E-learning is an effective tool to improve higher education

Authors

  • Dr. Al-Mabrouk Abu Bakr Amjawar Al-Obaidi قسم المكتبات والمعلومات، كلية الآداب، جامعة طبرق Author
  • Mr. Najwa Abdel Karim Al-Tabouli قسم المكتبات والمعلومات، جامعة طبرق Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/346wkv38

Keywords:

Higher education, E-learning

Abstract

Higher education, like others in Libya - for the last decade or so - is going through severe crises represented in all its components, starting with the university professor and student, passing through the curricula, all the way to the educational system, school supplies, administrative systems, etc. Therefore, the focus in this modest study will be on one of the means to advance it, which is e-learning, which can help develop educationHigher education, and make it harmonize and keep pace with the information and communications revolution the world is witnessing, and the knowledge revolution, which is e-learning. So, we will clarify the concept of e-learning, and present previous studies about it, and the experiences that some countries, especially Arab ones, have undergone. Before that, we mention its pros and cons, and make a comparison between e-learning and traditional education. The study revealed the following results:1- Scientific and technological progress imposes itself on all fields of life, including higher education, which is the basis of this progress. Therefore, this progress must be kept up with, especially in our country, Libya, which has been suffering from an education crisis in the last ten years.2- E-learning includes different types, including computer-based education and various electronic presentation means, education through the Internet, education in the electronic environment, distance education...etc.
3- Most of the studies conducted on the outcomes of e-learning confirm the effectiveness of this typeEducation develops the competence of students and faculty members, so many countries rushed to introduce the e-learning experience in their universities and educational institutions.
4- E-learning has many advantages and positives, including: reducing the time and effort spent on teaching, making education more fun and exciting, teaching the largest number of students without being restricted by time.The location, the ease of updating the educational courses provided electronically with everything new...etc
5- Among the disadvantages of e-learning is the weak human interaction between the student and the professor, and the lack of a large percentage of teachers and students in experience in dealing with information and communication technology means and techniques.The problem of continuous and frequent outages of the electricity network, which is considered an obstacle as a tool for implementing e-learning in Libya in particular.
Keywords: e-learning, higher education

References

1- خليل إبراهيم شبر. ((أثر الحاسوب في تعلم مفهوم الكيمياء)) مجلة العلوم التربوية والنفسية.- البحرين ، المنامة : 2003.

2- ريما سعد الجرف. التعليم الالكتروني ومستقبل التعليم الجامعي بالمملكة السعودية. بحث مقدم لندوة التربية ومستقبل التعليم في المملكة العربية السعودية المنعقدة في ابريل 2003. متاح على الرابط C:/Documents and Settings/Winxp/My Documents

3- عبد الحافظ محمد سلامة . ((أثر استخدام شبكة لانترنت في التحصيل الدراسي لطلبة جامعة القدس المفتوحة)). مجلة العلوم والدراسات التربوية. ع28، مج 17. 2005.

4- زكريا بن عبد الله الزامل. ((تقييم تجربة التعليم الالكتروني في بعض مؤسسات التعليم العالي بالسعودية)). مجلة الملك سعود للعلوم التربوية والدراسات الإسلامية. ع 12، مج 5. 2010.

5- عبد الله بن عبد العزيز الموسى. التعليم الالكتروني: مفهومه،خصائصه،فوائده وعوائقه.- و زكريا بن عبد الله الزامل رقة عمل مقدمة الى مدرسة المستقبل جامعة الملك سعود.2005.

6- Quit . H .Effectiveness of learning.//A:page/files/slide…1.htm.

7- حسام محمد مازن. مناهجنا التعليمية وتكنولوجيا التعليم الالكتروني والشبكي لبناء مجتمع المعلوماتية العربي: رؤية مستقبلية.ورقة مقدمة للمؤتمر العلمي السادس عشر: تكوين المعلم،مج1. القاهرة: الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس،2015.

- 8-Baalis,j. Learning the hype and reality .abstract retrieved nov 20/2009. From: http//www.bnnexpersoft.com.enghish /resources /vol1.10105.htm.

9- محمد آدم السيد. تقنيات التعليم عن بعد. ورقة مقدمة للمؤتمر التاسع في كلية المعلمين (ببيشة) المنعقد في الجزائر تحت عنوان التعليم الالكتروني أداة العصر نحو التعليم بالجزائر . في الفترة من 12-15 – 2008

10- المبروك أبوبكر امجاور. ((واقع التعليم الالكتروني من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة طبرق)).مجلة الدراسات التاريخية والانسانية بنواكشوط. ع 37 .2019.

11- أحمد بدح. درجة امتلاك أعضاء هيئة التدريس في الأقسام التربوية للمهارات الأساسية لاستخدام التعليم الالكتروني في جامعة البلقاء التطبيقية.الرياض. المؤتمر الأول للتعليم الالكتروني والتعليم عن بعد 21- 23 فبراير 2010، عمان.

12- أماني محمد السيد. عن التعليم الالكتروني ومستقبل التعليم العالي في جمهورية مصر العربية. بحث مقدم للمؤتمر العلمي العشرون حول رؤية التعليم عن بعد في ظل انتشار أدوات مختلفة للتعليم المنعقد في الفترة من 24-27 من أكتوبر 2016 بالزقازيق.

13- المبروك امجاور.تكنولوجيا المعلومات وتأهيل الموارد البشرية في التعليم. ورقة مقدمة للمؤتمر العلمي للجمعية الليبية للمكتبات والمعلومات والأرشيف المنعقد بطرابلس في الفترة من15- 16 ديسمبر2012 تحت عنوان المكتبات والمعلومات والأرشيف وتحديات المستقبل.

14- محمد خلف الراوي. ((التعليم الالكتروني :مفهومة, مميزاته, متطلباته)). مجلة علم المعلومات والمكتبات. ع26,س6 .2014 .ص ص 34- 47. متاح بتاريخ 21-4-2009 على http:www.cybrarians journal.com

15- جميل أحمد طميزي. إطار عمل مرن لتقديم محتويات وأنشطة المقررات الالكترونية المساندة والمدمجة في الجامعات العربية. متاح بتاريخ 25- 9 – 2015 في http:www.cybrarians journal.com

16- Ravkelia , A. " computer based mathematics &physics "(33) gifted qulltely ,39, 2010 .

17- Allen , D." The effects of computer based multimedia lecture presentation on comment collage microbiology students achievement, attitudes & retention , D.A.I, August, 1998..

18- Korfiatis, K. papajheheadoran, E & Stamen, G " An investigation of the effectiveness of computer simulation programs tutorial tool for teaching population ecology at university '' . international journal of science education. 2012. Pp 1269-1280.

19- أحمد محمود عيد اللطيف. (( التعليم الالكتروني وتجويد التعليم العالي)) نقلا عن أحمد الطيب عبود. ((استراتيجيات التطوير للتعليم العالي السوداني من خلال العليم الالكتروني)). مجلة النيل للدراسات العلمية99. ع51, 2017. .

20- دياب, مفتاح محمد. ((التعليم عن بعد ودور خدمات المكتبات في دعمه)).مجلة الجامعي.(مارس 2004).

21- عبد الله بن عبد العزيز الموسى. التعليم الالكتروني : مفهومه, خصائصه, فوائده,وعوائقه.ورقة عمل مقدمة الى مدرسة المستقبل, جامعة الملك سعود.2002.(د : ت ).

Downloads

Published

2020-10-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Al-Obaidi, A.-M. A. B. A., & Al-Tabouli, N. A. K. (2020). E-learning is an effective tool to improve higher education. Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 4, 166-173. https://doi.org/10.64516/346wkv38