سيكولوجية الإعلام في التعامل مع قضايا الأشخاص ذوي الإعاقة
DOI:
https://doi.org/10.64516/yrd2cx52Keywords:
Media psychology, people with disabilitiesAbstract
Media psychology in dealing with issues of persons with disabilities
The aim of this research is to identify the psychology of the media in dealing with people with disabilities, and also to identify and monitor the image of people with disabilities in the media, and to monitor and determine the role of the media in dealing with issues of people with disabilities, as well as to identify the needs of people with disabilities from the media, and to identify the role of the media in Adopting a clear vision to help people with disabilities, Where the research problem was limited to "what is the psychology of the media in dealing with issues of persons with disabilities", and to achieve the objectives of the research, the descriptive analytical approach and the sample survey method were used, using the questionnaire tool and through a sample of (families with disabilities) whose strength was (50), This was done through centers for people with disabilities in Tobruk, The researcher reached the following results and recommendations:
First, the results:
- It was found through field research and through the preliminary data of the research sample on the variable (gender) that males came in the first place with a percentage of (70%), and in the second place came females with a percentage of (30%).
- It was also found through the preliminary data on the variable (age) that it came (less than 5 years) in the first place with a percentage of (56%). And in the last place it came (from 15 to 25 years) with a percentage of (14%).
- It was also found through field research on the variable (type of disability) that (mental disability) came in the first place with a percentage of (44%), and in the last came (visual disability) with a percentage of (4%).
- Regarding the variable (the cause of disability), the field research came to prove that in the first rank came (hereditary) with a percentage of (62%), while it came in the second rank (environmental) with a percentage of (38%).
- It became clear through the answers of the research sample about (the cause of disability), where it came in the first order (hereditary from the father and mother) with a percentage of (72%), and in the last it came in terms of (the mother only) with a percentage of (12%).
Second: Recommendations:
- It is necessary to intensify media efforts to raise awareness of the community and the importance of its role in caring for people with disabilities.
- Working to highlight the capabilities of people with disabilities by participating in some talk shows on satellite channels.
- Working on making use of social networks in spreading awareness of the issues of people with disabilities.
- Urging the media to know the differences between disabilities so as not to confuse people with disabilities.
- Working on presenting programs through the media fabric to guide and direct the family to help it in early detection of disability in its children and to satisfy the family's needs in caring for its child seriously and appropriately.
Downloads
References
1. أبن منظور، (1988)، لسان العرب،، تنسيق وتعليق: على شيري، دار إحياء التراث العربي، بيروت، الطبعة 1، ج9.
2. أحمد أحمد عواد: (2011)، دليل الأسرة والمعلمة في تنمية المهارات الاجتماعية للأطفال ذوي الإعاقة البصرية، مؤسسة حورس الدولية، الإسكندرية.
3. أحمد زكي بدوي: (1994)، معجم مصطلحات الإعلام، ط2، بيروت، دار الكتاب اللبناني.
4. أمل معوض الهجرسي: (2002)، تربية الأطفال المعاقين عقلياً، سلسلة المراجع في التربية وعلم النفس، الكتاب الرابع والعشرون، دار الفكر العربي، القاهرة.
5. أميمة محمد عمران: (2018)، دور الإعلام في دمج المعاقين ذهنياً في المجتمع، المجلة الدولية لعلوم وتأهيل ذوي الاحتياجات الخاص، العدد (5).
6. آية سمير صلاح منصور: (2020)، تناول مواقع التواصل الاجتماعي لقضايا ذوي الاحتياجات الخاصة، كلية الآداب، جامعة أسوان، قسم الإعلام، بحث منشور، المجلة العلمية لبحوث الإعلام وتكنولوجيا الاتصال، العدد (8)، يوليو – ديسمبر. DOI: https://doi.org/10.21608/mktc.2020.152778
7. بوطالبي بن جدو: (2016)، محاضرات في علم النفس العام، جامعة محمد لمين دباغين، سطيف، الجزائر.
8. جابر محمود طلبه: (2007)، الطفل أصيل قضايا وبحوث في تربية الطفل (2)، إنسانية تربية الطفل (الأطفال الملائكيون نموذجاً)، مكتبة جرير بالمنصورة، مصر. DOI: https://doi.org/10.21608/chjd.2007.237580
9. جمهورية مصر العربية، (2004)، منتدي التجمع المعني بحقوق المعاق، المؤتمر العربي الثاني، الإعاقة الذهنية بين التجنب والرعاية، أبحاث وأوراق عمل المؤتمر 14 – 15 ديسمبر، أسيوط، مصر.
10. حسن عماد مكاوي، (1998)، تحليل الإنماء، مفهومه، منهجه، وتطبيقاته، وقضاياه الحالية، الدار المصرية اللبنانية، ط1.
11. حسين أحمد عبد الرحمن: (2006)، تربية الأطفال المعاقين سميعاً في ضوء الاتجاهات العالمية الحديثة، الطبعة الأولي، الدار العالمية للنشر، مصر.
12. رضوي محمد محمود الأنسي: (2020)، دور الإعلام في مجال التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة الإسكندرية، بحث منشور، المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، المجلد الرابع، العدد (14) نوفمبر.
13. سامي ذبيان: (1987)، الصحافة اليومية والإعلام - الموضوع، التقنية والتنفيذ - الإعلام الحديث في النظرية والتطبيق - مدخل نظري وعملي إلى علم الإعلام، دار المسيرة للطباعة والنشر، بيروت، الطبعة الثانية.
14. سماح نور وشاحي: (2018)، فاعلية برنامج للتدخل المبكر في تحسين المهارات، مجلة التربية، جامعة أسيوط.
15. صالح خليل أبو اصبع: (1999)، الاتصال الجماهيري, الأردن، دار الشروق.
16. عاطف حسن العسولي: (2016)، المسؤولية الاجتماعية لوسائل الإعلام تجاه ذوي الإعاقة من وجهة نظر العاملين في مجال الإعلام بمدينة غزة، مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات، المجلد (6)، العدد (2). DOI: https://doi.org/10.12816/0033959
17. عاطف عدلي العبد: (1993)، الاتصال والرأي العام- الأسس النظرية والإسهامات العربية، دار الفكر العربي، القاهرة، الطبعة الأولي.
18. عباس مصطفي صادق: (2008)، الإعلام الجديد (المفاهيم – الوسائل – التطبيقات)، عمان، دار الشروق، الأردن.
19. عبد الحكيم رزق عبدالحكيم، أحمد عبده حسن: (2015)، المحددات النفسية والجوانب العقلية لانتقاء الناشئين في المجال الرياضي، مؤسسة عالم الرياضة للنشر ودار الوفاء لدنيا الطباعة، ط1، الإسكندرية.
20. عبد الرحمن العيسوي: (2008)، أضواء على تاريخ علم النفس، دار المعرفة الجامعية، الأزاريطة، الإسكندرية.
21. عبد الله مسفر العجمي: (2021)، دور الإعلام الحديث في نشر الوعي في قضايا ذوي الإعاقة، بحث منشور، مجلة التربية الخاصة والتأهيل، المجلد (12)، العدد (40)، الجزء الثالث، يناير.
22. فضيل دليو: (2003)، الاتصال (مفاهيمه – نظرياته – وسائله)، مصر، دار الفجر.
23. كريمة مقاوسي، وحميز وهيبة: (2018)، دور الإعلام في توجيه الاهتمام بالموهوبين، المجلة الدولية للآداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية.
24. كوثر إدريس: (2015)، العوامل المؤثرة في استخدام ذوي الاحتياجات الخاصة للمواقع الإلكترونية وعلاقته بالوعي المعرفي بقضاياهم، رسالة دكتوراه، كلية البنات، جامعة عين شمس، مصر.
25. مبارك بن محمد الفاضل: (2007)، الإعلام القادم للإعاقة، الصحافة الإلكترونية نموذجاً، البحرين، الجمعية الخليجية للإعاقة، الملتقى السابع للجمعية الخليجية للإعاقة، الإعلام والإعاقة - علاقة تبادلية، 6 – 8 آذار.
26. محمد رجب البيرمي: (1996)، علم النفس، بيروت، دار الكتاب العامة.
27. محمد شحاته ربيع: (2010)، أصول علم النفس، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، ط1، عمان.
28. محمد صاحب سلطان: (2012)، وسائل الإعلام والاتصال دراسة في النشأة والتطور، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع، الأردن.
29. محمد عبد الرحمن السيد: (2007)، صحافة المعاقين في دول الخليج العربية، البحرين، الجمعية الخليجية للإعاقة؛ الملتقى السابع للجمعية الخليجية للإعاقة، الإعلام والإعاقة – علاقة تبادلية.
30. محمود محمد مسفر: (1982)، الإعلام موقف، مطبعة تهامة، السعودية، الطبعة الأولى.
31. مروان أبو حويج: (2012)، المدخل إلى علم النفس العام، دار اليازوري للنشر والتوزيع، الأردن.
32. معالي سعد أحمد سعد، وإبراهيم محمد أبو المجد: (2014)، اتجاهات القائم بالاتصال في الصحافة المصرية نحو قضايا ذوي الاحتياجات الخاصة، كلية التربية النوعية، جامعة طنطا، بحث منشور، مجلة بحوث التربية النوعية، العدد (33). DOI: https://doi.org/10.21608/mbse.2014.141448
33. منال هلال المزاهرة: (2014)، مناهج البحث الإعلامي، عمان، المسيرة للنشر والتوزيع.
34. هاشم عوض: (2013)، الصورة الذهنية المدركة من وسائل الإعلام المرئية للأشخاص ذوي الاحتياجات الخاصة لدى عينة من الشباب البحريني، مجلة التربية الخاصة جامعة الزقازيق - كلية علوم الإعاقة والتأهيل - مركز المعلومات التربوية والنفسية والبيئية. DOI: https://doi.org/10.21608/mtkh.2013.169452
35. هالة عطيه شاهين، وميرال يحي شبيلي: (2019)، اتجاهات ذوي الاحتياجات الخاصة لمتابعة وسائل الإعلام وإشباع احتياجاتهم، دراسة ميدانية على عينة من المكفوفين والصم في منطقة جازان، جامعة جازان، المملكة العربية السعودية، بحث منشور بالمجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، العدد .
36. يوسف القريوتي: (2001)، المدخل إلى التربية الخاصة، دار القلم للنشر والتوزيع، دبي، الإمارات العربية المتحدة.
37- Bailey T. (2006), Cultural Studies and Cultivation Theory: Points of Convergence. Conference Papers – International Communication Association [serial online]. Annual Meeting 2006; Available from: Communication & Mass Media Complete, Ipswich, MA. Accessed December 14, 2014.
38- Blanco, T., Marco, Á., Casas, R, (2015), Online social networks as a tool to support people with special needs, Aragon Institute of Engineering Research, University Zaragoza, 50018 Zaragoza, Spain
39- Gerbner ،G., & Gross ،L. (2011). Living with television: The violence profile, Journal of Communication ،26(2), DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1976.tb01397.x
40- Heather Boyd (2007) Media Portrayals and Public Perception of Disabilities and Special Education College of William and Marry
41- Morgan, 2010, Cultivation analysis and media effects, The SAGE Handbook of Media Processes and Effects
42-Stanley Baran & Dennis Davis,(2006),Mass Communication Theory Foundations, Ferment, and Future, Thomas Wadsworth Corporation. ,
43- Wilder, J., Granlund, M, (2015), Stability and change in sustainability of daily routines and social networks in families of children with profound intellectual and multiple disabilities, BUSS School of Education, Culture and Communication, Mälardalen University, Vasteras, Sweden, CHILD, School of Health Sciences, Jönköping University, Jönköping, Sweden DOI: https://doi.org/10.1111/jar.12111
44- Williams (2014), Disabled adults’ description of the experience of seeking employment, a phenomenological study, a dissertation presented in partial fulfiment of the requirements for the degree Docotr of Psychology. Capella University.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 د -فتحي جاب الله إدريس (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.