The extent to which faculty members at the University of Benghazi are aware of the concept of digital repositories, and methods of using them
A case study of the university’s Faculty of Economics
DOI:
https://doi.org/10.64516/e315y566Keywords:
Digital repositories, Faculty membersAbstract
This research focused on the topic of open digital repositories from two perspectives. The first is a marketing perspective, where repositories are viewed as a tool that helps improve educational services and helps those working to provide them (faculty members) provide better and easier services. The second perspective is the public administration perspective, as this research focused on the use of digital repositories at a universityBenghazi, which is one of the public educational institutions, and the study aimed to present the advantages and characteristics of these repositories and to identify in a practical way the extent of the willingness of the target segment (faculty members) to use them by identifying the extent of their awareness of its concept, its benefits and its functions. This is an essential step before starting to implement it at the university. This exploratory study was designed as:A case study of the Faculty of Economics at the University of Benghazi. Data for this study were collected from 124 faculty members using a questionnaire form. The study reached several results, the most important of which is that although most faculty members are aware of the existence of open digital repositories and realize that they can help the professor perform his job in various scientific disciplines, there is a lack ofThey have no information about the features of these warehouses and how they work, and there is also a misconception about the difficulty of using them and requiring a high degree of technology to implement them. This study also presented a set of recommendations, the most important of which is the need to begin providing faculty members with the necessary knowledge to enable them to operate open digital repositories and benefit from them in the best way.
Downloads
References
1 - أحسن، بابوي ونبيل عنكوش (2016) ، " المستودعات الرقمية المؤسساتية بالجامعة الجزائرية وإعداد الية لبناء وتنفيذ المستودع الرقمي لجامعة قسنطينة عبد الحميد مهري الجزائر " ، متاح علي الموقع:
Htts:// www.research gate.net/..almstwdat- alrqmyt- almwssatyt-balja.
2- أحمد، نورس(2016)، " متطلبات بناء المستودع الرقمي في جامعة البعث" مجلة البعث، العدد34، المجلد
3- أحمد، ولاء (2015)،" المستودعات الرقمية"، متاح علي الموقع: http://w-ahmed17.blogspot.com
4- الحلبي، خالد وأمل وجيه(2010)،" نشأة المستودع الرقمي "، المؤتمر الحادي عشر للمكتبات والمعلومات – الكتبة العربية الفرص والتحديات، بيروت 4-5 أكتوبر.
5- الجريوي ، سهام بنت سليمان (2014)، " استخدام الكائنات الرقمية التعليمية في الممارسات التعليمية لأعضاء هيئة التدريس في كلية التربية بجامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن، المجلة الدولية التربوية المتخصصة ، 3 ( 7) ، DOI: https://doi.org/10.12816/0006900
6 - الضويحي، فهد بن عبدالعزيز (2014)، " المستودعات الرقمية في الجامعة السعودية/ نحو رؤية لمشروع وطني لدعم مبادرات انشائها و ادارتها"، رسالة دكتوراه غير منشورة، قسم علم المعلومات –جامعة الملك عبدالعزيز – السعودية.
7 - الضويحي ، فهد والسريحي حسن ( 2015)، " توجهات أعضاء هيئة التدريس نحو انشاء المستودعات المؤسسية في الجامعات السعودية والمساهمة فيها: دراسة مسحية " مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية ، 21 (3) ،الرياض. DOI: https://doi.org/10.37183/0193-021-002-003
8 - العربي، أحمد عبادة(2011)، " المستودعات الرقمية للمؤسسات الأكاديمية ودورها في العملية التعليمية البحثية وإعداد الية لإنشاء مستودع رقمي للجامعات العربية، ندوة التعليم الجامعي في عصر المعلوماتية"- التحديات والتطلعات، مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية، جامعة طيبة، 18(1)،149-194. DOI: https://doi.org/10.37183/0193-018-001-004
9 - الغانم ، هند عبد الرحمن (2013)، "اتجاهات الاكاديميين في كلية الاقتصاد والعلوم الادارية في جامعة محمد بن سعود الاسلامية نحو المستودعات الرقمية المؤسسية العربية المفتوحة" ، مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية ، (30)، DOI: https://doi.org/10.12816/0017125
الزهيري طلال و السعدي اثير(2014)،" نظم المستودعات الرقمية ومعايير تقييمها"، المجلة العراقية لتكنولوجيا المعلومات ، المجلد6 العدد2. DOI: https://doi.org/10.34279/0923-006-002-003
10 - بن غيده، وسام (2014)، " الأرشفة الذاتية بالمستودعات الرقمية جدور الماضي ومعطيات الحاضر " العدد35،متاح علي الموقع: http://www.journal.cybrarians.info/ DOI: https://doi.org/10.12816/0013098
11 - حافظ، سرفيناز أحمد (2010)، "المستودعات الرقمية للرسائل الجامعية "، المؤتمر الحادي والعشرون للأتحاد العربي للمكتبات والمعلومات.
حسين، ايمان رمضان (2017)، " برمجيات المستودعات الرقمية المفتوحة المصدر بالمكتبات الجامعية المصرية ودورها في دعم التنمية الاقتصادية: واقع والمأمول"، دورية علمية محكمة بمجال المكتبات والمعلومات ، العدد 47.
12 - سليمان، أحمد(1998)، "سلوك المستهلك بين النظرية والتطبيق مع التركيز على المستهلك السعودي". معهد الإدارة العامة، الرياض، المملكة العربية السعودية.
13 - عبد الرحمن، فردوس عثمان(2016)، المستودعات الرقمية ودورها في تطوير خدمات المكتبات بالجامعات السودانية: تموذج المستودع الرقمي لمكتبات جامعة غرب كردفان. ورقة مقدمة للمؤتمر العلمي السادس للجمعية السودانية للمكتبات والمعلومات – ولاية الجزير – مدني. متوفرة على الرابط: http://dspacewku.repository.edu.sd/bitstream/handle
14 - فراج ،عبدالرحمن(2009)، "الوصول الحر للمعلومات طريق المستقبل في الأرشفة ونشر". مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية ، المجلد17، العدد1، ص ص 213-234. DOI: https://doi.org/10.37183/0193-016-001-007
15 - فوزي ، ايمان (2011)، " المستودعات الرقمية المفتوحة كمصدر من مصادر الاقتناء بالمكتبات البحثية – دراسة تحليلية " ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، القاهرة ، قسم المكتبات والمعلومات ، كلية الآداب –جامعة حلوان.
16 - فوزي ايمان (2011)، نشأة وتطور المستودعات الرقمية المفتوحة . العدد27 متاح علي الوقع:
http://www.journal.cybrarians.info
17 - قسم السيد، عبد الحميد عباس، 2015. إتجاهات أعضاء هيئة التدريس بجامعة بخت الرضا نحو الوصول الحر للمعلومات. مجلة جامعة بخت الرضا العلمية العدد الخامس عشر ديسمبر 2015 [ISSN 1858-6139]
Robert V.Krejie and w .Morgan , (1970) . Determining Sample Size for Research Act ivies, Educational and psychological - 18 Measurement, Vol (30) pp 607-610. DOI: https://doi.org/10.1177/001316447003000308
English, Eben. A Digital Repository at Loyola University Chicago. Loyola eCommons , 2010. Retrieved from Loyola ecommons,- 19 University Libraries: Faculty Publications and Other Works,
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 د. أمل الشريف، أ. سالمة مفتاح المصراتي (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.