Evaluation of the content of educational units (informational and skills) for the kindergarten stage

In light of the aspects of growth from the point of view of female teachers in the Tripoli Municipality

Authors

  • Dr. Karima Ramadan Farag Abu Bakr كلية التربية، قصر بن غشير، جامعة طرابلس Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/5wavgb41

Keywords:

assessment, content, educational modules, my information and skills, aspects of growth

Abstract

 

The research aimed at identifying the aspects of growth contained in the curriculum of educational units (my information and skills) implemented in kindergartens, as well as identifying the aspects of growth that the curriculum does not contain from the point of view of kindergarten teachers, as well as identifying the significance of differences in the averages of the responses of the research sample of kindergarten teachers attributed to the variable years of experience, the researcher used the descriptive curriculum to achieve the research objectives, the questionnaire was used as a research tool and the research sample amounted to (50) specialized kindergarten teachers . The research reached the following results:-

1-the kindergarten curriculum contains (4) aspects of high growth according to the weighted average table ranged Its averages are between (3.67 in the aspect of cognitive development ), (3.76 in the aspect of linguistic development), (3.90 in the aspect of sensory development), and (4.08 in the aspect of motor development )

 2-the kindergarten curriculum contains a number of (2) aspects of growth in an average manner according to the weighted average table, whose averages ranged between (3.10 in the aspect of physical growth), (3.38 in the aspect of social growth )

 3 - while the content was low and almost non-existent in the religious aspect according to the weighted average table, the arithmetic mean ranged (1.91) and also low in the aspect of emotional development with an arithmetic mean (2.62) according to the above, the kindergarten curriculum lacks the presence of both religious and emotional development in the content of educational units, my information and skills are currently implemented, and this constitutes a weak point in this curriculum because the religion of Islam, we are Muslims in a Muslim country, and therefore the construction of the curriculum system must be based on the religious philosophical and psychological basis, i.e. the curriculum takes into account the psychological needs of the child and the feelings of the child.

 4-there are significant differencesdueto the years of experience variableof the teachers' estimatesof the extentto which the curriculum includes the field of religious growthin favorof the category of teachers of the third groupwith years of experience(from 8 to 11 years)

References

1-السيد ،عبد القادر شريف (2014): المدخل الى رياض الاطفال ، دار الجوهرة للنشر والتوزيع ،القاهرة .

2- اللقاني ،أحمد حسين ،الجمل علي أحمد (2013): معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس ،ط (3)،عالم الكتب ،القاهرة.

3-القضاة، محمد فرحات ، والترتوري ، محمد عوض (2005): تنمية مهارات اللغة والاستعداد القرائي عند طفل الروضة ، ط (6) دار حامد للنشر والتوزيع ،الاردن .

4- الوكيل ، حلمي أحمد ، المفتي، محمد أمين (2015):أسس بناء المناهج وتنظيماتها ،ط(8)، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان، الاردن.

5- الزهراني ، سوسن، يحي ، ضيف الله ( 2021 ) أثر استخدام التعليم الإلكتروني في ظل جائحة كورونا

6 - ( کوفيد- 19 ) في تنمية بعض مفاهيم المواطنة الرقمية والاتصال الرقمي لدى طالبات کلية التربية قسم رياض الأطفال بجامعة أم القرى. المجلة العربية للتربية النوعية,5 ( 17 ,) ص 181 – 208.

7- الصمادي، محارب علي محمد.. (2012). تقييم محتوى المنهاج الوطني التفاعلي من وجهة نظر معلمات رياض الاطفال ، في محافظة عجلون، مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات. ع. 3، يوليو 2012. ص446-480.

8- القرشي، هلا وصل خلف الله(2022): مدى مراعاة منهج رياض الأطفال في المملكة العربية السعودية للخصائص النمائية من وجهة نظر المعلمات" ،المجلة العربية للنشر العلمي العدد (45) كلية التربية - جامعة الطائف .

9- بلفريطس خولة ،حمديني فريــــــــــال(2022) دور رياض الأطفال في النمو الفكري والاجتماعي للطفل بالطاهير ولاية جيجل، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية ، جامعـة محمـد الصديق بـن يحيى .

10- بابطين ،ندى فلاح (2021): منهج مقترح لمرحلة رياض الاطفال لتنمية جوانب النمو المختلفة لدى الطفل في ضوء رؤية المملكة 2030، المجلة العربية لإعلام وثقافة الطفل ، المجلد (4) ،العدد(16) ص 43-94.

11- حسين مها ، العتيبي فهد (2022) تأثير محتوى منهج رياض الاطفال على تطوير المهارات الحركية لدى الاطفال في مرحلة ما قبل المدرسة ، مجلة التربية والتطوير العدد (18) المجلد (3) ،ص115-130.

12- جمال عبد الفتاح العساف ،رائد فخري أبو لطيفة (2014): مناهج رياض الاطفال (رؤية معاصرة )، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع ،عمان ،الاردن .

13- درويش، منى محمد سلوم (2020): تحليل محتوى كتاب الخبرات والأنشطة لأطفال التمهيدي ، قسم رياض الأطفال ، كلية التربية للبنات ، جامعة بغداد ، مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانيات والاجتماع، العدد (50)

14- ملحم، سامي محمد (2007):الاسس النفسية للنمو في الطفولة المبكرة ، دار الفكر للنشر والتوزيع ،عمان ،الاردن.

15- صبحا ، خولة تحسين محي الدين (2011):بعنوان تحليل محتوى منهج التعلم الذاتي لرياض الأطفال و مدى احتوائه على مهارات التفكير الناقد و الإبداعي،

16- صبري ، ماهر اسماعيل (2006) المناهج ومنظومة التعليم ،سلسلة الكتاب الجامعي للنشر، بنها ،جمهورية مصر .

17- عبد الحليم، نجلاء فتحي أحمد (ب ت): خصائص النمو في مرحلة الطفولة المبكرة ، كلية الدراسات العليا للتربية – جامعة القاهرة.

18- عبد الثواب ،علي عبد الرحمن محمد (2016): دور رياض الأطفال في توعية طفل الروضة بمفاهيم الثقافة الصحية من وجهة نظر المعلمات وأمهات الأطفال في ضوء بعض المتغيرات ، مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، العدد) 169) الجزء الأول ،

19- رفيقة، يخلف(2014): دور رياض الأطفال في النمو الاجتماعي، الأكاديمية للدراسات الاجتماعية والإنسانية، قسم العلوم الاجتماعية، العدد (11)،

20- رفيقة، يخلف (2014): النمو المعرفي في مرحلة الطفولة المبكرة، ، المركز الجامعي للنشر ، مجلة أفاق علمية ، العدد (9)

21- مصطفى، عزة جلال (2010): إدارة التطوير برياض الاطفال –نماذج عربية وعالمية ،دار النشر للجامعات ،القاهرة .

22- خلوف، أمینة، هولي ،مریم (2020) " أسلوب القصة ودوره في تنمية الطلاقة اللغوية لدى طفل الروضة من وجهة نظر المربیات ، رسالة ماجستير ، كلیة العلوم الإنسانية و الاجتماعية ، جامعة محمد الصدیق بن يحي – جیجل ،الجزائر.

23- 23- Dhiu, K. D., & Laksana, D. N. L. (2021). Child Development Aspects in Early Children Education Curriculum. Journal of Education Technology, 5(1).

Downloads

Published

2025-01-02

Issue

Section

Articles

How to Cite

Abu Bakr, K. R. F. (2025). Evaluation of the content of educational units (informational and skills) for the kindergarten stage: In light of the aspects of growth from the point of view of female teachers in the Tripoli Municipality. Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 16, 193-227. https://doi.org/10.64516/5wavgb41