Academic procrastination among graduate students at Omar Al-Mukhtar University according to some demographic variables
DOI:
https://doi.org/10.64516/y7p97h32Keywords:
, postgraduate students., Academic procrastinationAbstract
The main purpose of the current study is identify the level of academic procrastination among postgraduate students at Omar Mukhtar University. It also aimed to detect differences in academic procrastination among members of the study sample according to some demographic variables (gender, Specialization, academic stages, age). To collect the study data, the academic procrastination scale prepared by Abu-Ghazal (2012) was used on a sample of (112) students from the Faculty of Arts, Economics, and Law at Omar Mukhtar University selected by stratified proportional random method,
the results found that the level of academic procrastination is low among the members of the study sample, and the study did not show differences in academic procrastination according to demographic variables except for age, as the results revealed that there are differences in academic procrastination among graduate students at Omar Al-Mukhtar University in favour of younger ages
References
1. -الأحمد، أمل، ياسين، فداء (2018) التسويف الأكاديمي وعلاقته بالثقة بالنفس لدى عينة من طلبة قسم علم النفس كلية التربية بجامعة دمشق.
2. -أسماء عمر الكربي. (2022). المرونة النفسية وعلاقته بالتسويف الأكاديمي لدى عينة من طلاب الجامعة في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية. مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانيات والاجتماع, (85) , 27-41.
3. -الحيصة، إيمان عبد الله عمر (2018) التسويف الأكاديمي وعلاقته بالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية في ضوء عدد من المتغيرات لدى الطلبة الجامعيين، المجلة الدولية للعلوم والإنسانية والاجتماعية، العدد الثالث، ابريل، 1858-838.
4. -سحلول، وليد شوقي شفيق (2014) التسويف والمعتقدات ما وراء المعرفية حوله وعلاقته بالتحصيل الدراسي دراسات تربوية ونفسية، مجلة كلية التربية بالزقازيق، العدد 84، ج1، يوليو.
5. -شبش, خيرية محمد, الشريف, & هاجر احمد. (2022). التسويف الأكاديمي لدى طلبة جامعة مصراتة، المؤتمر الدولي لمخرجات التعليم العالي ومتطلبات سوق العمل الليبي، مجلة دراسات الاقتصاد والاعمال، عدد خاص بالمؤتمر.
6. -الغبلان، منيرة راشد، العنزي، صالح هادي (2023). الأكاديمي لدى طلبة الجامعة الإسهام النسبي للتسويف الأكاديمي واحترام الذات والتعاطف مع الذات وتوجهات أهداف الإنجاز في التنبؤ بالتعويق الذاتي. Journal of Educational & Psychological Studies/Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat, 17(2).
7. أبو غزال، معاوية. التسويف الأكاديمي: انتشاره وأسبابه من وجهة نظر الطلبة الجامعيين، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد 8، عدد 2 ،2012 ،131
8. هادي، نداء كاظم (2021). التسويف الأكاديمي وعلاقته بالتكيّف الدراسي لدى طلبة الجامعة. المجلة الدولية للعلوم الإنسانية والاجتماعية, (19) , 99-115.
9. -Abdi Zarrin, S., & Gracia, E. (2020). Prediction of academic procrastination by fear of failure and self-regulation. Educational Sciences: Theory and Practice, 20(3), 34-43.
10. -Balkis, M., & Duru, E. (2017). Gender differences in the relationship between academic procrastination, satifaction with academic life and academic performance.
11. -Jackson, D. M. H. (2012). Role of academic procrastination, academic self-efficacy beliefs, and prior academic skills on course outcomes for college students in developmental education (Doctoral dissertation, University of Georgia).
12. -Jiao, Q. G., DaRos-Voseles, D. A., Collins, K., & Onwuegbuzie, A. J. (2011). Academic procrastination on the performance of graduate-level cooperative groups in research methods courses. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 119-138.
13. -Özer, R. B. U. (2005). Academic Procrastination: Prevalence, Self-Reported Reasons, Gender Difference and It'S Relation with Academic Achievement (Master's thesis, Middle East Technical University (Turkey)).
14 -Reynolds, J. P. (2015). Factors affecting academic procrastination. Masters Theses & Specialist Projects, Western Kentucky University.
15. -Rahardjo, W., Juneman, J., & Setiani, Y. (2013). Computer anxiety, academic stress, and academic procrastination on college students. Journal of Education and Learning (EduLearn), 7(3), 147-152.
16. -Rosário, P., Costa, M., Núñez, J. C., González-Pienda, J., Solano, P., & Valle, A. (2009). Academic procrastination: Associations with personal, school, and family variables. The Spanish journal of psychology, 12(1), 118-127.
17. -Saplavska, J., & Jerkunkova, A. (2018, May). Academic procrastination and anxiety among students. In 17th International Scientific Conference Engineering for Rural Development (pp. 23-25).
18. -- -Seker, S. S. (2015). Review of the variables that predict academic procrastination of university students. European Scientific Journal, 11(31).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 د. راف الله بوشعراية الدراسي ، أ. هبة خالد هزاوي (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.