطبقة علي الأخصائيين الاجتماعيين في حي الأندلس، كلية التربية، جامعة الزاوية، بحث منشور، مجلة كلية التربية، العدد (23)، سبتمبر، ص 129.
16- صفاء فضل هاشم شحاته: (2020)، معوقات أداء الدور المهني للأخصائي الاجتماعي كممارس عام في تحقيق الأمن الاجتماعي لأطفال بلا مأوي بالمدارس الصديقة نحو تصور مقترح لتفعيل أداء الأخصائي الاجتماعي، جامعة حلوان - كلية الخدمة الاجتماعية، بحث منشور، مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية، المجلد (3)، العدد (51)، ص 729 – 766.
17- جمال مشرف أبو العزم: (2015)، تقييم أدوار الأخصائي الاجتماعي كممارس عام في المجال المدرس: دراسة مقارنة بين المدارس التي حصلت على الجودة والاعتماد والمدارس التي لم تحصل الجودة والاعتماد، جامعة حلوان - كلية الخدمة الاجتماعية، بحث منشور، مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية، العدد (38)، مجلد (11)، مصر، ص 2173 – 2246.
18- يوسف محمد أحمد فضل المرجى: (2013)، الصعوبـات التي تواجه الأخصائي الاجتماعي في مدارس الأساس الحكومية بولاية الخرطوم، رسالة ماجستير عير منشورة، جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا، معهد التنمية والأسرة والمجتمع، ص 109.
19- إحسان محمد الحسن: (2012)، النظريات الاجتماعية المتقدمة، مرجع سبق ذكره، ص 49.
20- إحسان محمد الحسن: (2012)، النظريات الاجتماعية المتقدمة، المرجع السابق، ص51.
21- حمد محمد، وسعيد عبد العزيز: (2010)، نظرية الخدمة الاجتماعية المعاصرة، الإسكندرية، المكتب الجامعي الحديث.
22- جمال شحاته حبيب، وآخرون: (2015)، الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية في مجال رعاية الشباب والمجال المدرسي، القاهرة، كلية الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان، ص 88 .
23- علي إبراهيم محرم وآخرون: (2013)، الخدمة الاجتماعية في المجال التعليمي ورعاية الشباب، القاهرة، كلية الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان، ص 101.
24- قصي عبد الله إبراهيم: (2011)، تحديد مستوي جودة الأداء المهني للأخصائيين الاجتماعيين، مجلة أم القري للعلوم الاج )) جمال شكري عثمان، محمد أحمد عبد المقصود محمد: (2015)، مهارات الممارسة المهنية للأخصائي الاجتماعي في ضوء الميثاق الأخلاقي للعمل المهني، جامعة حلوان، المكتب الجامعي الحديث، ص 93.
25- جمال شحاته حبيب، وآخرون: (2015)، ص 95.
26- محمد رفعت قاسم: (2005)، الخدمة الاجتماعية المدرسية، القاهرة، دار المهندس للطباعة، ص 28
27- عياصرة محمد حمادات: (2011)، درجة الالتزام الوظيفي لدي أعضاء هيئة التدريس في كلية الحصن الجامعية الأردنية من وجهة نظرهم، قسم العلوم التربوية، كلية أربد الجامعية، جامعة البلقاء التطبيقية، الأردن، مجلد (25)، العدد (4)، ص 1008
28- صلاح الدين محمد عبد الباقي: (2004)، السلوك الفعال في المنظمات، الدار الجامعية، الإسكندرية، ص 183 تماعية، مجلد 03)، العدد (1)، جامعة أم القري.
29- عبد العزيز أحمد محمد داود: (2015)، الرضا الوظيفي وعلاقته بالالتزام التنظيمي لمعلمي مدارس التعليم الأساسي في محافظة كفر الشيخ، العدد (39)، المجلد (1)، جامعة عين شمس، كلية التربية، ص 234.
30- عياصرة محمد حمادات: (2011)، ص 2012.
31- Jessen, J. T. (2010), Job satisfaction and rewards in the social services, Journal of Comparative Social Work, 1, 1-18
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 د. فتحي جاب الله إدريس، د. جلال براني الدامي (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.