The role of the Internet in improving the quality of teaching at the Faculty of Arts, University of Tobruk

Authors

  • Dr. Abdul Karim Muhammad Ali Qenawi قسم المكتبات والمعلومات ، كلية الآداب، جامعة طبرق Author
  • Salha Khamis Ali Abdul Mawla قسم المكتبات والمعلومات، كلية الآداب، جامعة طبرق Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/b6zp8114

Keywords:

Internet, quality improvement

Abstract

This study aims at examining use of the Internet  to enhance quality of teaching by the Arts faculty members at the University of Tobruk- Libya. The study used descriptive analytical approaches to draw out a clear picture of the nature of use and identify the major factors that influence the adoption and use of the Internet to improve quality of teaching and learning. The sample of the study consisted 31 a faculty members from 9 scientific department at the college. The study found that the majority of the academic staff members have positive attitude towards use of the Internet for teaching purposes. However, lack of their use experience and poor telecommunication infrastructure affected negatively their adoption and use . The study recommended the need to enhance quality of Internet service, train educators and spread culture of the Internet instructional use

References

1Agnawe, M. A. (2013) An investigation into the influence of cultural dimensions on the use of the Internet by Libyan academics- 1 PhD thesis. Information School, Sheffield University.

2.Khan, M.A., Omrane, A., & Rodriguez, A. M. (2017). A Theoretical Analysis of Factors Influencing the Decision of Faculty to Use Educational Technologies in the Context of Institutions of Higher Education. Advances in Social Sciences Research Journal, 4(1) 147-

3.Kireev, B., Zhundibayeva, A. & Aktanova, A. (2019). Distance Learning in Higher Education Institutions: Results of an Experiment. Journal of Social Studies Education Research, 10 (3), 387-403. Retrieved October 12, 2020 from https://www.learntechlib.org/p/216453/.

4.Law, N., W.J. Pelgrum, C. Monseur and R.E. Anderson (2008). "Study design and methodology" in N. Law, W.J. Pelgrum and T. Plomp (eds.) (2008). Pedagogical Practices and ICT Use Around the World: Findings from an International Comparative Study. CERC Studies in Comparative Education. Hong Kong: Comparative Education Research Centre, University of Hong Kong and Dordrecht: Springer.

5.Mojca Ciglarič, Tone Vidmar (2004) Use of Internet Technologies for Teaching Purposes. European Journal of Engineering Education.

7.Saeedullah Jan, Abid Hussain, Muhammad Ibrahim, Sarah Saeed, (2018) Use of internet by the teaching faculty of Peshawar M

8.أحمد إبراهيم أحمد (2003) الجودة الشاملة فـي الإدارة التعليميـة والمدرسـية. الأسكندرية: دار الوفـاء لـدنيا الطباعـة والنشـر.

9.بلغيث، سلطان (2015) واقع استخدام الإنترنت في الجامعة : دراسة ميدانية بجامعة تبسة-الجزائر. مجلة شؤون اجتماعية. المجلد 32، العدد 126 (30 يونيو/حزيران 2015)، ص ص. 43-76، 34ص.

10. رافـدة عمـر الحريـري (2010) القيـادة و إدارة الجـودة فـي التعلـيم العـالي. عمان: دار الثقافـة للنشـر و التوزيـع.

11. محسـن عبـد السـتار محمـود عـزب (2008) تطـوير الإدارة المدرســية فــي ضــوء معــايير الجـودة الشــاملة، المكتـب الجـامعي الحديث، الإسكندرية.

12. معهد اليونسكو للإحصاء. دليل لقياس تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التعليم (2009) متاح على الرابط: h

13. منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية (2007) تقديم المعرفة دون مقابل: نشوء المصادر التعليمية المفتوحة. باريس: منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية.

14. اليونسكو (2002) منتدى تأثير المناهج الدراسية المفتوحة للتعليم العالي في الدول النامية، التقرير النهائي. باريس، 5 – 3 يوليو 2002.

15. اليونسكو (2012). إعلان باريس الخاص بالمصادر التعليمية المفتوحة

Downloads

Published

2020-01-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Qenawi, A. K. M. A., & Abdul Mawla, S. K. A. . (2020). The role of the Internet in improving the quality of teaching at the Faculty of Arts, University of Tobruk. Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 1, 45-68. https://doi.org/10.64516/b6zp8114