Positive thinking of Tobruk University students

Authors

  • أبوبكر فضل لامين الحبوني كلية الآداب ، جامعة طبرق Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/akvbc765

Keywords:

positive thinking, , students of the University of Tobruk

Abstract

This research aimed to identify the level of positive thinking among a sample of students of the University of Tobruk, including some variables associated with the university student represented by gender and academic specialization, where their number reached (80) students for the academic year 2021-2022, and the researchers used the positive thinking scale Abdul Sattar Ibrahim 2008, and after application and data collection was conducted factor analysis using the statistical analysis program (SPSS) whereat showed the level of positive thinking in the research sample, in addition to the absence of statistically significant differences between males and females in the level of positive thinking, and the absence of statistically significant differences in the level of positive thinking by academic specialization.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • أبوبكر فضل لامين الحبوني, كلية الآداب ، جامعة طبرق

    أستاذ مساعد، كلية الآداب ، جامعة طبرق ،قسم علم النفس

References

1). إبراهيم، أماني سعيدة. (2006). " فاعلية برنامج لتنمية التفكير الإيجابي لدى الطالبات المعرضات للضغوط النفسية في ضوء النموذج المعرفي." مجلة كلية التربية بالإسماعيلية، جامعة قناة السويس، مصر، العدد (4)، ص ص 35 ـ 73.

(2). إبراهيم، عبدالستار. (2008). "عين العقل: دليل المعالج المعرفي لتنمية التفكير العقلاني والمهارات الإيجابية"، القاهرة : مكتبة الأنجلو المصرية.

(3). إبراهيم، عبدالستار. ( 2011 )." العلاج النفسي السلوكي المعرفي الحديث "، القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب.

(4). إبراهيم ، نيفين عبدالستار. (2019). أبعاد التفكير الإيجابي المنبئة بالمرونة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية"، مجلة جامعة الفيوم للعلوم النفسية والتربوية، جامعة الفيوم ، مصر، العدد (11) ، المجلد (2)، 39 ـ 84. DOI: https://doi.org/10.21608/jfust.2019.82928

(5). البصير، ناجية رحومة.) 2018). "فعالية برنامج لتنمية مهارات التفكير الإيجابي كمدخل لتحسين الحب والانتماء" ,مجلة البحث العلمي في التربية، كلية البنات، جامعة عين شمس، العدد (19)، المجلد (6)، 33 _ 60. DOI: https://doi.org/10.21608/jsre.2018.22815

(6). الزهراني، خلود جعري.(2020). "التفكير الإيجابي وعلاقته بالتوجه نحو المستقبل لدى طالبات المرحلة الثانوية بمحافظة المندق" ، مجلة كلية التربية، جامعة المنصورة ، العدد (110)، ص ص 1559 ـ 1602. DOI: https://doi.org/10.21608/maed.2020.158025

(7). العازمي، محمد حمود.(2017). " التفكير الإيجابي لدى الأطفال"، المجلة العلمية لكلية رياض الأطفال، جامعة المنصورة، العدد (3)، المجلد(3)، ص ص 97 ـ 128. DOI: https://doi.org/10.21608/maml.2017.130470

(8). أيوب، سوماهورو (2019)." التفكير الإيجابي وعلاقته بمستوى السعادة لدى طلاب الجامعات بكوت ديفوار". ماجستير غير منشورة، كلية الآداب ـ جامعة أفريقيا العالمية ، الخرطوم.

(9). بايلس و سليجمان، (2014)." قوة التفكير الإيجابي" ترجمة هند رشدي، القاهرة: دار كنوز للنشر والتوزيع.

(10). بن كافو ، عبير، الختالي، نعيمة. (2021). " التفكير الإيجابي وعلاقته ببعض المتغيرات لدي طلبة الجامعة بكلية التربية قصر بن غشير" مجلة كليات التربية، جامعة طرابلس، العدد (23) ، ص ص (345 ـ 364).

(11). حجازي، مصطفى. ( 2005 )." الإنسان المهدور" ، بيروت: المركز الثقافي العربي.

Downloads

Published

2023-01-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

الحبوني أ. ف. ل. (2023). Positive thinking of Tobruk University students. Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 12, 204-220. https://doi.org/10.64516/akvbc765