The body's engagement with its manifestations in the theatrical text
The play "The Detainee" as a model
DOI:
https://doi.org/10.64516/24tg0305Keywords:
Concept of body , play as a dramaturgical text, play as performance onstageAbstract
This study aims to work on the body in the theatrical and embody it on stage as a space for bodily movements and emotions through its manifestations in the play. The study does not see theatre morly as literature, but as a manifestation of body performance on the stage dramaturgical analysis was instrumental in avoiding treating the play as a literary text.
The chosen play, titled “Al- Mawqoof” (the suspended), was watched as part of the theatre festival organized by Jazan University, as it provided the opportunity for this study to approach the body both at the textual level and in terms of physical performance
References
ابن منظور: لسان العرب. ج 1، ص –ص: 408-159.
- الفيروزابادي: القاموس المحيط، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، مجلد 1، ص: 214.
- المعلم بطرس البستاني: "المحيط المحيط" مطابع مؤسسة جواد للطباعة، لبنان 1987، ص: 108.
- Petit Larousse Couleurs librairie Larousse, 1986, p : 234.
- Le Robert, Dict, Alphabétique.
-د. عبد الله الغذامي: ثقافة الأسئلة، مقالات في النقد والنظرية، دار سعاد الصباح، الكويت الطبعة الثانية، 1992، ص : 97.
- د. عبد الله محمد الغذامي: ثقافة الأسئلة، المرجع نفسه، ص: 96.
- المرجع نفسه، ص: 20.
- أدونيس: مقدمة للشعر العربي، دار العودة، بيروت، الطبعة الثالثة، 1979، ص: 20.
- شكري فيصل: تطور الغزل بين الجاهلية والإسلام، دار العلم 1980، الطبعة السادسة 1982، ص: 170.
- سورة الأعراف: 26.
- يوسف القرضاوي: الحلال والحرام في الإسلام، المكتب الإسلامي، بيروت، الطبعة السابعة، 1973، ص: 79.
- عبد الكبير الخطيبي: الاسم العربي الجريح، دار العودة، بيروت، الطبعة الأولى، 1975، ص: 3.
- محي الدين بن عربي: فصوص الحكم، شرح وتعليق أبو العلي عفيف، دار الكتاب العربي، بيروت، د 1، ص: 1980، 2، ص: 70.
- د. علي زيعور: اللاوعي الثقافي ولغة الجسد: مرجع مذكور، ص: 64.
- سبينوزا: رسالة في اللاهوت والسياسة، ترجمة وتقديم حسن حنفي، دار الطليعة للطباعة والنشر، بيروت، ط 2: 1981، ص: 9.
- سبينوزا: رسالة في اللاهوت والسياسة، مرجع مذكور، ص: 22.
- مجلة الحياة الثقافية: وزارة الثقافة بالجمهورية التونسية، ع: 66، 1993، د. علي الشنوفي، لبس الجسد، ص:76.
- ميشيل فوكو: المراقبة والمعاقبة، ترجمة، جورج أبي صالح، منشورات مركز الإنماء القومي، لبنان، ص: 104.
- جلال الدين سعيد: فلسفة الجسد، دار أمية للنشر، 1993، ص.ص: 5-6.
- لجنة من العلماء السوفيات: الموسوعة الفلسفية، ترجمة، سمير كرم، دار الطليعة، ص 1972، ص: 270.
- مجلة الثقافية: لبس الجسد، مرجع مذكور، ص: 22.
- المجلة الثقافية: جمال زواغة، الجسد والآخر، مربع مذكور، ص: 78.
- د. لبروتون: أنثروبولوجيا الجسد والحداثة، ترجمة، محمد عرب حاحيك، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، ص: 6، 1993، ص: 11.
- lire le théâtre : anneublerspild : ed, seuille, 1993, p : 15.
* - إن التعيينات السياقية تقدم دائما الدليل على أن هناك فاعل خارجيا عن النص يحدد معالمه، يسمى الشخصيات والأمكنة ويحدد الأمكنة والأزمنة. إنه المؤلف/ الخالق للنص
- جاك دريدا: مسرح القسوة وانتهاء العرض (الواقعة التمثيلية) ترجمة خالد علواني، مواقف/ خريف 81، ص: 109.
- G. Gérard : l’univers du théâtre, presse universitaire de France, 1978 , p : 155.
- J. Scherer : la dramaturgie classique en France, Paris, Nizet, 1996, p : 437.
- Ibid. P : 437.
- رشاد رشدي: نظرية الدراما من أرسطو إلى الآن: دار العودة، بيروت، ص: 2، 1975، ص: 14.
- الهادي حامد: الجسد والمعنى، مجلة كتابات معاصرة، الشركة العربية للتوزيع، بيروت، ع 23، 1995، ص: 71.
- جلال الدين سعيد: فلسفة الجسد، دار أمية للنشر، 1993، ص: 16.32
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 الدكتورة رشيدة محزوم (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.