Indian civilization to the Western materialist model claiming objectivity

"cultural challenges"

Authors

  • Dr. Rizk Abdel-Jawad Al-Jaidi قسم الدراسات الإسلامية، كلية التربية، جامعة طبرق Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/ex7mz030

Keywords:

bias, objectivity, cognitive models , metaphorical patterns , values , ideology, modernity

Abstract

This study took care of the issue of (bias), which is one of the most important research issues in curricula, cognitive models, standards and research tools, and it is a common issue in the field of humanities and a problem related to this research field.  Most of the attention was focused on the bias of Arab and Islamic societies to the Western materialistic cognitive model, so the study tried to clarify the existence of latent values ​​and metaphors embedded in the macro and partial models that express a Western cultural cognitive bias that is not necessarily compatible with our privacy, but sometimes represents a cognitive rupture. It was not necessary to remove the mask from the objective and scientific claim that the Western model confers on itself to penetrate nations and form the culture of peoples according to a Western materialistic vision that constitutes a limited civilizational content that does not, in fact, bear the character of universality or impartiality. The study cited many researches that proved the support of abstract objectivity in the field of human sciences.  It showed that value and ideological biases are a dominant feature of all research in this human field, and they are hidden and latent biases, and they determine the beginning of the researcher's choices and research paths and affect his results. This, of course, called for a scientific, civilized and intellectual position that warns of the need to create cognitive models that stem from the doctrine of monotheism.  Which has the duality of soul and body, the world and the hereafter, tangible in existence and existing in the world of the unseen, provided that this cognitive model of creativity meets the scientific need and explains cosmic phenomena and deals with the requirements of man as a two-dimensional creature; It is not reduced to a rigid material dimension

References

1.شحاتة. حسين، النجار. زينب 2003 معجم المصطلحات التربوية والنفسية ط1. الدار اللبنانية القاهرة

2.عبد الرحمن. طه 2005 الحق الإسلامي في الاختلاف الفكري ط2 المركز الثقافي العربي.

3.عبد الرحمن. طه 2021. المفاهيم الأخلاقية بين الائتمانية العلمانية. الرباط دار الأمان.

4.عبدالفتاح. سيف الدين 1997 مقدمات أساسية حول التحيز في التحليل السياسى من منطور معرفى وتطبيقى بحث ضمن سلسلة المنهجية الإسلامية (9) إشكالية التحيز جـ 2 المعهد العالمي للفكر الإسلامي- فرجينيا. .

5.عزت. هبة رؤوف 1997 التحيز في دراسة المرأة بحث مستخلص من كتابات د منى أبو الفضل بحث ضمن: سلسلة المنهاجية الإسلامية (9) إشكالية التحيز جـ 2 المعهد العالمي للفكر الإسلامي – فرجينيا.

6.العلوانى. طه جابر 1886 تصدير سلسلة المنهجية الإسلامية (9) إشكالية التحيز رؤية معرفية ودعوة للاجتهاد. جـ 1 المعهد العالمي للفكر الإسلامي - فرجينيا.

7.عمارة. محمد 1998 الإبداع الفكرى والخصوصية الحضارية دار الرشاد.

8.غانم. إبراهيم البيومي. 1997 إشكالية التحيز في فكر أربعة مفكرين مصريين (د. جلال أمين - أ. طارق البشري – د. عبدالوهاب المسيري - د. سيد دسوقي) بحث ضمن سلسلة المنهجية الإسلامية (9) المعهد العالمي للفكر الإسلامي – فرجينيا.

9.قنصوة. صلاح 2007 الموضوعية في العلوم الإنسانية (عرض نقدى لمناهج البحث) دار التنوير.

10.مالك بن نبي 2002 مشكلات الحضارة – تأملات دار الفكر المعاصر – بيروت.

11.المرزوقي. أبو يعرب 1999 آفاق النهضة ومستقبل الإنسان في ظل العولمة جـ1 دار الطليعة - بيروت.

12.المسيري. عبدالوهاب 1996 إشكالية التحيز رؤية معرفية ودعوة للاجتهاد سلسلة المنهجية الإسلامية (9) المعهد العالمي للفكر الإسلامي – فرجينيا.

13.المسيري. عبدالوهاب. 2002 (أ) الفلسفة المادية وتفكيك الإنسان دار الفكر – دمشق.

14.المسيري. عبدالوهاب 2002 (ب) اللغة والمجاز بين التوحيد ووحدة الوجود ط1 دار الشروق - القاهرة.

15.مصطفى. نادية 1997 الدولة العثمانية (أبعاد التحيز في النظام الدولي وفي دراسات التاريخ الإسلامي بحث ضمن: سلسلة المنهجية الإسلامية (9) جـ2 المعهد العالمي للفكر الإسلامي – فرجينيا.

16.المنصوري. المبروك الشيباني 2014 صناعة الآخر: المسلم في الفكر الغربي المعاصر من الاستشراق إلى الإسلاموفوبيا مكتبة مؤمن قريش.

17.Nagel, E., The Structure of science, New ~ork: Harcourt, Brace and world, 1961

18.-Mydral, Gunnar, Objectivity in social research, London, Gerold Duckworch and Co. L. T. D., 1970.

19.-Myrdal, G., An American Dilemma, Harper and Raow, pub- lishers, 1962 A

20. Myrdal, Gunnar, Value in social theory, London, Routledge and Kegan Paul, second impression 1962 B.

21.Parsons, T., The structure of social Action, New York; free press, 1968

22.Weber, M., The Methodology of the Social Science trans and edited by Edward A. Shils and Henri A. Finch, The free press, Glencoe, Illinois, 1949.

23.تورين. آلان 1994 نقد الحداثة ترجمة: عقيل الشيخ حسين. مجلة المنطلق الجديد عدد [108_109]

24.لايكوف. جورج ٫ جونسن. مارك 2009. الاستعارات التي نحيا بها ترجمة: عبد الحميد جحفة دار توبقال.

25.الموسوعة الجزائرية للدراسات السياسية والاستراتيجية : https://www.politics-dz.com/

26.مقبول. إدريس، 2010 نقد مسلمات الفلسفة الغربية شبكة ضياء للبحوث والمؤتمرات:

https://diae.net/313/.

Downloads

Published

2021-01-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Al-Jaidi, R. A.-J. (2021). Indian civilization to the Western materialist model claiming objectivity: "cultural challenges". Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 5, 9-51. https://doi.org/10.64516/ex7mz030