The reality of e-learning implementation and its challenges at Tobruk University

Authors

  • خالد شحاته رزق الله مفتــــــــاح قسم المكتبات والمعلومات، جامعة طبرق Author
  • .مجدي عيسى سليمان الجوهري قسم المكتبات والمعلومات، جامعة طبرق Author

DOI:

https://doi.org/10.64516/hcqy5v73

Keywords:

reality, e-learning, challenges, University of Tobruk

Abstract

This study aims to identify the reality of the application of e-learning at the University of Tobruk and the challenges facing its implementation in light of the Covid 19 pandemic and in order to ensure its continuity in the future. Which face its application in the departments of university faculties The study was applied to a random sample consisting of (275) individuals represented by the deans and agents of scientific affairs, heads of departments, and their teaching staff. For frequencies, and Percent for percentages, we extract the results in the form of statistical tables, and we convert them to graphs using Excel 2007. One of its most important results is that the university did not form an integrated work team to prepare a clear plan for the application of e-learning in its various departments, and that the halls and laboratories of its faculties are not equipped with modern educational technologies and the infrastructure of its networks is not prepared for the application of e-learning in them. The most important thing it recommends is that the university form an integrated work team, which is a plan based on healthy scientific foundations, relying on previous studies and experiences of other countries, clarifying the objectives of its e-learning project, defining the needs of its departments, drawing up policies for the stages of its application, estimating its financial budget and classifying it according to the needs of its faculties’ departments, preparing all its faculties’ halls and laboratories. With the latest advanced educational technologies, including devices, tools, and means of communication from high-quality computers, interactive whiteboards, scanners, display screens, digital cameras, memorization tools, and means of connecting to the Internet with its entire infrastructure.

Author Biographies

  • خالد شحاته رزق الله مفتــــــــاح, قسم المكتبات والمعلومات، جامعة طبرق

    محاضر مساعد بقسم المكتبات والمعلومات،جامعة طبرق

  • .مجدي عيسى سليمان الجوهري, قسم المكتبات والمعلومات، جامعة طبرق

    محاضر بقسم المكتبات والمعلومات، جامعة طبرق

References

أحمد علي الراضي / التعليم الالكتروني.- عمان: دار أسامة للنشر والتوزيع، 2009، 216 ص.

2- المبروك أبوبكر أمجاور، و نجوى عبدالكريم الطبولي. " التعليم الالكتروني أداة فاعلة لتجويد التعليم العالي ". مجلة جامعة طبرق للعلوم الاجتماعية والإنسانية ع4، (أكتوبر, 2020) ص ص 166-173. https://jshs.tu.edu.ly/wp-content/uploads/2021/05/2020-

3- سليمان الفراوي. " التعليم الالكتروني في ليبيا بين الواقع والمأمول في زمن الوباء ". مجلة العلوم البحثة والتطبيقية ،ع3، (مايو, 2020)، ص ص 27-31.

* عبدالمنعم رمضان المبري، و محمد أبوبكر الصفراني. الإدارة العامة لشؤون أعضاء هيأة التدريس بجامعة طبرق. إحصائية أعضاء هيأة التدريس الوطنيين والمغتربين بالدرجة والمؤهل حسب القسم والكلية، الأربعاء: 02/06/2021، ص 4 ص

4- عزالدين بوسنينه، و محمد البزار. أسلوب التعليم الالكتروني في التعليم العالي : التحديات وإمكانيات التطبيق : دراسة ميدانية عن كليات الاقتصاد والإدارة في ليبيا، (مايو, 2021)، ص ص 1-23 تاريخ الاسترداد الاثنين: 15/06/ 2021 https/;jshs.tu.edu.ly/wp-content/uploads/2021/05/2020

5- فتحي أبوالقاسم سالم، مصطفى الصادق الغيضان، و الهادي أرحومه خليفة. " البنية التحتية ودورها في التحول للتعليم الالكتروني من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بكلية هندسة الموارد الطبيعية بئر الغنم جامعة الزاوية ". مجلة جامعة سبها للعلوم البحثة والتطبيقية، ع20، (مارس, 2121)، ص ص 57-63. file:///C:/Users/DELL/Downloads/www.sebhau.edu.ly/journal/index.php/jopas

6- نافع أبوبكر. " تحديات التعليم الالكتروني الافتراضي في كليات جامعة سبها " . مجلة العلوم الإنسانية ، مج19،ع8، (مايو, 2020) ص ص 15-22. https://scholar.google.com.ly/citations

Downloads

Published

2021-07-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

مفتــــــــاح خ. ش. ر. ا., & الجوهري .مجدي ع. س. (2021). The reality of e-learning implementation and its challenges at Tobruk University. Tobruk University Journal of Social and Human Sciences, 7, 1-31. https://doi.org/10.64516/hcqy5v73