Measuring Islamic Banking Employees' Satisfaction on the Conversion of Sahara Bank in Benghazi City to Islamic banking and marketing its products: Exploratory Research

Authors

  • صبري جبران محمد الكرغلي كلية الإقتصاد ، جامعة بنغازي Author
  • نسرين محمد بن عامر الأكاديمية الليبية ، بنغازي Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/1wxkrz56

Keywords:

Islamic Banking, Islamic Marketing, Sahara Bank, Benghazi

Abstract

The current study aims to measure the satisfaction level of Islamic Banking Staff of Sahara Bank in Benghazi City regarding the conversion of the bank to Islamic banking that comply with the requirements of Islamic law to market products meet customers' expectations. In order to achieve this goal, descriptive analytical approach was used and Sahara Bank in Benghazi City was selected as a case study, where a questionnaire instrument was directed to Islamic Banking Department's employees. Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used to analyze the data. The most prominent results of the study were that there was an increase in employees' satisfaction level regarding the Islamic Banking products offered to customers. The demand level was perceived to be high. It has also become apparent that there are number of obstacles that stand in the way of Sahara bank conversion to Islamic banking. These obstacles have come from multiple sources including: customers, employees, the external environment, regulations, Islamic banking department, some relevant governmental authorities, the bank administration, and finally the weakness of technology. The study concluded with its limitations, and puts forward set of theoretical and practical implications and recommendations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • صبري جبران محمد الكرغلي , كلية الإقتصاد ، جامعة بنغازي

    أستاذ مُشارك في التسويق- كلية الإقتصاد ، جامعة بنغازي

  • نسرين محمد بن عامر, الأكاديمية الليبية ، بنغازي

    باحثة في شؤون الخدمات المصرفية الإسلامية، الأكاديمية الليبية ، بنغازي

References

أبو مؤنس، رائد نصري. غيث، مجدي علي. (2020). الخدمات المصرفية في المصارف الاسلامية أبعادها وعناصرها وخصائصها: دراسة تحليلية. المجلة الأردنية في الدراسات الاسلامية. المجلد 16. العدد 1. جامعة آل البيت- الأردن. DOI: https://doi.org/10.33985/1638-016-001-017

أبو مؤنس، رائد منصوري. (2016). قواعد هندسة المُنتجات المالية الاسلامية "دراسة تحليلية". مجلة علوم الشريعة والقانون. المجلد 43. العدد 1. الاردن. DOI: https://doi.org/10.12816/0028847

العتوم، عامر يوسف. غيث، مجدي علي. مطاحن، أماني محمد. (2019). الاندماج المصرفي حقيقته وأثره على الأداء المالي للمصرف: دراسة حالة مصرف السلام البحريني. مجلة علوم الشريعة والقانون. المجلد 46. الجامعة الأردنية_ الأردن DOI: https://doi.org/10.35516/0272-046-003-006

العوينة، بن زكورة. (2021). التحول إلى الصيرفة الاسلامية في الجزائر: آفاق وتطلعات. المجلة المغاربية للاقتصاد والمناجمنت. المجلد 07. العدد 02. سبتمير. جامعة مصطفى اسطمبولي- الجزائر.

الكرغلي، صبري جبران. الجربي، ابتسام يحيى. (2017). الصيرفة الاسلامية والتسويق الاسلامي. "دراسة حالة مصرف الوحدة الرئيسي بمدينة بنغازي". مجلة جامعة البحر المتوسط الدولية. العدد الرابع. جامعة البحر المتوسط الدولية. بنغازي. ليبيا. DOI: https://doi.org/10.51994/2220-000-004-001

جلال، لعمش، عمار، عماري (2011م)، التخطيط والتسويق الاستراتيجي من منظور إسلامي، المجلة العالمية للتسويق الإسلامي، المجلد السابع، العدد الأول، لندن، المملكة المتحدة، ص ص 47 – 61 .

صمود، عائشة. لعرافة، كريمة. (2016). صيغ البيوع في المصارف الاسلامية بين الهدف التنموي والهدف الربحي. "بعض المصارف الاسلامية نموذجاً". رسالة ماستر. جامعة 8 ماي. كلية العلوم الاقتصادية. الجزائر

عائشة، بنو جعفر. (2020). الفروع الاسلامية كمدخل لتحول البنوك التقليدية نحو الصيرفة الاسلامية. المجلة المغاربية للاقتصاد والمناجمنت. المجلد 07. العدد 01. ص:01-24. كلية الاقتصاد والتجارة- الجزائر.

قمومية، سفيان. بلعزوز، بن علي. (2016). تجربة بنك "المشرف الاماراتي" في التحول الجزئي إلى مصرف اسلامي من خلال النوافذ الاسلامية. الأكاديمية للدراسات الاجتماعية والانسانية. العدد 18. ص:85-69. الإمارات. DOI: https://doi.org/10.33858/0500-000-018-020

مصطفى، رديف. (2015). إشكالية التحول الجزئي للمصارف التقليدية نحو العمل المصرفي الاسلامي "دراسة حالة النظام المصرفي". مجلة الابتكار والتسويق. المجلد 1. العدد 03. ص:125-142. جامعة سيدي بلعباس- السعودية.

مصرف ليبيا المركزي، تقرير الإستقرار المالي، (2017م)، ص ص 1 – 167.

محمد، جعفر هنية. (2017). نوافذ التمويل الاسلامي في البنوك الاسلامية كمدخل لتطوير الصيرفة الاسلامية في الجزائر. مجلة أداء المؤسسات الجزائرية. العدد 12. الجزائر. DOI: https://doi.org/10.35156/1193-000-012-006

محيريق، عدنان. (2017). التحول نحو الصيرفة الاسلامية مع الإشارة لحالة الجزائر. مجلة الدراسات الاقتصادية والمالية. المجلد 2. العدد 10. جامعة الشهيد جمعة لخضر- الجزائر. DOI: https://doi.org/10.37488/2057-010-002-004

AbdelMohsin, M. I. (2005). "the Practice of Islamic Banking System in Sudan", Journal of Economic Cooperation, 26 (4), 27 – 50.

Alserhan, B. A. (2010). "On Islamic branding: brands as good deeds", Journal of Islamic Marketing, 1(2), 101-106. DOI: https://doi.org/10.1108/17590831011055842

Alom, M. M & Haque, M. S. (2001). "Marketing: An Islamic Perspective", World Journal of Social Sciences, 1 (3), 71-81.

Arshad, M. U., Yusoff, M. E. & Tahir, M. S. (2016). "Issues in Transformation from Conventional Banking to Islamic Banking", International Journal of Economics and Financial Issues, 6 (S3), 220-224.

Bin Abdullah, J., Hamali, J. H. & Abdullah, F. (2015). "Success Strategies in Islamic Marketing Mix", International Journal of Business and Society, 16 (3), 480 – 499. DOI: https://doi.org/10.33736/ijbs.581.2015

Abuznaid, S. (2012). "Islamic Marketing: Addressing the Muslim Market", An - Najah Univ. J. Res. (Humanities), 26 (6), 1473-1503. DOI: https://doi.org/10.35552/0247-026-006-007

Djavlonbek, K. (2019). Islamic Marketing: Theories, Practices, and Perspectives, New Zealand: Conscientia Capital Press.

Donmoyer, R. (1990). "Generalizability and the Single Case Study", in E. W. Eisner, & A. Peshkin (Eds.), Qualitative inquiry in education: The continuing debate (pp.175-200), New York: Teachers College Press

Dawes J. (2008). "Do Data Characteristics Change According to The Number of Scale Points Used? an Experiment Using 5-Point, 7-Point and 10-Point Scales", International Journal of Market Research, 50 (1), 61–77. DOI: https://doi.org/10.1177/147078530805000106

Gomm, R., Hammersley, M., & Foster, P. (2000). Case Study Method: Key Issues, Key Texts. London: Sage.

Hussnain, S. A. (2011). "What is Islamic Marketing", Global Journal of Management and Business Research, 11 (1), 100 – 103.

Jamall, A. (2013). Islamic Finance: Creative Value PWC Report, 1 – 33.

Mitchell, J. C. (1983). "Case and Situation Analysis", Sociological Review, 31(2), 187-211 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1983.tb00387.x

Polit, D. F. & Beck, C. T. (2015). "Generalization in Quantitative and Qualitative Research: Myths and Strategies", International Journal of Nursing Studies, 47, 1451 – 1458. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2010.06.004

Rhee, Y. (2004). the EPO Chain in Relationships Management: A Case Study of a Government Organization, PhD Thesis, University of Maryland, College Park.

Shafii, Z., Shahimi, S. & Saaid, A. (2016). "Obstacles and Motivation Behind Conversion of Conventional Banks to Islamic Banks: An Overview", International Review of Management and Business Research, 5 (3), 1021 – 1038.

Stake, R. (1995). the Art of Case Research, Thousand Oaks, CA: Sage.

Stoecker, R. (1991), "Evaluating and Rethinking the Case Study", the Sociology Review, 39 (1), 88 – 112. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1991.tb02970.x

Temporal, P. (2011). Islamic Branding and Marketing: Creating a Global Islamic Business. London: Wiley. DOI: https://doi.org/10.1002/9781119199540

UNAIDS (2010). an Introduction to Triangulation, UNAIDS Monitoring and Evaluation Fundamentals, {online], [Accessed Date: 11 / 05 / 2021], [Available from: www.UNAIDS.org], 1 – 79.

Yin, R. (1994). Case Study Research: Design and Methods, (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Downloads

Published

2021-10-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

الكرغلي ص. ج. م., & بن عامر ن. م. (2021). Measuring Islamic Banking Employees’ Satisfaction on the Conversion of Sahara Bank in Benghazi City to Islamic banking and marketing its products: Exploratory Research. Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 8, 193-223. https://doi.org/10.64516/1wxkrz56