Administrative Empowerment of Heads of Academic Department Councils at the Faculty of Arts at Omar Al-Mukhtar University From the Perspective of Faculty Members
DOI:
https://doi.org/10.64516/64tvbc74Keywords:
Administrative empowerment, Scientific Councils, Faculty MembersAbstract
This study aims to evaluate the extent to which department heads at the Faculty of Arts, Omar Al-Mukhtar University, exercise administrative empowerment from the perspective of faculty members. Adopting a descriptive-analytical methodology, the study encompassed a faculty population of 133 members, with a structured survey employed as the primary instrument for data collection. Statistical analysis was conducted using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).
The analysis revealed that the overall level of administrative empowerment practices within the faculty was high, with "participation in decision-making" identified as the most frequently exercised dimension, while "training" was ranked the lowest. Despite variations in the degrees of practice across dimensions, all dimensions were rated highly. The results also showed that there were no statistically significant differences between the average responses of the study sample members attributed to the variable (gender, academic qualification, academic degree). In light of these findings, the study recommends that future research investigate additional factors potentially influencing administrative empowerment. Furthermore, it advocates for further studies aimed at developing targeted training and awareness programs to enhance administrative empowerment practices within academic institutions
References
1. . لسان العرب .ابن منظور أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم الإفريقي. (1992) د. ت
2. أفندي، عطية حسين، (2003). تمكين العاملين مدخل للتحسين والتطوير المستمر. القاهرة، المنظمة العربية
للتنمية الإدارية.
3. البلوي، محمد سليمان. (2008). التمكين الاداري وعلاقته بالاداء الوظيفي لدى معلمي المدارس الحكومية محافظة الوجه مؤته.
4. التير، مصطفى عمر.(1989). مساهمات في أسس البحث الاجتماعي. طرابلس: معهد الانماء العربي.
5. حامد، سامي سليمان ، عبدالله، نبيلة علي ، وعبدالسلام، هالة حميد. (2022). ابعاد التمكين الوظيفي لدى اعضاء هيـأة التدريس بكلية الاداب والعلوم قمينس. مجلة المنارة العلمية، ع4، 160-175.
6. حسين، زينة حمودي. (2022). التمكين الاداري لدى رؤساء الاقسام في كلية التربية للعلوم الصرفة، ابن الهيثم جامعة بغداد وحدود تطبيقه. بغداد.
7. الحموري أ. (2009) درجة التمكين الوظيفي لدى القادة الأكاديميين في الجامعات الأردنية الرسمية وعلاقتها
بدافعية الإنجاز لديهم ( أطروحة دكتوراة غير منشورة) جامعة اليرموك, اربد, الأردن.
8. الخليفة,الزين الخليفة الخضر.(2020). التمكين الإداري داخل الأقسام الأكاديمية من وجهة نظر أعضاء هيئة
التدريس في كلية التربية بجامعة الخرطوم . مجلة ضياء للبحوث النفسيةوالتربوية . 212-237.V 1.
9. خلف الله، زهرة الشريف عبدالسلام. (2019). واقع التمكين الاداري لدى القيادات الادارية في كلية التربية
جامعة مصراتة. مصراتة.رسالة ماجستير.
10. دعفوس، عبدالكريم محمود ضوء. (2020). أثر تمكين العاملين في الولاء التنظيمي دراسة تطبيقية على فروع المصرف الصحاري بالمنطقة الغربية. الزاوية: رسالة ماجستير (غير منشورة).
11. الدوري, زكريا مطلق,صالح, أحمد علي (2009) إدارة التمكين واقتصاديات الثقة- في منظمات أعمال الألفية الثالثة الأردن - عمان, دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع, الطبعة العربية.
12. الزين، الخليفة الخضر الخليفة. (2020). واقع التمكين الاداري داخل الاقسام الاكاديمية من وجهة نظر اعضاء
هيـأة التدريس بكلية التربية جامعة الخرطوم. الخرطوم: مجلة ضياء للبحوث النفسية والتربوية.مج 1(1). 212-237 .
13. الطراونة إ (2006) العلاقة بين التمكين الإداري وفاعلية عملية إتخاذ القرار لدى مديري المدارس الحكومية في إقليم جنوب الأردن, (رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة مؤتة, الكرك, الأردن.
14. الطروانة، إخلاص ابراهيم. (2017). التمكين الاداري ومستوى تطبيق المهارات الادارية لدى المرآة السعودية. مجلة جامعة الحسين بن طلال.ع3(2)166-210.
15. الضامن، منذر عبدالحميد. (2007) . اساسيات البحث العلمي, دار المسيرة للنشر والتوزيع, كتاب. 001,4 .
16. علي، حسن عياد ، محمود، سليم عبدربه ، و محمد، زكريا عبدالله. (2022). واقع التمكين الاداري لدى القيادات
الاكاديمية بجامعة عمر المختار من وجهة نظرهم.مجلة السلفيوم للعلوم والتقنية البيضاء 1(2).27-7.
17. العيدي، ختام محمد ، و بن طريف، عاطف عمر. (2018). واقع التمكين الإداري في الجامعات الأردنية الرسمية. مجلة دراسات العلوم التربوية،45(4) .339-356.
18. قرار اللجنة الشعبية العامة. (2008). الهيكل التنظيمي للجامعات ومؤسسات التعليم العالي.
19. المحاسنة محمد عبد الرحيم، "أثر التمكين الإداري في بلورة سمات فريق العمل، دراسة تطبيقية على مدينة العقبة الاقتصادية الخاصة" (صقر 2018: 28)
20. مرسي، نصر محمد يوسف. (2015). التمكين الاداري ودرجة توافره لدى رؤوساء الاقسام الاكاديمية بكليات
جامعة الازهر. المجلة المصرية للتربية المقارنة والادارة التعليمية. 21(5) .341-359.
21. المصري ، عطية شادي. (2015). متطلبات التمكين من وجهة نظر العاملين الاداريين في الجامعات
الفلسطينية بمحافظة غزة. غزة.
22. معراج، قدري احمد (2015). اثر التمكين الاداري على الابداع التنظيمي. بسكرة ، الجزائر.
23. ملحم، يحى سليم (2006). التمكين مفهوم اداري معاصر. القاهرة - مصر: المنظمة العربية للتنمية الادارية.
24. المهيرات, م (2009) أنماط السلوك القيادي لرؤساء أقسام كليات التمريض في الجامعات الأردنية وعلاقتها
25. بإتجاهات أعضاء هيئة التدريس نحو مهنة التمريض. (رسالة ماجستير غير منشورة), جامعة الشرق الاوسط, عمان.
26. المهيرات، عماد علي. (2010). اثر التمكين على فاعلية المنظمة . المملكة الهاشمية الاردنية: دار جليس
الزمان، المكتبة الوطنية.
27. نسمان، ماهر زكي. (2011). التمكين الاداري وعلاقته بإبداع العاملين الاداريين في الجامعات الفلسطينية بقطاع غزة. غزة.
28. Gobary, A. (2018). The reality of mechanisms of administrative Empowerment used by directors of educational institutions. Egyptian Journal of Social Work, 6(1). 140.
29. Mohammad Shibly، Hamzeh Ahmad Alawamleh، Kafa AL Nawaiseh، BaselJ.A.Ali، Ammar Almasri، Emad Alshibly. (2021). The relationship between administrative empowerment and continuous improvement: An empirical study. Revista Geintec-Gestao Inovacao E Tecnologias، (2)11.1699-1681
30. Rafeeq, S. (2022). Administrative empowerment and its relationship to job satisfaction among teaching staff in College of Physical Education and Sports Sciences, University of Kirkuk. Res Militaris, 12(2). 6321-6330.
31. Somsriphaeng, K., Surithong, S.-a., & Tirawat, Y. (2011). The development of empowerment model on academic administration in small-size basic education schools. Jurnal Intelek, 6(2). 124-129.
32. Soutloglou, A., & Georgios, T. (2020). The role of motivation and empowerment of administrative faculty in achieving organizational commitment. MIBES Transactions, 14(1). 39-55.
33. Ume-Amen Amen. (2015). Empowerment of Academic and Non Academic Staff at a Local University: Exploring The Relationship with Organizational Support and Employee Commitment. Market Forces. 10
Downloads
Published
Versions
- 2025-01-02 (2)
- 2025-01-02 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 د. سليم عبدربه محمود مصطفى ، أ. فرج الصالحين عبد القادر (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.